Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Școala altfel în Postul Paștelui - muzică și sănătate

La Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Oradea

Școala altfel în Postul Paștelui - muzică și sănătate

Uneori, noi cei de la Școala Gimnazială „Avram Iancu" simțim că muzica nu se ascultă doar cu urechile, ci și cu inima, fiind un limbaj tainic, care nu cere, ci șoptește prin dăruire. O astfel de muzică izvorăște ca o vibrație blândă a sufletului, ca o adiere fină ce mângâie simțurile și ne poartă într-o lume unde sunetul reflectă lumina Creatorului, precum amprenta divină semnată în ADN-ul nostru.

Această muzică nu se impune, ci pășește cu delicatețe către sufletul ascultătorului, asemenea unui val de căldură ce cuprinde pe cel copleșit de emoții senine. Este o chemare spre interior, o cale tainică spre rădăcina inspirației, unde fiecare notă devine o rugăciune simțită cu toată ființa. Cântările religioase răsar din adâncurile tăcerii, acolo unde liniștea prinde glas și devine cântec. Se spune că „cine cântă, se roagă de două ori". Undeva, în ființa omului, există o sămânță sublimă - o atracție profundă, o nevoie organică de muzică. La început în cer, în armonie desăvârșită, lumina strălucea neîncetat, căci sursa luminii, Dumnezeu, era vizibil, iar cântecul „Slavă, slavă, slavă" răsuna fără încetare. În mijlocul acestei străluciri, unul dintre cei ce reflectau lumina s-a privit pe sine și orbit de propria frumusețe, a început să creadă că poate fi asemenea Creatorului. A fost oare justificată mândria lui Lucifer? A fost orbirea lui atât de adâncă încât să nu mai vadă sursa strălucirii? Muzica cerului era perfectă, pentru că îngerii, acei interpreți ai armoniei divine, erau creați de un Dumnezeu desăvârșit. Și totuși, într-o zi, dirijorul ceresc a fost cuprins de confuzia orgoliului, și poate că repetițiile și concertele nu mai aveau aceeași dulceață, căci eclipsa începea să se insinueze, chiar și în prezența Soarelui divin. La fiecare Paște, muzica reînvie darul jertfei, oferind omenirii înșelate de cel ce a fost odinioară înger de lumină, o nouă șansă de a păși înapoi spre armonia cerului. În Săptămâna Școala altfel, unii elevi de gimnaziu se pregătesc pentru Evaluarea Națională, alții se bucură de activități recreativ-educative în școală sau merg în excursii. Anul acesta, săptămâna fiind cea dinaintea Paștelui, toți elevii și cadrele didactice se pot uni în pregătirea comemorării Celui ce „cu moartea pe moarte călcând" a oferit speranța învierii, o lumină cerească reaprinzându-se pe chipurile celor ce strălucesc prin bucuria credinței.
Împletind tradiția cu inovația, elevii de gimnaziu au participat la activități care le-au deschis ochii către propria capacitate creativă, reflectând măreția Creatorului. Echipa Young Engineers a revenit în școala noastră, care și anul acesta i-a fost gazdă, iar copiii, coordonați de profesori, au putut construi modele ingenioase folosind kit-uri speciale.
Explorând natura și propriul corp, elevii au învățat să le prețuiască. Dacă omul este atât de valoros încât Hristos și-a dat viața pentru el, cum am putea ignora nevoia de a ne îngriji trupul? De exemplu, obiectivele activităților au fost: reducerea consumului de alimente nesănătoase în rândul populaţiei şcolare, promovarea unor comportamente alimentare sănătoase adecvate sănătăţii fizice, informarea elevilor despre pericolele consumării substanțelor toxice, stimularea aptitudinilor artistice ale elevilor şi cultivarea gustului estetic, precum și adoptarea unor comportamente sănătoase privind mişcarea zilnică susţinută și totodată, conştientizarea părinţilor despre efectele muzicii asupra sănătății în general și a randamentului şcolar al elevilor și formarea unui stil de viață sănătos, utilizând cuceririle din domeniul tehnologiei. Educația pentru sănătate a fost parte integrantă a acestei săptămâni, lansând întrebarea: „Îmi pasă de sănătate. Dar ție?" Muzica a fost din nou un mesager al sensibilizării, pentru că trupul, sănătatea și muzica, sunt daruri divine. Așa cum nimeni nu se naște muzician desăvârșit, la fel, un stil de viață sănătos se învață, mai ales când suntem formați într-un mediu cu obiceiuri dăunătoare. Printre rezultatele obținute în urma derulării activităților din Școala altfel amintim: crearea unei motivații optime pentru activitatea extrașcolară, formarea unei baze solide pentru stil de viață sănătos prin artă și educație pentru sănătate în rândul elevilor, stimularea curiozității elevilor și aplicarea informațiilor în activități practice, prin însușirea cântecelor s-a creat un cadru benefic pentru dezvoltarea cognitivă, având un impact extins asupra multiplelor dimensiuni ale dezvoltării acestora, de la stimularea memoriei și îmbunătățirea concentrării până la cultivarea disciplinei și oferirea unui canal pentru exprimarea emoțională, muzica fiind o unealtă valoroasă ce contribuie la formarea unui profil intelectual complet și adaptabil.
E nevoie de o scânteie interioară, de dorința de schimbare, care se aprinde uneori abia în lumina potrivită, asemenea unei flori ce înflorește doar la răsărit. Totul pornește din minte, acolo unde gândul ia formă și lasă urme. Sfaturile pentru sănătate cad asemenea unei frunze grațioase peste o inimă deschisă. Odată ce gustăm dintr-un trai sănătos, umbrele vechilor obiceiuri încep să se risipească, iar lumina pătrunde în toate colțurile ființei. Elevii și cadrele didactice au trăit, prin această experiență, o altfel de învățare, una care deschide larg ferestrele inimii spre parfumul unei simțiri, ascultând bătaia caldă a unei inimi reînnoite. Evaluarea activităților, prin observație directă arată cum muzica, fiind o formă de exprimare emoțională, ajută la dezvoltarea empatiei și a inteligenței emoționale în rândul elevilor, aspecte cruciale pentru relațiile interumane. În plus, participarea activă la activități muzicale a demonstrat entuziasmul elevilor de oportunitatea de a cânta în aer liber, astfel fiind evaluați în mijlocul naturii. Evaluarea celor însușite prin jocurile didactice online create, au ajutat la dezvoltarea abilităților sociale și de lucru în echipă, pregătind elevii pentru viața academică și socială. S-a putut experimenta cum ieșind din limitele unor simple activități extracurriculare, muzica și educația pentru sănătate devin parteneri esențiali în creșterea unui individ armonios.
Prof. Bondar Zita

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:04 Ora standard a Europei de Est