Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Primul tren electric regional PESA, prezentat public la Oradea

Joi, la Oradea,

Primul tren electric regional PESA, prezentat public la Oradea

Oradea a găzduit, joi, 22 mai 2025, prezentarea primului tren electric regional produs de compania poloneză PESA, parte dintr-un lot de 62 de unități achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru modernizarea transportului feroviar regional și suburban din România. Evenimentul a avut loc la Terminalul Intermodal Episcopia Bihor, în cadrul unei conferințe naționale dedicate viitorului transportului feroviar.

Noile trenuri produse de compania PESA fac parte dintr-un program național de modernizare a transportului feroviar regional, derulat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) împreună cu Ministerul Transporturilor. Acestea sunt complet electrice, prietenoase cu mediul, accesibile persoanelor cu dizabilități și pot atinge viteze de până la 160 km/h. Valoarea estimată a fiecărei unități este de aproximativ 8 milioane de euro.
Cu prilejul prezentării primului tren electric regional la Oradea, viceprimarul municipiului, Teofil Filimon, le-a adresat mulțumiri reprezentanților Autorității pentru Reformă Feroviară și companiei PESA pentru includerea orașului în acest proiect strategic:
„Doresc să mulțumesc tuturor celor implicați în proiect. Ne bucurăm că vă gândiți la viitorul nostru și la posibilitatea de a călători în condiții cât mai bune și moderne pe căile ferate din România. Oradea susține pe deplin investițiile în infrastructură și în transportul public ecologic, iar un astfel de proiect este o dovadă concretă că modernizarea transportului devine realitate."
Trenul prezentat la Oradea va intra în etapa de testare și omologare, urmând ca până la sfârșitul anului 2025 să fie livrate primele 12 unități, iar restul până la finalul anului 2026.
Prin deschiderea spre astfel de inițiative, Oradea își reconfirmă rolul activ în susținerea dezvoltării unei infrastructuri moderne de mobilitate, în beneficiul cetățenilor și al întregii regiuni.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:08 Ora standard a Europei de Est