Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Sebastian Pataki a participat, cu succes, la două ,,naționale”!

Elevi care îndrăznesc mai mult!

Sebastian Pataki a participat, cu succes, la două ,,naționale”!

Într-o perioadă în care majoritatea elevilor de clasa a VIII-a se concentrează exclusiv pe matematică și limba română, există și excepții remarcabile - tineri care aleg să exploreze mai departe, dincolo de materiile considerate „de bază". Un astfel de elev este Sebastian Pataki, colegul meu de la Școala Gimnazială „Dacia" din Oradea.

În cadrul olimpiadei de limba germană - organizată pentru prima dată la nivel național pentru elevii de gimnaziu - Sebastian a obținut locul al II-lea, iar la „naționala" de limba engleză, locul al X-lea. Două clasări impresionante, mai ales că este primul an în care a ajuns la etapa națională. De altfel, Sebi este familiarizat cu rigorile competițiilor școlare, el participând la olimpiade încă din clasa a V-a.
Am stat de vorbă cu el, pentru a înțelege mai bine ce presupune acest parcurs și cum reușește să mențină echilibrul între școală, pasiuni și performanță.
Cum arată viața unui elev olimpic
Performanță din pasiune
Povestea lui Sebi, olimpicul care sparge tiparele!
A.P.: Cum reușești să te împarți între școală, timpul tău liber și pregătirea pentru olimpiade?
S.P.: În general, mă împart destul de bine, dar cred că cel mai mult a avut de suferit în ultima perioadă somnul. S-a întâmplat de mai multe ori să vin obosit la școală după ce stătusem până târziu să îmi repet la engleză sau germană, deci nu pot spune că m-am împărțit perfect. Am încercat să fac câte ceva din toate, am mai sacrificat și din timpul liber când a fost nevoie, dar totuși cred că a meritat.
A.P.: Ai un program fix sau o rutină specială de pregătire?  
S.P.: Nu prea. De cele mai multe ori mă pregătesc în plus în funcție de cât am de făcut pentru școală și restul e timp liber. În perioada olimpiadelor adevăratul timp liber a fost doar în weekend, dar asta nu m-a deranjat neapărat. Sunt anumite lucruri care trebuie prioritizate. 
A.P.: Cum ai reacționat când ai aflat că ai obținut locul al II-lea la germană, la doar 0,5 puncte de primul loc?
S.P.: La început, am fost puțin supărat. Pierdusem puncte pentru că am depășit limita de cuvinte. Dar mi-a trecut repede. La urma urmei, locul II pe țară nu e rău deloc.
A.P.: Una dintre probe a presupus realizarea unei piese de teatru. Cum ți s-a părut această provocare?
S.P.: Puțin stresant, trebuia să lucrăm în echipă și nu prea știam cum să ne organizăm/coordonăm. Poate s-a văzut în rezultatul final, dar până la urmă este primul an în care este organizată etapa naționala la limba germană, pentru  gimnaziu, deci nimeni nu știa cum să procedeze.
A.P.: După atâtea ore de muncă investite în olimpiade, simți că ești pregătit pentru Evaluarea Națională?
S.P.: Cel mai probabil sunt mai în urmă decât colegii mei cu pregătirea, dar mă cred în stare să recuperez în timp util. Acum sunt pe ultima sută de metri și, la fel ca la olimpiade, examenul e foarte important. Voi avea toată vara să recuperez pe partea de odihnă și timp liber.
A.P.: Simți că te-au epuizat aceste competiții?
S.P.: Poate puțin. Sau ... puțin mai mult. Dar îmi revin rapid și, din nou, sunt convins că a meritat!
A.P.: Când a început această pasiune pentru limbile străine?
S.P.: Aproximativ la începutul gimnaziului, poate puțin mai repede, dar, în principiu odată cu terminarea clasei a patra. 
A.P.: Te gândești să înveți și alte limbi străine? Dacă da, care ar fi ele și de ce? 
