Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Fizica - un alt fel de manual

Lansare de carte

Fizica - un alt fel de manual

Joshua Patrick Biro, absolvent al specializărilor Fizică Medicală și Istorie ale Universității din Oradea, a pornit în urmă cu un an într-un demers educațional unic. O lucrare de disertație care să investigheze cum este predată fizica atomică, nucleară și medicală în clasa a XII-a.

Însă, în loc să rămână doar la nivelul teoretic, Joshua a mers direct în clase, printre elevi. Orădeanul a desfășurat activități didactice într-o clasă de matematică-informatică și a urmărit reacțiile elevilor - de la temerile legate de radiațiile ionizante până la înțelegerea proceselor de imagistică sau radioterapie.
Prima întrebare adresată elevilor a fost, de fapt, un test:
„Câți dintre voi vă aduceți aminte de ultima problemă de fizică pe care ați rezolvat-o și din care ați simțit că ați rămas cu ceva util și bun?"
A urmat o liniște semnificativă. Acea reacție a devenit impulsul pentru ceea ce avea să urmeze - nu doar o lucrare de cercetare, ci o carte.
„Dincolo de manual: explorări didactice în fizica atomică, nucleară și medicală" a fost lansat marți, 19 martie 2025, la Biblioteca Universității din Oradea, în prezența unui public numeros și divers: profesori universitari, liceeni, membri ai comunității locale și invitați din mediul academic și privat. Evenimentul a fost organizat cu sprijinul asociației de voluntariat FRENDS, unde Patrick este voluntar.
Evenimentul a fost moderat de Ovidiu Milian, președinte al Asociației Deficienților Locomotorii Bihor, iar printre invitați s-au numărat fizicianul Cristian Presură (prin videoconferință), prof. univ. dr. Loredana-Gabriela Marcu, coordonatoarea științifică a lucrării, Ruxandra Sime, HR specialist la compania PLEXUS - sponsorul principal al cărții, Robert Rezmuves, din partea Comunității Evreilor din Oradea, și David Hoduț, student și fost elev implicat în activitățile didactice ale autorului.
În deschiderea lansării, Joshua Biro a pledat pentru a da sens modului în care este predată Fizica, dar și rigoare: „Dacă Isaac Newton n-ar fi pus întrebările potrivite, dacă el ar fi considerat, într-un mod imprudent, că este expert al unui subiect pe care nu-l stăpânea, atunci astăzi, de exemplu, n-am putea înțelege de ce se mișcă corpurile pe pământ. Sau de ce este necesar să explorăm cosmosul."
În cadrul intervenției sale on-line, fizicianul Cristian Presură a vorbit despre relevanța cărții într-un domeniu adesea evitat de elevi și profesori: fizica nucleară și medicală. El a susținut importanța metodei investigației în procesul de predare: „Și după ce inteligența artificială va scrie pentru noi manuale, întrebarea rămâne la fel: cum reușești să faci relevantă fizica și s-o faci atractivă?" „Esența metodei investigației este să începi mai întâi cu o experiență directă și apoi cu reflecția. Să începi cu experiența și să te întrebi ce poate să fie și în același timp, să adaugi un strat de curiozitate, un strat de mister, un strat de căutare. Atunci când folosești această metodă, ai dreptul să vii cu teorii fără ca profesorul să te certe sau să-ți dea o notă mică dacă teoria respectivă nu e bună. Pentru că tu ai descoperit, tu ți-ai pus problema, și tu ai venit cu prima explicație. Profesorul trebuie să te ajute cu înțelegerea, deci să te ducă mai departe către acel răspuns", a explicat fizicianul, coordonatorul a două manuale de clasa a VI-a și a VII-a, ambele bazate pe metoda investigației.
