Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cursuri digitale gratuite pentru vârstnici

La Centrul din Rogerius II

Cursuri digitale gratuite pentru vârstnici

Direcția de Asistență Socială Oradea anunță continuarea cu succes a programului „Cursurile digitale gratuite pentru vârstnici" desfășurat la Centrul Social Multifuncțional pentru Persoane Vârstnice Rogerius II.

Programul se bucură de un interes tot mai crescut din partea seniorilor, unii dintre ei venind chiar din județ pentru a participa, o dată pe săptămână, la cursurile interactive. Obiectivul principal al activității este sprijinirea persoanelor vârstnice în dobândirea unor competențe digitale de bază.
„Mă bucur că programul beneficiază de un interes atât de mare, iar faptul că unii participanți vin săptămânal chiar și din județ, pentru a fi prezenți la acest curs, este o reală încurajare. Acest program își dovedește utilitatea nu doar prin faptul că îi ajută pe vârstnici să dobândească competențe digitale de bază și să comunice mai ușor cu cei dragi sau să navigheze în siguranță pe internet, ci și pentru că îi încurajează să fie mai activi, să iasă din rutina zilnică și să se implice într-o activitate plăcută, alături de alți seniori. Am observat că s-au format deja grupuri care continuă discuțiile și dincolo de subiectele cursului, creând legături frumoase, prietenii și un sentiment de apartenență", a declarat Anca Grama, director al Direcției de Asistență Socială Oradea.
Inițial gândit ca un curs săptămânal, programul a fost extins datorită cererii ridicate și a implicării constante a participanților. Numărul sesiunilor s-a triplat, acestea având loc acum în fiecare marți, de la ora 10.00, și miercuri, în două serii - de la ora 9.00 și de la 10.30, în aceeași locație: Centrul Social Multifuncțional Rogerius II. Participarea este gratuită și nu necesită cunoștințe anterioare, de aceea îi încurajăm pe cei care sunt interesați să ne contacteze și să acceseze în continuare aceste cursuri.
Detalii despre cursuri:
Locație: Centrul Social Multifuncțional pentru Persoane Vârstnice Rogerius II, Str. Episcop Ioan Suciu, nr. 1
Înscriere: prin e-mail la social@daso-oradea.ro sau telefonic la 0770 988 624

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:16:34 Ora standard a Europei de Est