Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pe urmele lui Prâslea cel voinic

La Colegiul Național ,,Teodor Neș” din Salonta

Pe urmele lui Prâslea cel voinic

Vineri, 11.04.2025, elevii clasei a III-a B de la Colegiul Național ,,Teodor Neș" din Salonta, coordonați de doamna învățătoare Toma Daniela și doamna bibliotecară Popescu Dorina, au pășit în lumea basmelor românești, alături de ,,Prâslea cel voinic și povestea neștiută a merelor de aur", o poveste adaptată după cea originală a lui Petre Ispirescu.

În cadrul activității, elevii au încercat să dramatizeze povestea fascinantă a eroului curajos care a pornit în căutarea hoțului merelor de aur. După ce au urmărit întâmplările din poveste, copiii au primit o fișă de lucru pe care au completat-o cu entuziasm. Pe urmă, într-un coș erau mere care ascundeau câte o întrebare menită să testeze atenția și înțelegerea textului. Elevii au răspuns cu interes, discutând despre personajele principale, întâmplările importante și învățămintele poveștii. Ulterior, au primit o fișă în formă de măr pe care trebuiau să noteze câte un fel de mâncare care să conțină cele trei mese principale ale zilei: micul dejun, prânzul și cina.
Prin această activitate, au exersat lectura, exprimarea orală și scrisă, dar și imaginația și creativitatea.
La final, au descoperit împreună că binele învinge întotdeauna, iar curajul și înțelepciunea sunt cele mai de preț. După aceasta au fost răsplătiți cu câte o pizza delicioasă și înghețată cu gust de mere, exact ca în poveste.
Daniela Toma

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:56:05 Ora standard a Europei de Est