Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

De Ziua Mondială a Familiei, activități în marea familie!

Joi, 15 mai,

De Ziua Mondială a Familiei, activități în marea familie!

În această săptămână, zi de zi, am acordat un moment, chiar două activităților dedicate Zilei tatălui, dar și Zilei Mondiale a Familiei, iar joi, 15 mai 2025, după terminarea programului (de la 16.30) timp de două ore, elevii clasei I B de la Școală Gimnaziala ,,Avram Iancuˮ Oradea au organizat o activitate extrașcolară, alături de un membru al familiei (au fost mămici, bunici și frați).

Activitatea s-a desfășurat în sala de clasă și în curtea școlii. Am ținut cont de câteva elemente din rutina noastră zilnică (momente muzicale, poza grăitoare a zilei, împărtășiri, activități practice etc) la care s-a adăugat o paletă bogată de jocuri (Continuă enunțul!, Asta-mi amintește de..., Roata colorată, DA sau NU, Parașuta colorată, Cercul mișcător, Mingea pe sub tunel etc.).
Au fost activități individuale pentru cei mici, pentru cei mari, la care au fost invitați să răspundă și unii și alții, deopotrivă, dar și activități comune sau în echipe, tip întrecere. Cu toții au cântat, au citit, au râs, au scăpat câte o lacrimă, s-au jucat, s-au bucurat, s-au motivat reciproc ...într-o caldă atmosferă de familie, iar surprizele, atent pregătite la început, pe parcurs și la final, au fost primite cu entuziasm și mare emoție.
Vă mulțumesc pentru participare! Nădăjduiesc că am reușit să vă deconectez (cu sens) în această după-amiază de la preocupările cotidiene și să fim cu toții copiii unei mari și frumoase familii, familia Clasei bufnitelor înțelepte și exploratoare!
Mesajele primite la final de zi, pe grupul clasei din partea mămicilor participante nu fac decât să dovedească că activitatea a fost una care și-a atins pe deplin obiectivele, iar următoarele  (de acest gen) sunt așteptate cu mare interes și nerăbdare.
*Vă mulțumim pentru această activitate deosebită! (mama lui Mihail)
*Noi mulțumim pentru această zi frumoasă cu acești copii minunați. Am surprins mici supărări din partea mămicilor dacă copilul răspunde greșit, dar și din partea copiilor dacă mămicile nu ridică mâna și nu răspund. Sunt extraordinari, ne cer același lucru pe care-l cerem și noi... implicare. Și am mai observat o mare familie nu doar a doamnei învățătoare cu copiii, parcă și părinții încep să facă parte din familia bufnițelor. Poate la început nu-mi plăcea atât de mult să fie mutați în bănci atât de des, dar acum, după aproape doi ani de școală, văd cât de benefic a fost asta pentru copiii noștri și cât de frumos interacționează unii cu alții, fără să aibă o problemă lângă cine stau sau cu cine fac echipă, lucru observat și în excursiile în care i-am însoțit. Îmi doresc ca până în clasa a 4-a să rămânem o familie unită și mulțumesc doamnei învățătoare pentru că a reușit să formeze o familie unită atât cu copiii cât și cu părinții. O seara frumoasă tuturor!(mama Andradei)
*Vă mulțumim din suflet, doamna învățătoare, că ne dați șansa la asemenea clipe frumoase. Vă doresc din suflet multă putere de muncă și sănătate, să puteți în continuare să țineți astfel de activități! Vă prețuim! (mama lui Mihai)
*Mii de mulțumiri! E adevărat că unii copii au fost puțin supărați pentru că părinții nu au fost atât de implicați (inclusiv copilul meu a simțit asta), dar cu atât mai mult mă bucur să văd câtă fericire îi aduce când reușim să fim împreună la astfel de activități! Vă mulțumim din suflet pentru frumoasa organizare și pentru că, astăzi, am putut fi cu toții ca o adevărată familie!
*P.S.: „Mami, sunt fericită când ești și tu aici și nu lipsești de la activități. Cuvintele acestea au însemnat totul pentru mine! (mama Cezarei)
*Mulțumim că am putut marca împreună Ziua Familiei într-un fel memorabil! Sper din suflet să avem parte de cât mai multe activități care să ne ajute să devenim cu toții o familie. E greu să ne organizăm, să ajungem, să ne oferim timpul pentru asemenea activități, dar la sfârșitul zilei așa se construiește o comunitate. Dacă toată lumea rămâne implicată putem țese amintiri împreună. Mulțumim doamnei învățătoare și tuturor mamelor - care HAI, ECHIPA MAMELOR - ați fost minunate! Le arătăm noi și data viitoare că încă ne știm distra! (mama lui David)
Desfășurarea activității 
Activități  în clasă: Poză grăitoare (Ce văd? Ce simt? La ce mă gândesc? Ce aș mai putea completa?); Poezia ,,Părinții mei", de Elena Dragoș (citim, analizăm); Joc - Roata colorată (întrebări provocatoare pentru părinți/copii); Joc - DA sau NU: Mă ajută la teme tata. Dorm cu mama. Îmi gătește tot ce vreau bunica. Știu câți ani are tata. Petrec mult timp cu fratele/sora mea. Știu cu ce îi place mamei să se îmbrace. Fac plimbări multe pe jos/cu bicicleta/cu mașina cu familia mea. Eu și părinții mei avem o mâncare preferată. În vacanțe stau mai mult la bunici. Un membru al familiei noastre are un talent; Continuă propozițiile: M-am simțit iubit în familie când... M-am simțit protejat în familie când...M-am simțit susținut în familie când... M-am simțit îngrijit atunci când... Activităţi în familie...(observăm imaginile ppt, alcătuim  propoziţii şi cine se regăseşte în poze); Cartonaşe pentru discuţii (resursă Tinkle.ro); Cartonaşe cu cuvinte, Joc-Asta-mi amintește de... Labirint (fișe), Găsește drumul de la nepot/nepoată la bunicul/bunica (act. Independentă, elevi); Lucrăm împreună, activitate practică ,,Căsuţa familiei noastre" (colorare - cuvinte care definesc familia) *Între cele două momente are loc activitatea Răspunde (Ce-i dorești familiei tale?) și ,,Mușcă gogoașa de pe sfoară"!
Activități în curtea școlii: 1. Parașuta colorată 2. Cercul dansator 3. Mingea călătoare (prin tunel)...
Aceștia suntem noi (o mare familie) și activitățile noastre!
Prof. Monica Toader

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:49 Ora standard a Europei de Est