S.P.: Aș zice că două, cele mai importante pe care aș vrea să le studiez în viitorul apropiat, sunt franceza și poloneza, ambele din același motiv: câteva dintre cărțile mele preferate au fost scrise în aceste limbi și chiar aș vrea să le citesc în limba lor originală. În plus, de doi ani fac un curs la Facultatea de Litere din București în limba latină și un altul în greaca veche, la latină având deja echivalentul A2.
A.P.: Dorești să continui pe partea aceasta lingvistică?
S.P.: Oarecum. Deocamdată mi-ar plăcea să intru la o clasă cu profil de filologie la liceu, dar în ceea ce privește facultatea încă nu sunt decis. 
Au cuvântul profesorii!
Desigur și cadrele didactice care îi predau lui Sebi se bucură pentru el și se mândresc cu performanțele lor. Doar este oglinda muncii lor!
Doamna Sara-Crișan Raluca-Dana, diriginta lui Sebastian și totodată profesoara lui de Limba engleză, vorbește la superlativ despre Sebi:
„Sebastian este un exemplu frumos de pasiune, seriozitate și dorință de a reuși. Din postura de dirigintă, dar și ca profesoară de limba engleză, l-am văzut cum evoluează de la an la an, devenind din ce în ce mai încrezător, mai curios și mai implicat. Încă de la început, a arătat un interes sincer pentru limba engleză, manifestat printr-o dorință constantă de a învăța, de a explora nuanțele limbii și de a se perfecționa continuu. Vocabularul bogat și exprimarea fluentă l-au evidențiat rapid ca un elev cu potențial deosebit. Rezultatele lui frumoase spun totul despre el, punctajul mare obținut la olimpiada de limba engleză, faza națională (9,42 puncte), locul I la etapa județeană a concursului Speak Out, secțiunea „creative writing", locul II la olimpiada de limba germană, faza națională. În pregătirea sa dă dovadă de autodisciplină, muncind cu răbdare, dedicare și entuziasm. Ca dirigintă, apreciez mult și felul lui de a fi: e politicos, echilibrat și atent la cei din jur. Este genul de elev pe care te poți baza, care lucrează cu plăcere și care nu uită să rămână modest, chiar și când obține rezultate foarte bune.
Pentru mine, este un elev deosebit, care ne inspiră și ne amintește că succesul vine din muncă, pasiune și suflet".
De asemenea, doamna profesoară  Hodișan Speranța Daciana, cea care îi predă Limba germană, are doar cuvinte alese la adresa lui:
„Sebi este un elev conștiincios. De când îl cunosc am observat că are o înclinație spre limbile străine. Este foarte perseverent, lucrează și se pregătește acasă nu doar pentru orele de curs ci și pentru concursuri și olimpiade. Sunt foarte mândră de rezultatele sale și este un băiat cu adevărat creativ și original. Acestea sunt și două calități care îi vor deschide multe uși".
Domnul director al Școlii Gimnaziale ,,Dacia" din Oradea, domnul profesor Alin Novac Iuhas, are, de asemenea, numai cuvinte de laudă la adresa lui Sebastian:
„Sebi a obținut niște performanțe foarte frumoase. El a urcat pe podiumul excelenței, obținând locul doi la olimpiada de limba germană și fiind printre primii zece la olimpiada de limba engleză. În plus a mai obținut și premiul întâi la un concurs de creație literară, la nivel național. Ce arată aceste rezultate? Că Sebi este un elev care perseverează. El nu doar speră, ci și obține, aceste rezultate arătând pasiunea sa pentru partea aceasta lingvistică.
Următorul pas să rămână pe podiumul acesta al excelenței, este să treacă de Evaluarea Națională, un examen care ne așteaptă de altfel pe toți".
Un model de echilibru
Chiar și în fața presiunii Evaluării Naționale, care apasă pe elevii de clasa a VIII-a, Sebi nu renunță la pasiunile sale și nu se teme să își asume provocări. Este dovada că performanța nu înseamnă doar note mari, ci și curiozitate, implicare și consecvență.
Felicitări, Sebi, și mult succes în continuare!      
Andrei Paul Popovici

Trimite email
miercuri, 11 iunie 2025, 09:58:40 Ora de vară a Europei de Est