Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Cu mic cu mare la școală, alături de dascăli

Miercuri, la Școala din Avram Iancu

Cu mic cu mare la școală, alături de dascăli

În comuna Avram Iancu, vorbim despre școala nouă și școala veche, clădirea nouă și clădirea veche... „La Avram Iancu, ambele clădiri par noi, deși una este construită în 1938, iar cealaltă, în 1964. Clădirea veche a fost renovată din temelii, iar la Tămașda, s-a construit școală nouă, nu departe de clădirea veche”, a ținut să ne precizeze directorul școlii coordonatoare, inst. Teodora Marți.

 Miercuri dimineața (2 septembrie 2009), în cele două corpuri de clădire ale Școlii cu clasele I-VIII din localitatea Avram Iancu, dascălii erau în sălile de clasă și pe coridoare, la aranjarea sălilor și coridoarelor. În sprijinul lor au sărit și cei mici (Antonia Hulber - viitoare școlăriță, Corina Coste, Georgiana Ciuciu, Roxana Fodor, Anamaria Burda). Până și Claudiu Ianis Lup (în vârstă de trei luni) a ținut să vină să vadă cum o ajută copiii pe mama sa (profesoara de matematică, Lup Codruța). În clădirea veche, renovată din temelii, vorba doamnei director, le-am găsit în sălile de clasă pe învățătoarele inst. Doina Blaj și Nicoleta Șule. Își revizuiau și aranjau planșele, dulapul și manualele. În clădirea principală (a gimnaziștilor), se lucra pe mai multe fronturi și cu efective sporite. Femeile de serviciu (Florica Buzgău și Maria Pruncuț, monitorizate de micuța Antonia Hulber) acționau pe coridoare, profesoara de matematică, în sala de clasă, ajutată de un „pluton” de eleve, profesoara de franceză (Raluca Herdean), în cabinetul său, secretara (Georgeta Haiduc), ba la calculator, ba pe scară, la pavoazare, alături de înv. Ana Cotro... La grădinița reabilitată, suverană era educatoarea Monica Dănceanu. În noua clădire a școlii din Tămașda, i-am cunoscut pe Grațiela Pop – profesorul coordonator, Viorica Faur (femeia de serviciu) și Petru Ciucla (îngrijitorul). „La Tămașda, ca și la Avram Iancu, mulți dascăli sunt pe teren, la recensământul copiilor mici, a ținut să ne informeze directorul coordonator. În această sală, în luna august (toată luna), s-a desfășurat „Grădinița de vară” pentru copiii romi, acțiune organizată în colaborare cu fundația „Ruhama”. Activitățile au fost ținute de înv. Florica Pop (timp de două săptămâni) și de educatoarea Augustina Chirodea (tot două săptămâni), având, zilnic, câte 20 de copii. Aici, sunt expuse  cele mai reușite lucrări realizate de copii”.
Să mai spunem faptul că școala din centrul de comună și-a îmbogățit zestrea materială cu o sală și un teren de sport, care urmează să fie inaugurate în 14 septembrie, de către primarul Teodor Matica, primar care pune la dispoziția școlii o mașină pentru transportul elevilor din Ant la școala din centru, până se va obține un microbuz școlar.
„Proiectul s-a încheiat, dar colaborarea și prietenia au rămas și vor dăinui”
La nivelul școlilor din comuna Avram Iancu, s-a ordonat reducerea a două norme didactice. Directorul a rezolvat situația comasând efectivele de elevi din două clase paralele (de-a II-a) și distribuind orele de educație fizică de la ciclul primar la învățătorii claselor. Învățătoarea disponibilizată de la clasa a II-a, având dublă specializare, va trece la grădiniță, pe post de educatoare, înlocuind astfel un suplinitor.
La capitolul proiecte școlare, doamna director s-a referit la cele două proiecte care vor continua și în acest an școlar, „Să ne cunoaștem mai bine”, un proiect educațional între Grădinița din Tămașda și structura „Ursuleț” a Grădiniței „Toldi” din Salonta, derulat de educatoarele Liliana Guiaș (din Tămașda) și Lenuța Beltechi (din Salonta). Tot pe durata a doi ani școlari se derulează și proiectul educațional în partenerit cu primăria comunei Avram Iancu, proiect cu tema „Împreună, să cunoaștem Europa!”
Cel de-al treilea proiect a fost finalizat în luna martie de către învățătoarele inst. Ana Goina, Doina Blaj și Nicoleta Șule, un proiect internațional, intitulat „Datini, tradiții și obiceiuri românești”, derulat în parteneriat cu dascăli de la Școala Bilingvă din Micherechi (Ungaria). „Proiectul s-a încheiat, dar colaborarea și prietenia au rămas și vor dăinui”, a ținut să ne asigure doamna director, Teodora Marți. (Ov. DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Cu mic cu mare la școală, alături de dascăli.

Trimite email
marți, 9 decembrie 2025 la 17:41:03 Ora standard a Europei de Est