Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Fizica - un alt fel de manual

Lansare de carte

Fizica - un alt fel de manual

Joshua Patrick Biro, absolvent al specializărilor Fizică Medicală și Istorie ale Universității din Oradea, a pornit în urmă cu un an într-un demers educațional unic. O lucrare de disertație care să investigheze cum este predată fizica atomică, nucleară și medicală în clasa a XII-a.

Însă, în loc să rămână doar la nivelul teoretic, Joshua a mers direct în clase, printre elevi. Orădeanul a desfășurat activități didactice într-o clasă de matematică-informatică și a urmărit reacțiile elevilor - de la temerile legate de radiațiile ionizante până la înțelegerea proceselor de imagistică sau radioterapie.
Prima întrebare adresată elevilor a fost, de fapt, un test:
„Câți dintre voi vă aduceți aminte de ultima problemă de fizică pe care ați rezolvat-o și din care ați simțit că ați rămas cu ceva util și bun?"
A urmat o liniște semnificativă. Acea reacție a devenit impulsul pentru ceea ce avea să urmeze - nu doar o lucrare de cercetare, ci o carte.
„Dincolo de manual: explorări didactice în fizica atomică, nucleară și medicală" a fost lansat marți, 19 martie 2025, la Biblioteca Universității din Oradea, în prezența unui public numeros și divers: profesori universitari, liceeni, membri ai comunității locale și invitați din mediul academic și privat. Evenimentul a fost organizat cu sprijinul asociației de voluntariat FRENDS, unde Patrick este voluntar.
Evenimentul a fost moderat de Ovidiu Milian, președinte al Asociației Deficienților Locomotorii Bihor, iar printre invitați s-au numărat fizicianul Cristian Presură (prin videoconferință), prof. univ. dr. Loredana-Gabriela Marcu, coordonatoarea științifică a lucrării, Ruxandra Sime, HR specialist la compania PLEXUS - sponsorul principal al cărții, Robert Rezmuves, din partea Comunității Evreilor din Oradea, și David Hoduț, student și fost elev implicat în activitățile didactice ale autorului.
În deschiderea lansării, Joshua Biro a pledat pentru a da sens modului în care este predată Fizica, dar și rigoare: „Dacă Isaac Newton n-ar fi pus întrebările potrivite, dacă el ar fi considerat, într-un mod imprudent, că este expert al unui subiect pe care nu-l stăpânea, atunci astăzi, de exemplu, n-am putea înțelege de ce se mișcă corpurile pe pământ. Sau de ce este necesar să explorăm cosmosul."
În cadrul intervenției sale on-line, fizicianul Cristian Presură a vorbit despre relevanța cărții într-un domeniu adesea evitat de elevi și profesori: fizica nucleară și medicală. El a susținut importanța metodei investigației în procesul de predare: „Și după ce inteligența artificială va scrie pentru noi manuale, întrebarea rămâne la fel: cum reușești să faci relevantă fizica și s-o faci atractivă?" „Esența metodei investigației este să începi mai întâi cu o experiență directă și apoi cu reflecția. Să începi cu experiența și să te întrebi ce poate să fie și în același timp, să adaugi un strat de curiozitate, un strat de mister, un strat de căutare. Atunci când folosești această metodă, ai dreptul să vii cu teorii fără ca profesorul să te certe sau să-ți dea o notă mică dacă teoria respectivă nu e bună. Pentru că tu ai descoperit, tu ți-ai pus problema, și tu ai venit cu prima explicație. Profesorul trebuie să te ajute cu înțelegerea, deci să te ducă mai departe către acel răspuns", a explicat fizicianul, coordonatorul a două manuale de clasa a VI-a și a VII-a, ambele bazate pe metoda investigației.
Prof. univ. dr. Loredana-Gabriela Marcu, coordonatorul științific al cărții și cadru didactic la specializarea Fizică Medicală a Universității din Oradea, a vorbit despre evoluția sa și despre potențialul didactic al lucrării: „Citindu-i lucrarea, am spus că într-adevăr merită să ducă această lucrare la un alt nivel și să facă, de fapt, ceea ce a realizat astăzi. În acest context, cred că este oportun să spun că pentru un profesor (nu numai universitar) unul dintre cele mai mari succese este să-și vadă studentul realizat", a menționat cadrul didactic.
Ruxandra Sime, din partea companiei PLEXUS, a oferit audienței o perspectivă din sfera resurselor umane. Ea a vorbit despre importanța formării continue și despre modul în care tinerii pot deveni angajați valoroși nu doar prin competențe tehnice, ci și prin pasiunea de a înțelege lumea în care trăiesc. „Nu se caută genii sau oameni gata învățați sau formați. Se caută tineri care își doresc să învețe, care pun întrebări, care nu renunță la prima dificultate. Nu doar meseria și abilitățile la locul de muncă au importanță, ci și cum te înțelegi cu echipa. Trebuie să știe să și ia cunoștințele de unde vor, de peste tot, dar să fie cele corecte. Indiferent că vin din domeniul tehnic, că vin de la Matematică, de la informatică sau de la Litere".
La rândul său, Robert Rezmüves, oficiant de cult și cantorul Comunității Evreilor din Oradea, a vorbit emoționat despre Joshua dintr-o inedită perspectivă spirituală și culturală. A amintit de tradiția evreiască a întrebărilor ca formă de înțelepciune și i-a reamintit autorului: „Cea mai mare realizare în viața asta, vor rămâne acești oameni care vor rămâne întotdeauna lângă tine și nu vor uita de tine".
Într-un discurs scurt, dar plin de sinceritate, David Hoduț, participant în activitățile didactice din cadrul studiului de caz, a adus în discuție ideea inspirației. A recunoscut că, deși nu a ales fizica pentru examenul de Bacalaureat, activitățile de la clasă i-au schimbat percepția: „Prima dată când a venit Joshua la noi, în timp ce noi ne pregăteam pentru Bacalaureat, l-am ascultat din respect. Apoi am înțeles că, mult decât un profesor, Joshua ne-a fost mentor. A fost primul care nu s-a temut să ne provoace, să ne ajute să gândim. Dacă venea puțin mai devreme, poate că aș fi ales alt drum, mai apropiat de fizică".
Un moment inedit a fost și workshopul de la final, în care fizica a fost pusă în dialog cu arta. Pornind de la fenomenul arcului electric - folosit atât în tehnologii moderne, cât și în cinematografie sau instalații artistice - participanții au fost invitați să caute informații despre revista catalană Arc Voltaic și despre vibraționism, un curent artistic inspirat de vibrațiile mecanice. „Am vrut să le arăt că fizica nu este doar în laboratoare sau în manuale. E și în culoare, în poezie, în ritm. E în modul în care lumina se reflectă în tabloul potrivit sau în felul în care o idee științifică poate deveni metaforă", a explicat autorul.
Cartea, apărută la editura Casa Cărții de Știință, nu este un manual în sens clasic, ci o invitație la reflecție. Este text care îmbină cercetarea riguroasă cu o viziune umanistă asupra educației, prin diverse teme de reflecție situate la sfârșitul fiecărui subcapitol. Acestea sunt menite să apropie cititorii de aplicațiile subdomeniilor amintite, în contexte didactice, dar și în cele referitoare la viața de zi cu zi.
„Dacă această carte ajută măcar un profesor, un elev, un părinte sau un om care simte că fizica l-a părăsit... atunci nu am scris-o în zadar", a spus autorul, în încheiere. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:42 Ora standard a Europei de Est