Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Să dispară învățământul simultan

Ministrul vrea ca în doi ani

Să dispară învățământul simultan

15.05.2007
„În momentul de față avem un sistem struțo-cămilă. Le spunem copiilor că învățământul obligatoriu este până în clasa a X-a, dar într-a VIII-a le dăm teste naționale. Consider că bacalaureatul este un examen necesar, care trebuie să rămână. Fiecare absolvent de liceu îl dă, dacă vrea, dacă nu, există postlicealele. Nu toți trebuie să fie academicieni. Pentru o Românie normală, vreau ca la școli, indiferent de profil, să intre oameni pregătiți"…

„În doi ani de zile aș vrea să dispară învățământul simultan. Efectele acestuia sunt negative. Implică, printre altele, cheltuieli inutile și educație precară. E mai bine să aducem copiii și profesorii în școli spațioase și bine echipate", a declarat ministrul Cristian Adomniței, astăzi, la întâlnirea cu seria curentă de cursanți ai Colegiului Național de Apărare (CNA).
Ministrul Educației, și el absolvent al promoției 2005 a CNA, i-a invitat la dialog pe cei prezenți. Aceștia au fost interesați să afle care este situația finanțării campusurilor și școlilor de arte și meserii (SAM). Ministrul le-a spus că în ședința Guvernului de mâine va fi adoptată o hotărâre prin care vor fi aprobate toate propunerile de finanțare pentru campusuri și SAM-uri. Investițiile în aceste unități școlare vor determina o concentrare eficientă a personalului didactic și a copiilor. Nu în ultimul rând, construirea și recondiționarea edificiilor în cauză le vor oferi copiilor defavorizați social o șansă egală cu ceilalți în privința educației.
Un subiect important de dezbatere l-a reprezentat învățământul postliceal. Ministrul le-a transmis cursanților că prima reacție după adoptarea ordonanței prin care MECT va subvenționa învățământul postliceal a fost oferta pe care a primit-o de la trei rectori ai celor mai importante universități din țară. Aceștia au declarat că pot pune la dispoziția MECT spațiu și profesori universitari pentru studiile postliceale. O asemenea ofertă va fi însă serios analizată, înainte de a lua orice decizie, a subliniat ministrul. Cristian Adomniței a explicat că era mai mult decât necesar ca Guvernul să încurajeze un asemenea tip de pregătire, care în România era resimțită ca un gol pe piața forței de muncă.
Discuția dintre ministru și participanții la întâlnire a punctat mai multe teme - teza cu subiect unic, necesitatea bacalaureatului, calitatea învățământului universitar, dar și performanța îndoielnică a anumitor profesori, descentralizarea învățământului preuniversitar și evaluarea la care vor fi supuși toți inspectorii școlari.
Ministrul le-a spus celor prezenți că bacalaureatul este un examen mai mult decât necesar, iar cât privește teza cu subiect unic, va fi implementată dacă se dovedește un sistem bun.
„În momentul de față avem un sistem struțo-cămilă. Le spunem copiilor că învățământul obligatoriu este până în clasa a X-a, dar într-a VIII-a le dăm teste naționale. Consider că bacalaureatul este un examen necesar, care trebuie să rămână. Fiecare absolvent de liceu îl dă, dacă vrea, dacă nu, există postlicealele. Nu toți trebuie să fie academicieni. Pentru o Românie normală, vreau ca la școli, indiferent de profil, să intre oameni pregătiți", a concluzionat ministrul Cristian Adomniței. (Biroul de presă)

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 09:11:43 Ora standard a Europei de Est