Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferință internațională despre solidaritate, coeziune și sprijin social

Astăzi şi mâine, la Universitatea din Oradea, va avea loc

Conferință internațională despre solidaritate, coeziune și sprijin social

Universitatea din Oradea găzduiește, în zilele de 29 și 30 mai 2025, o conferință internațională „Jean Monnet”.

Evenimentul științific, cu titlul: „Solidaritate, coeziune și sprijin social în context internațional”, își propune „ca, din perspectiva Științelor Sociale, să ofere un cadru academic inovativ și multidisciplinar, prin care pot fi identificate formele de manifestare ale sprijinului social. De asemenea, dorim să evidențiem rolul Științelor Sociale în generarea solidarității între oameni și în asigurarea coeziunii grupurilor, precum și modul în care aceste elemente stau la baza dezvoltării unor strategii durabile pentru o societate coezivă”, transmit organizatorii: Facultatea de Științe Sociale și Umaniste, Departamentul de Psihologie, Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării, Institutul de Studii Euroregionale Oradea-Debrecen, Centru de Excelență Jean Monnet.
O altă miză declarată a conferinței este aceea de a oferi participanților o serie de noi competențe și cunoștințe și de a aduce valoare adăugată în următoarele direcții: Dobândirea de cunoștințe privind solidaritatea și coeziunea; Capacitatea de a identifica oportunitățile oferite de programele de cooperare pentru creșterea coeziunii sociale; Capacitatea de a identifica avantajele sprijinului social; Atitudine proactivă față de valorile și ideile europene.
Conferința „Solidaritate, coeziune și sprijin social în context internațional” se va desfășura pe trei secțiuni: Investigarea rețelei de sprijin social - reunind cercetători din domeniul științelor sociale pentru schimb de experiență și prezentarea ultimelor tendințe și soluții practice, Societatea coezivă și dezvoltarea regională – unde va fi analizată legătura teoretică și practică dintre coeziunea socială și dezvoltarea regională, cu accent pe politicile și strategiile UE, respectiv Cooperarea transfrontalieră – un instrument pentru creșterea coeziunii sociale, secțiune care va explora beneficiile cooperării transfrontaliere ca instrument de consolidare a coeziunii sociale, sprijinită de politici și programe europene.
Partenerii evenimentului sunt: Universitatea din București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, Universidade da Coruña, Universitatea din Debrecen, Institutul Național Pediatric Heim Pál, Universitatea Humboldt din Berlin, Universitatea de Stat Ivane Javakhishvili din Tbilisi, Institutul de Cercetări Regionale „M.I. Dolishniy”, Ucraina, Universitatea de Servicii Publice Ludovika, Budapesta, Universitatea de Stat din Erevan, Universitatea de Stat din Moldova, SNSPA - Departamentul de Relații Internaționale și Integrare Europeană, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava și Universitatea Națională Uzhhorod.
Comitetul științific al conferinței este format din profesori și cercetători de la instituții internaționale, printre care: George Anglițoiu, Karla Barth, Mircea Brie, Klara Czimre, Marius Drugaș, Gabriela Goudenhooft, Claudia Moarcăș, Gabriela Pascariu, Ludmila Roșca, János Pénzes, Luminita Șoproni etc. Iar coordonatorii Comitetului de organizare sunt: conf. univ. dr. Mihai Marian, conf. univ. dr. Florentina Chirodea, conf. univ. dr. Constantin-Vasile Țoca.
Această conferință este finanțată prin Comisia Europeană, Programul Jean Monnet nr. 101127134 – ERASMUS-JMO-2023-MODULE, Solidaritate, coeziune și sprijin social în regiunile de frontieră din Europa Centrală și de Est.
Conferința este organizată în cadrul Modulului Jean Monnet nr. 101127134 – ERASMUS-JMO-2023-MODULE, cu tema Solidaritate, coeziune și sprijin social în context internațional. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:19 Ora standard a Europei de Est