Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ceremonie de decernare a Ordinului „Palmes Académiques” – în grad de Cavaler doamnei conf. univ. dr. Daciana Vlad

Universitatea din Oradea a găzduit decernarea Ordinului „Palmes Académiques” – în grad de Cavaler

Ceremonie de decernare a Ordinului „Palmes Académiques” – în grad de Cavaler doamnei conf. univ. dr. Daciana Vlad

Universitatea din Oradea a avut onoarea de a găzdui o ceremonie cu o profundă semnificație academică și culturală: decernarea Ordinului „Palmes Académiques" - în grad de Cavaler - doamnei conf. univ. dr. Daciana Vlad, cadru didactic la Facultatea de Litere și coordonatoare a lectoratului de limba franceză și germană din anul 2006.

Distincția, conferită de statul francez, recompensează contribuțiile remarcabile în domeniul educației și promovării limbii și culturii franceze.
Ceremonia s-a desfășurat în prezența unor invitați de seamă din partea Ambasadei Franței în România și a institutelor franceze. Au onorat cu prezența și au luat loc în prezidiu: domnul Julien Chiaponne Lucchesi, consilier de cooperare și acțiune culturală, director al Institutului Francez din București și doamna Alexandra Servel, directorul Institutului Francez din Cluj-Napoca.
Din partea Universității din Oradea au rostit alocuțiuni: prof. univ. dr. Sanda Filip, prorector responsabil cu cercetarea, conf. univ. dr. Vasile-Aurel Căuș, președintele Senatului universitar, prof. univ. dr. habil. Radu-Cătălin Țarcă, directorul C.S.U.D., conf. univ. dr. Veronica Buciuman, decanul Facultății de Litere, Carmen Buran, șef serviciu în cadrul Departamentului Relații Internaționale.
Inspectoratul Școlar Județean Bihor a fost reprezentat de domnul Alin Ștefănuț, inspector școlar general.
Ordinul „Palmes Académiques", instituit în 1808 de Napoleon Bonaparte, este una dintre cele mai vechi și prestigioase decorații ale statului francez. Acordat în semn de recunoaștere a excelenței în educație, cultură și francofonie, el reflectă aprecierea față de personalitățile care contribuie la răspândirea valorilor umaniste și a limbii franceze în lume.
Doamna conf. univ. dr. Daciana Vlad se alătură astfel unei elite intelectuale din România, distinsă în trecut cu același ordin, între care putem aminti: prof. dr. Sorin Mihai Cîmpeanu - președintele Consiliului Național al Rectorilor și fost președinte A.U.F. - comandor al Ordinului, prof. dr. Mircea Martin - Universitatea din București - ofițer al Ordinului, și în grad de Cavaler: prof. dr. Smaranda Vultur, prof. dr. Mădălin Bunoiu, prof. dr. Luminița Botoșineanu.
Evenimentul a fost și un prilej de reafirmare a colaborării fructuoase dintre Universitatea din Oradea și instituțiile franceze. În prezent, universitatea are acorduri de cooperare academică și proiecte comune de cercetare cu importante instituții din Franța: Universitatea din Angers, Universitatea din Reims, Universitatea din Orleans, Universitatea din Lyon, Universitatea Sorbonne Nouvelle din Paris, Universitatea din Lille, Montpellier, Amiens, Grenoble, printre altele.
Totodată, apartenența Universității din Oradea la Alianța Universitară Europeană EU GREEN, alături de Universitatea din Angers, evidențiază angajamentul instituțional pentru sustenabilitate, incluziune și excelență.
Vizitele ambasadorilor Franței la Universitatea din Oradea, inclusiv cele din 2018 (Excelența Sa Michèle Ramis) și din 2022 (Excelența Sa Laurence Auer), au consolidat colaborarea bilaterală și au confirmat sprijinul constant pentru proiectele academice și francofone. Vizita din 2022 a marcat și debutul seriei de conferințe „Ora Ambasadorului", un cadru valoros de dialog și parteneriat.
Prin acest eveniment, Universitatea din Oradea își reconfirmă angajamentul față de valorile francofoniei, internaționalizării și promovării educației de calitate.
Felicitări, doamnă conf. univ. dr. Daciana Vlad! Vive la francophonie! Vive l'amitié franco-roumaine!

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:33 Ora standard a Europei de Est