Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Pe urmele poveștilor turcești în cadrul unui proiect Erasmus+

În săptămâna 31 martie - 6 aprilie 2025

Pe urmele poveștilor turcești în cadrul unui proiect Erasmus+

În săptămâna 31 martie - 6 aprilie 2025, o echipă formată din patru cadre didactice ale Școlii Gimnaziale „Avram Iancu" din Oradea a reprezentat cu suces școala în prima mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+ „SHARING HERITAGE INCLUSION NARRATIVES EMPATHY", care este implementat în perioada 2024-2026. Mobilitatea a fost găzduită de o organizație non-guvernamentală, parteneră în cadrul proiectului alături de școli din Italia, Grecia și România și a fost organizată în orașul Samandag din provincia Hatay, Turcia.

Proiectul se concentrează în mod special asupra promovării și conservării poveștilor anonime, ca element important al patrimoniului cultural și literar al fiecărei țări, dar vizează și valențele educației incluzive dintr-o perspectivă europeană. Parteneriatul a fost creat în jurul acestor obiective principale, dar urmărește și alte obiective secundare precum: digitalizarea, colaborarea, diversitatea lingvistică.
Activitățile acestei mobilități au fost conturate în jurul unor workshopuri variate: diversificarea jocurilor de spargere a gheții sau de întrerupere a monotoniei în activitatea didactică; stimularea simțurilor și a inteligențelor multiple în studierea poveștilor anonime; abordarea interdisciplinară a basmelor, legendelor, miturilor specifice fiecărei culturi; integrarea instrumentelor digitale în cadrul lecțiilor centrate pe povești; învățarea unor expresii în limba turcă și construirea unui dialog cu acestea. În cadrul tuturor activităților au fost valorificate o varietate de metode și procedee interactive, ce pot fi preluate și implementate cu succes la clasă, de către fiecare cadru didactic, indiferent de disciplina pe care o predă.
Fiecare echipă participantă a prezentat orașul din care provine, utilizând aplicațiile Canva sau PowerPoint, precum și școala sub forma unui material video, acesta fiind un prilej de a descoperi mediul educațional al partenerilor din proiect. Profesorii au prezentat câte o poveste specifică din fiecare țară, reliefând temele și simbolurile specifice poveștilor din țara proprie.
Pe parcursul acestor zile, elevi din medii defavorizate din țara gazdă au fost implicați în activitățile proiectului facilitând atât incluziunea socială și dezvoltarea încrederii în sine, cât și abilitățile lor lingvistice.
Toate aceste activități au fost completate de vizite culturale la obiective turistice cu mare însemnate și de două seri culturale care au promovat tradițiile țării, oferind participanților la mobilitate posibilitatea de a descoperi bogăția culturală, istorică și gastronomică a Turciei.
Responsabil diseminare și popularizare,
Prof. Șpan Claudia

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:13:59 Ora standard a Europei de Est