Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Universitatea din Oradea - agenții economici - învățământul dual

Campusul Dual Oradea a găzduit joi, o întrunire publică

Universitatea din Oradea - agenții economici - învățământul dual

Campusul Dual Oradea a găzduit joi, 22 mai 2025, o întrunire publică, parte a proiectului „Consorțiu pentru învățământ dual ,,Campus Oradea". Au fost prezenți conducători ai instituțiilor partenere: Consiliul Județean Bihor, Primăria Municipiului Oradea, Universitatea din Oradea, Inspectoratul Școlar Bihor, dar și reprezentanți ai beneficiarilor, agenți economici orădeni. De asemenea, la eveniment au luat parte decani și cadre didactice de la șapte facultăți ale Universității din Oradea, cinci dintre acestea având profil tehnic.

Reprezentantul Universității din Oradea în proiectul „Consorțiu pentru învățământ dual „Campus Oradea", conf. univ. dr. Alin Pop, prodecanul Facultății de Inginerie Managerială și Tehnologică, a subliniat că evenimentul își propune să fie „un dialog, între parteneri, cu privire la modul în care se îmbină pregătirea academică cu practica în mediul real de muncă".
Referindu-se la proiectul Campusului Dual Oradea, Horea Abrudan, vicepreședinte al Consiliului Județean Bihor, a precizat că această instituție de învățământ reflectă viziunea administrației cu privire la dezvoltarea economică a județului, care își propune să ducă locurile de muncă mai aproape de cei care lucrează. „Mă bucur că Universitatea din Oradea are deja locuri dedicate absolvenților din învățământul dual", a mai afirmat Horea Abrudan, adăugând că „pentru a crește nivelul salariilor angajaților din Bihor este necesară o cât mai bună pregătire a tinerilor. Iar acest lucru se poate face numai cu sprijinul dumneavoastră, al celor din mediul universitar".
Ecaterina Torj, managerul de proiect din partea Consiliului Județean Bihor, a trecut în revistă investițiile făcute în Campusul Dual Oradea și activitățile organizatorice desfășurate pentru buna funcționare a acestei instituții de învățământ. „Universitatea din Oradea ne oferă cadrul de învățare care permite dezvoltarea completă a elevilor noștri, conform așteptărilor pe care le are mediul economic. De aceea sperăm într-o colaborare tot mai bună cu studenții și cadrele didactice de la Universitatea din Oradea, a declarat Ecaterina Torj.
Reprezentantă a Inspectoratului Școlar Județean Bihor, Monica Runcan a prezentat stadiul la au ajuns activitățile ce vizează dotarea cu aparatură și tehnologie a noii școli. „Pe lângă simulatoare și calculatoare, ne dorim ca atelierele Campusului să fie replici ale secțiilor din companiile în care vor lucra absolvenții noștri, pentru ca pregătirea lor să răspundă cât mai bine nevoilor angajatorilor", a spus reprezentanta Inspectoratului Școlar.
La rândul său, rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, a subliniat că parteneriatul realizat pentru dezvoltarea Campusului Dual este o premieră pentru România. „Deși mulți îl blamează, avem înaintea ochilor un rezultat al proiectului «România Educată», o încercare de a aduce împreună operatorii economici și școlile", a spus rectorul Universității din Oradea. În ciuda prevederilor legale, care spun că, „învățarea prin muncă" revine ca responsabilitate agenților economici, aceștia întârzie să se alăture într-un număr semnificativ inițiativei Campusului Dual, a remarcat prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău. „Provoc Consiliul Județean și Primăria Municipiului Oradea să găsească soluții, poate să reducă taxele și impozitele agenților economici, pentru a-i încuraja să integreze cât mai mulți tineri în sistemul învățământului dual", a spus prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău. Rectorul Universității din Oradea a subliniat că participă la această întâlnire împreună cu câteva zeci de cadre didactice universitare, decani și directori de departamente, pe care i-a adus în Campusul Dual Oradea „ca să vadă cu ochii lor care sunt dotările tehnice de aici și ce pot face, cu studenții și cu elevii, pentru îmbunătățirea abilităților profesionale ale acestora". Prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău a mai anunțat că, începând cu anul universitar viitor, instituția academică pe care o conduce va pune la dispoziția absolvenților sistemului de învățământ dual 30 de locuri bugetate și altele 60 cu taxă, în domeniul Mecatronicii. „Am convingerea că Bihorul are firme cu potențial care ar putea să acorde burse pentru masteranzii și doctoranzii din învățământul dual, pregătiți în parteneriat cu Universitatea din Oradea", a mai spus rectorul. Prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău consideră Campusul Dual Oradea o reușită care nu mai are nevoie decât de implicarea partenerilor din mediul economic pentru a-și atinge întregul potențial. „Trebuie să stăm de vorbă cu operatorii economici, pentru a-i implica în pregătirea forței de muncă de care au cu adevărat nevoie. Le spun încă o dată colegilor mei că au și ei libertatea de a face acest lucru, pentru ca parteneriatul asumat de Universitatea din Oradea să devină un adevărat succes. Ne dorim să vină spre Campusul Dual cât mai mulți operatori economici care să solicite parteneriate pentru învățământul dual", a conchis prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău.
Cadre didactice, reprezentanți ai instituțiilor locale ori județene partenere și ai partenerilor din mediul economic au vizitat apoi mai multe clădiri din Campusul Dual Oradea. Cei prezenți s-au convins, la fața locului: în sala de sport, la cantină, la piscina școlii, în laboratoare, facilități de cazare, săli de clasă și ateliere, că au fost create cele mai bune premise pentru un învățământ dual de calitate la Oradea. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:57 Ora standard a Europei de Est