Prof. univ. dr. Loredana-Gabriela Marcu, coordonatorul științific al cărții și cadru didactic la specializarea Fizică Medicală a Universității din Oradea, a vorbit despre evoluția sa și despre potențialul didactic al lucrării: „Citindu-i lucrarea, am spus că într-adevăr merită să ducă această lucrare la un alt nivel și să facă, de fapt, ceea ce a realizat astăzi. În acest context, cred că este oportun să spun că pentru un profesor (nu numai universitar) unul dintre cele mai mari succese este să-și vadă studentul realizat", a menționat cadrul didactic.
Ruxandra Sime, din partea companiei PLEXUS, a oferit audienței o perspectivă din sfera resurselor umane. Ea a vorbit despre importanța formării continue și despre modul în care tinerii pot deveni angajați valoroși nu doar prin competențe tehnice, ci și prin pasiunea de a înțelege lumea în care trăiesc. „Nu se caută genii sau oameni gata învățați sau formați. Se caută tineri care își doresc să învețe, care pun întrebări, care nu renunță la prima dificultate. Nu doar meseria și abilitățile la locul de muncă au importanță, ci și cum te înțelegi cu echipa. Trebuie să știe să și ia cunoștințele de unde vor, de peste tot, dar să fie cele corecte. Indiferent că vin din domeniul tehnic, că vin de la Matematică, de la informatică sau de la Litere".
La rândul său, Robert Rezmüves, oficiant de cult și cantorul Comunității Evreilor din Oradea, a vorbit emoționat despre Joshua dintr-o inedită perspectivă spirituală și culturală. A amintit de tradiția evreiască a întrebărilor ca formă de înțelepciune și i-a reamintit autorului: „Cea mai mare realizare în viața asta, vor rămâne acești oameni care vor rămâne întotdeauna lângă tine și nu vor uita de tine".
Într-un discurs scurt, dar plin de sinceritate, David Hoduț, participant în activitățile didactice din cadrul studiului de caz, a adus în discuție ideea inspirației. A recunoscut că, deși nu a ales fizica pentru examenul de Bacalaureat, activitățile de la clasă i-au schimbat percepția: „Prima dată când a venit Joshua la noi, în timp ce noi ne pregăteam pentru Bacalaureat, l-am ascultat din respect. Apoi am înțeles că, mult decât un profesor, Joshua ne-a fost mentor. A fost primul care nu s-a temut să ne provoace, să ne ajute să gândim. Dacă venea puțin mai devreme, poate că aș fi ales alt drum, mai apropiat de fizică".
Un moment inedit a fost și workshopul de la final, în care fizica a fost pusă în dialog cu arta. Pornind de la fenomenul arcului electric - folosit atât în tehnologii moderne, cât și în cinematografie sau instalații artistice - participanții au fost invitați să caute informații despre revista catalană Arc Voltaic și despre vibraționism, un curent artistic inspirat de vibrațiile mecanice. „Am vrut să le arăt că fizica nu este doar în laboratoare sau în manuale. E și în culoare, în poezie, în ritm. E în modul în care lumina se reflectă în tabloul potrivit sau în felul în care o idee științifică poate deveni metaforă", a explicat autorul.
Cartea, apărută la editura Casa Cărții de Știință, nu este un manual în sens clasic, ci o invitație la reflecție. Este text care îmbină cercetarea riguroasă cu o viziune umanistă asupra educației, prin diverse teme de reflecție situate la sfârșitul fiecărui subcapitol. Acestea sunt menite să apropie cititorii de aplicațiile subdomeniilor amintite, în contexte didactice, dar și în cele referitoare la viața de zi cu zi.
„Dacă această carte ajută măcar un profesor, un elev, un părinte sau un om care simte că fizica l-a părăsit... atunci nu am scris-o în zadar", a spus autorul, în încheiere. (E.C.)

Trimite email
luni, 3 noiembrie 2025, 10:06:25 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Eros Ramazzotti va concerta, la
Laminor Arena, București,
miercuri, 22 aprilie 2026, ora 20.00 (acces de la 18.00).