Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Studenții de la Științe Politice, în vizită la Viena

Două zile ... la Viena!

Studenții de la Științe Politice, în vizită la Viena

Studenții programului Științe Politice, de la Facultatea de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării a Universității din Oradea învață în marile capitale europene.

La început de iunie, pentru două zile, 18 studenți orădeni, din anul I și II, au fost la Viena. Vizita desfășurată în capitala Austriei a avut pe agendă sediile Organizației pentru Cooperare și Securitate în Europa (OSCE), al Ambasadei României de la Viena și al Organizației Națiunilor Unite (ONU).
La OSCE studenții orădeni au asistat la o dezbatere în plen a Forumului pentru Securitate și Cooperare, precum și la două prelegeri susținute de experți în domeniu. „A fost o plăcere să-i întâlnesc pe studenții Universității din Oradea! Sunt foarte curioși și dornici să învețe despre activitatea Centrului de Prevenire a Conflictelor, care funcționează în cadrul OSCE. Apreciem colaborarea noastră cu Cristina Matiuța și sperăm ca ea să continue, astfel încât să ne mai putem întâlni cu talentații ei studenți", a transmis Florence Le Clézio, senior media assistant la OSCE.
La reprezentanța țării noastre de la Viena, studenții români au fost primiți de Andrea Amza-András, șefa interimară a misiunii diplomatice a României în Austria. „Ea ne-a vorbit despre activitățile ambasadei, despre comunitatea românească de acolo și despre relațiile dintre cele două țări", relatează prof. univ. dr. habil. Cristina Matiuța, organizatoarea vizitei de studiu.
Vizita la sediul ONU a fost dedicată unui tur ghidat „cu explicații despre misiunea și activitățile organizației", a mai adăugat universitarul orădean.
„Studenții noștri au fost foarte atenți și, sunt sigură, au avut multe de învățat. În plus, fiindcă sunt bine pregătiți și știut să pună întrebări pertinente, vizita lor n-a trecut neobservată", spune prof. univ. dr. habil. Cristina Matiuța. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:37:45 Ora standard a Europei de Est