Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Tehnologie și colaborare pentru un viitor sustenabil

Întâlnire Transnațională Erasmus+ la Oradea

Tehnologie și colaborare pentru un viitor sustenabil

În perioada 10-11 aprilie 2025, Colegiul Tehnic „Traian Vuia" din Oradea a fost gazda unei importante întâlniri transnaționale de lucru în cadrul proiectului Erasmus+ KA220 VET „Developing solutions to sustainability using IoT - Dezvoltarea de soluții pentru sustenabilitate folosind internetul lucrurilor" (2022-2025).

Proiectul reunește parteneri din șapte țări europene: Portugalia (țară coordonatoare), România, Spania, Turcia, Lituania, Belgia și Polonia, având ca obiectiv dezvoltarea de soluții sustenabile prin utilizarea internetului lucrurilor (IoT).
Evenimentul a adus împreună reprezentanți ai instituțiilor partenere, care au analizat modul în care tehnologia și cooperarea internațională pot genera schimbări reale și durabile în educație și mediu. Pe ordinea de zi s-au aflat teme esențiale pentru evoluția proiectului: supravegherea cluburilor IoT@LoR, strategii de mentorat pentru cursurile dedicate concepute în cadrul proiectului, utilizarea platformei digitale, monitorizarea și evaluarea proiectului, organizarea competiției internaționale de proiecte pentru sustenabilitate și atribuirea responsabilităților pentru etapa finală a proiectului.
Proiectul urmărește, printre altele, conștientizarea importanței protejării mediului, dezvoltarea competențelor profesorilor în utilizarea rețelelor de senzori LoRa/LoRaWAN și crearea unei rețele de cluburi VET@LoRa, în care elevii și profesorii colaborează pentru a aborda probleme de mediu prin soluții tehnologice inovatoare.
Colegiul Tehnic „Traian Vuia", Oradea are un rol-cheie în promovarea și implementarea tehnologiei LoRaWAN în România, fiind singurul liceu implicat direct în proiect și coordonând activități de colaborare cu alte 15 școli din județ și din țară. Acest demers consolidează poziția colegiului în educația tehnologică orientată spre sustenabilitate.
Prof. Marcela Urs

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 14:46:26 Ora standard a Europei de Est