Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

„La Hotar, cursurile pot începe chiar mâine!”

Un raid pe la școlile și grădinițele din comuna Þețchea

„La Hotar, cursurile pot începe chiar mâine!”

Marți (25 august 2009) după orele amiezii, am pornit spre Þețchea, cu gândul de a vedea cum decurg pregătirile pentru începerea noului an școlar în comună.

 Ajunși la Primăria Þețchea, noul consilier al primarului, Janett Covrig, ține să ne „dezarmeze” din start: „Domnul primar, Florin Bujor Chirilă, e în concediu, iar domnul viceprimar a plecat la Oradea, la o ședință. Să-l sun să vedem cum o rezolvăm”...
 În timp ce Janett, o tânără de 21 de ani, aflată pe scaunul de consilier doar de trei săptămâni, căuta soluții sunâdu-l pe vice și mai apoi pe directorul școlii coordonatoare din Hotar, aflat și dumnealui la muncile câmpului, angajații primăriei veneau la xerox ca la moară, semn că în birouri se lucra intens, chiar dacă onor conducerea lipsea, cetățenii fiind serviți ca la carte, inclusiv cu câte un xerox după actele originale eliberate.
Tot stând degeaba în așteptarea domnului director, Dumitru Simuț, lecturăm „Obiectivele generale și specifice” (în domeniul calității)... să aflăm cum bate ceasul „pe moșia” dlui primar, Florin Bujor Chirilă. „Obiectivele specifice sunt: construirea complexului administrativ-cultural din localitatea Þețchea, până în 2009 (în traducere liberă, aceasta înseamnă construirea unei clădiri care va adăposti la parter un cămin cultural, iar la etaj, birourile primăriei); betonarea străzilor „Gozului” în Hotar, a „Cimitirului” în Þețchea, și a „Americanului” în Telechiu, până în octombrie 2007; asfaltarea drumului DC-180: Þețchea – Subpiatră, pe o distanță de 1,5 km, până în iulie 2008; modernizarea iluminatului public prin montarea unui număr de 60 de lămpi economice în localitatea Telechiu, până în decembrie 2007; alimentarea cu apă a localității Þețchea – proiectare, avizare 2007, execuție 2008.”
Lateral, deasupra xeroxului, scrie, destul de mare pentru a-ți sări în ochi, „Suntem aici în slujba cetățeanului!”
Directorul Simuț ajunge primar, dar demisionează urgent!
Însoțiți de directorul coordonator, Dumitru Simuț, pornim să vizităm școlile și grădinițele comunei. Pe drum, aveam să aflăm cum a ajuns directorul primar (dar nu din dorința de a se lăfăi în fotoliul întâiului gospodar, ci de dragul concurenței, pentru a le oferi cetățenilor o alternativă). Dar, norodul îl alege (mai puțin dascălii care nu doreau să-l piardă) și astfel ajunge în fruntea obștii, însă, după o săptămână, la rugămințile dascălilor și părinților elevilor, își dă demisia din funcția de primar...
Așa se face că prof. Dumitru Simuț este director coordonator de la Revoluție.
La Þețchea, școala gimnazială și grădinița funcționează în aceeași clădire veche, dar alături, se ridică una nouă, aflată în roșu, din 2008, construită din fonduri guvernamentale. Vechea clădire va fi demolată, iar pe spațiul dezafectat și pe cel existent alături, va fi amenajat un teren de sport multifuncțional. La Școala cu clasele I-VIII din Þețchea au învățat anul școlar trecut 111 elevi, iar în grupa mixtă de la grădiniță, 23 de copii. În Þețchea se introduce apa potabilă, iar în apropierea stadionului de fotbal, se construiește o sală modernă de sport cu 150 de locuri în tribune. Noua clădire a primăriei, cu cămin cultural la parter, e în roșu...
Următoarea „escală” am făcut-o la Telechiu. În curtea școlii (cu clasele I-IV) și a grădiniței, am găsit muncitori la lopată și roabă. Unitățile de învățământ au introdusă apa potabilă, iar acum se construiesc grupuri sanitare interioare și se lucrează la introducerea încălzirii centrale (pe bază de combustibil solid). Unitățile sunt renovate din fonduri guvernamentale. „Dacă veneam la grădiniță înainte de masă, o găseam la lucru pe învățătoarea Elisabeta Mateiaș, care, în perioada 3-28 august, are o grupă de 25 de copii, proveniți din familii nevoiașe, la grădinița de vară. La ciclul primar, învață 52 de elevi, la secția română și 10 elevi la secția maghiară, iar la grădinița cu program normal, avem  o grupă mixtă cu 20 de copii. Tot la Telechiu, funcționează, din 2008, o grădiniță cu program prelungit pe lângă Biserica Reformată (păstorită de preot Fazakas Ferencz), cu o grupă mixtă de 21 de copii.”
În Subpiatră, există o grădiniță cu program normal cu 18 copii, renovată în 2008, din fondurile primăriei, cu apă potabilă și grupuri sanitare interioare, cu mobilier nou. De fapt, mobilier nou există peste tot, în toate unitățile de învățământ din comună, după cum a ținut să sublinieze directorul coordonator.
