Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Culoare și lumină – Hristos, exemplul vieții noastre”

Proiectul educativ județean

„Culoare și lumină – Hristos, exemplul vieții noastre”

Proiectul educativ „Culoare și lumină - Hristos, exemplul vieții noastre" a început în luna noiembrie 2024 și a inclus un concurs pe două secțiuni: desen artistic și pictură pe sticlă - două forme de exprimare care, deși, diferite ca tehnică, reușesc să redea cu aceeași profunzime lumina interioară, căutarea sensului și apropierea de modelul suprem al vieții: Hristos.

Participarea la proiect a fost una remarcabilă: 20 de școli din județ, cu un număr de peste 70 de lucrări. Fiecare lucrare spune o poveste, o poveste a credinței, a iubirii, a sacrificiului, dar și a speranței și a frumosului care răzbate prin mâinile și sufletele copiilor noștri. Prin ochii lor, vedem un Hristos care luminează nu doar icoanele sau compozițiile artistice, ci mai ales inimile - un Hristos viu, prezent, care inspiră și modelează caractere.
Finalitatea proiectului s-a concretizat prin vernisajul expoziției de desene și pictură pe sticlă, care nu întâmplător a avut loc în 29 mai 2025, de Înălțarea Domnului, în sala festivă de la  Școala Gimnazială Nr. 11 Oradea.
Cuvântul de deschidere a fost adresat de către domnul director, prof. Ciuciu Adrian Călin, în prezența domnului inspector Feher Arthur, care a apreciat munca și talentul participanților și i-a încurajat pe elevi să participe și la edițiile următoare ale proiectului.
Prezentatoarea, eleva Ardelean Diana, din clasa a V-a D, a anunțat  momentele artistice, susținute de elevele: Bila Eliza, a V-a D, urmată de Indrie Iasmina, clasa a VII-a D.
Considerăm că am realizat ceea ce ne-am propus: promovarea valorilor morale creștine, dezvoltarea simțului civic și social, cunoașterea tradițiilor și a obiceiurilor specifice sărbătorilor religioase, cultivarea simțului artistic și a gustului pentru frumos. Așa cum spuneam, apropierea de frumos a fost unul dintre obiectivele proiectului. Dovada că am reușit aceasta, sunt picturile pe sticlă realizate sub titlul: Icoana,  fereastră spre cer. Aceste creații sunt dovada că frumosul există și că, alături de credință, acesta poate salva lumea.
Vă invităm să pășim împreună în această expoziție ca într-un mic pelerinaj vizual - în care culoarea devine rugăciune, iar lumina, o mărturisire. Putem vorbi despre gânduri la vedere, gânduri vizuale, în expoziția de față, care rămâne deschisă până în data de 6 iunie 2025.
Mulțumim tuturor celor care au făcut posibil acest proiect: profesorilor coordonatori, elevilor participanți, părinților și susținătorilor care au înțeles importanța cultivării valorilor prin artă.
„Sunt clipe în care, oricum ar sta trupul, sufletul e în genunchi" - Victor Hugo.
Coordonatori proiect: prof. Galutz Carmen & prof. Șaitoș Alina

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:18:02 Ora standard a Europei de Est