Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

GREENAI (Generating Realistic Environmental Enhancements with AI) - Generarea de îmbunătățiri realiste ale mediului cu ajutorul inteligenței artificiale- ID: 155454

Proiect eTwinning inovator la clasele primare de la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan” Oradea

GREENAI (Generating Realistic Environmental Enhancements with AI) - Generarea de îmbunătățiri realiste ale mediului cu ajutorul inteligenței artificiale- ID: 155454

GREENAI este un proiect eTwinning inovator de pe European School Education Platform, care integrează inteligența artificială și tehnologia modernă în educația de mediu pentru a consolida conștientizarea elevilor cu privire la sustenabilitate și abilitățile secolului XXI.

 Destinat elevilor cu vârsta cuprinsă între 7 și 11 ani, proiectul a inclus artă generată de inteligența artificială, proiecte ecologice cu materiale reciclate, jocuri de rol și dezbateri despre etica inteligenței artificiale. Instrumente digitale precum Canva, Voki, Kahoot, Artsteps și Lumalabai au îmbunătățit experiența de învățare. Elevii au lucrat în colaborare pentru a crea cărți electronice, expoziții virtuale și activități de programare, îmbunătățindu-și alfabetizarea digitală și abilitățile de lucru în echipă. Din septembrie 2024 până în iunie 2025, nouă școli turcești, una românească și una azeră au colaborat prin webinarii, sondaje și planuri de lecție comune. GREENAI le-a oferit elevilor posibilitatea de a explora problemele de mediu, de a dezvolta soluții inovatoare și de a aplica tehnologia la provocările din lumea reală, promovând în același timp colaborarea internațională.
            De la Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" Oradea, director, prof. Simona Nicoleta Martin și prof. Maria Duma sunt coordonatorii  pe școală ai acestui interesant proiect.
             În  săptămâna ,,Școala verde" elevii clasei pregătitoare C (prof. Maria Duma) și elevii clasei a IV- a A (prof. Rodica Panti) au colaborat pentru înregistrarea unui teatru radiofonic cu titlul ,,Robotul de mediu GREENAI" piesă de teatru care își propune găsirea de soluții pentru îmbunătățirea mediului înconjurător, folosind IA. Înregistrarea se regăsește pe plaforma ESEP a proiectului, alături de variantele lucrate în limba turcă și azeră.
De pe această platformă, proiectul se va dezvolta ajungând obiectiv pentru mobilități Erasmus+, în cadrul Acreditării Erasmus+ între  Școala Primară,, Şehit Polis Volkan Sabaz İlkokulu" Izmit și Colegiul Național ,,Iosif Vulcan". Trei profesori din Türkiye vor preda în noiembrie 2025, o săptămână în Oradea, pentru un schimb de experiență de neuitat pentru elevi și profesori. Este încă un exemplu de colaborare internațională, facilitată de European School Education Platform, care devine proiect Erasmus+, de aceea încurajăm toți dascălii să folosească această benefică oportunitate oferită de Uniunea Europeană!
Prof. Maria Duma
https://www.facebook.com/reel/1252713236259266
https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/greenai-generating-realistic-environmental-enhancements-ai/twinspace

Trimite email
duminică, 14 decembrie 2025 la 09:55:32 Ora standard a Europei de Est