Culmea-culmilor: directorul nu are birou!
Ajungem și la Hotar, la „reședința” domnului director, unde aveam să descoperim un lucru ciudat și neobișnuit: directorul nu are birou, iar secretara și contabila împart același birou, dotat cu calculatoare și cu un xerox performant (în valoare de circa 35 de milioane),  dăruit de un fost elev al școlii, Copil Crăciun (Coandi) din Arad.
Din’90, de când este director coordonator, la toate s-a gândit prof. Dumitru Simuț, și de toate s-a îngrijit, dar nu l-a bătut gândul să-și „făurească” un birou. „Nu țin la funcție și nici la scaun, și nu am considerat nicicând că trebuie să stau separat de colegii mei. Tot timpul sunt între ei. Sunt profesor și sunt mândru de profesia aleasă. Ca director, astăzi ești, mâine, nu ești. Nu am birou și nu țin audiențe...”
Prof. Dumitru Simuț e un dascăl-apostol, foarte popular și îndrăgit, iar „testul” de primar l-a întărit și l-a îndârjit și mai tare într-ale sale. Nu s-a născut director, dar este un manager de succes pe care l-au apreciat și l-au râvnit în timp toate conducerile Inspectoratului Școlar și toate partidele. Este independent și cu capul pe umeri, competent și nu are nevoie să se înroleze într-un partid. Politica sa e școala, profesia și copiii, munca, respectul, demnitatea, disciplina și omenia. Dragostea de copii și de profesie sunt mai puternice decât pasiunea pentru putere. Și-a câștigat stima colegilor, elevilor și sătenilor nu prin funcție, ci prin verticalitate și competență profesională, prin deschidere, sinceritate și modestie. Detestă minciuna și aroganța...
Școala cu clasele I-VIII din Hotar are două clădiri „gemene”, una renovată în 2006 – 2007, din fondurile primăriei, cealaltă, renovată în 2007 – 2008, din fonduri guvernamentale. Una din clădiri e construită în 1882, numai din piatră. Și „e tare ca piatra”, vorba aceea, având grosimea peretelui de 80 de centimetri. Școala are grupuri sanitare interioare și încălzire centrală, două terenuri de sport, cabinet AEL, laborator de fizică-biologie și chimie, cabinete de română, matematică, istorie-geografie și limbi moderne... În săli e ordine și curățenie, încât, directorul e îndreptățit să afirme că „la Hotar, cursurile pot începe chiar mâine!”
Un garaj în construcție, lemne de foc, premii și mențiune
Convorbirea noastră cu domnul director a fost întreruptă în două rânduri. Prima oară, a fost anunțat că a sosit tirul cu bolțari pentru garajul microbuzului școlar, iar a doua oară de domnul viceprimar, Aurel Leho, care s-a arătat în curtea școlii cu ditamai trailerul de lemne pentru centrala termică (circa 15 metri steri). Școala deține un microbuz școlar, cu care sunt transportați elevii ciclului gimnazial din Telechiu la Școala din Þețchea, precum și elevii ciclurilor primar și gimnazial din Subpiatră la Hotar. În timp ce directorul a lipsit câteva momente, ne-am îndreptat privirea și obiectivul aparatului de fotografiat spre diplomele expuse pe coridor. Așa am aflat de cele patru premii județene și o mențiune la etapa națională, obținute de Marius Chirilă (la matematică), Mircea Puie și Radu Popuțe (la cros, la zonală), de echipa feminină de handbal (la Aleșd) și de Gavril Radu Urs (mențiune la națională, la geografie).   
La Hotar, învață 128 de elevi și 17 copii în grupa mixtă de la grădiniță. Pe lângă Biserica Baptistă, funcționează o grădiniță cu 20 de copii, la Centrul Elim. Trebuie să mai spunem că în raidul nostru prin satele comunei, ne-am abătut și pe la troița și Biserica Ortodoxă din Hotar, unde slujește distinsul părinte preot Gheorghe Popa (sfătul Dumitru Ghideu facilitându-ne accesul înăuntru spre a admira o pictură de excepție, parcă fotografiată, nu realizată manual de doi pictori bucureșteni cu mâini aurite, pictură pe care nu am mai descoperit-o în județ, dar nici în Oradea).
  Așadar, nu ne-a scăpat nimic, nici noua clădire a primăriei, nici Căminul Cultural din Hotar, nici săpăturile pentru introducerea apei potabile în Þețchea, dar nici moderna sală de sport de la stadion, realizări pentru care conducerea Primăriei din Þețchea merită toate felicitările! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze (161 de poze), accesați Galeria foto: „La Hotar, cursurile pot începe chiar mâine!”

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 00:17:55 Ora standard a Europei de Est