Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Moment festiv pentru elevul de excepție, Mihai Ardelean, calificat la Olimpiada Balcanică de matematică

Marți, la Școala Gimnazială Nr. 11 din Oradea

Moment festiv pentru elevul de excepție, Mihai Ardelean, calificat la Olimpiada Balcanică de matematică

Marți, 10 iunie 2025, la Școala Gimnazială Nr. 11 din Oradea, l-am sărbătorit pe Mihai Ardelean, elev în clasa a VIII-a C, care a obținut performanțe deosebite la concursuri și olimpiade. Este primul elev din ultimii patruzeci de ani care va participa la Olimpiada Balcanică de matematică.

Cuvântul  de deschidere a festivității l-a rostit dirigintele lui Mihai, doamna profesor Codău Andra, care i-a înmânat  diplomele câștigate, printre care: Concursul internațional de matematică LuminaMath 2024, premiul I, locul 1 pe țară; Concursul interjudețean „Prin Labirintul Matematicii" 2024 , Baia Mare, premiul I, medalie de aur; Concursul interjudețean de matematică ,,Marian Țarina", 2024, Cluj-Napoca, premiul I, medalie de aur; Olimpiada națională de matematică, etapa județeană, premiul I, calificat la etapa națională; Olimpiada Națională de matematică - premiul I și medalia de aur; Olimpiada națională de informatică, etapa județeană, premiul I, calificat la etapa națională; Olimpiada națională de informatică, etapa națională, mențiune și medalie de argint; Concursul interjudețean de matematică și informatică  „Grigore Moisil", 2025, Cluj-Napoca, secțiunea informatică, premiul I, medalie de aur; Concursul național de matematică „Upper School", sub egida Societății de Științe Matematice din România: premiul I la etapa I, premiul I la etapa 2, premiul II și medalie de argint la etapa III - locul 6 pe țară ( finala, martie 2025); Concursul „Comper matematică", etapa I: premiul I.
Doamna dirigintă, care îi este și profesoară de matematică, a subliniat faptul că ambiția și perseverența pot duce la rezultate remarcabile. Dar pe lângă inteligență e nevoie și de muncă asiduă, de ore nesfârșite de studiu, de dorința de a continua, de a învinge.
Domnul director, prof. Ciuciu Adrian, a adăugat că în acest moment de bucurie, de recunoaștere a pasiunii, eforturilor, seriozității, a muncii susținute, a absolventului școlii noastre, colectivul de cadre didactice se mândrește că ne-a fost elev. I-a adresat cuvinte de apreciere elevului și a evidențiat că este un copil matur, model pentru colegii săi, o inspirație pentru întreaga comunitate, care a dat dovadă de o dorință constantă de autodepășire. Un copil care respectă valori esențiale, încrederea în educație, modestia,  respectul, bunul simț. În spatele acestor realizări stau dascălii și familia care l-au susținut în atingerea acestor performanțe remarcabile.
Au mai luat cuvântul doamnele profesoare Kovacs-Indrei Roxana (limba engleză) și Checicheiș Sanda (limba și literatura română) care l-au felicitat, la rândul lor, pe Mihai pentru întreaga activitate.
Elevul a mulțumit primului model, doamnei învățătoare Nuță Angela, atentă la nevoile elevilor, care le-a insuflat dorința de a persevera, care i-a învățat să rămână echilibrați și statornici în ceea ce și-au propus. A mulțumit doamnei profesoare de matematică care i-a fost și dirigintă, un dascăl desăvârșit, empatic și înțelegător, care a fost mereu alături de elevi.
Considerația colegilor a fost exprimată prin Maria Flonta, care a evidențiat că în primul rând, colegul lor impresionează fără să caute atenție, că este un om deosebit, bun,  care ajută, fără să judece, lasă faptele să vorbească în locul lui și rămâne autentic. Colega Maya Popa și-a exprimat  aprecierea prin versuri.
Îi dorim cu toții succes mai departe, cum metaforic spunea doamna prof. Checicheiș Sanda: ,,Vânt bun în pânzele corabiei" cu care călătorește și suntem încrezători în reușitele lui.
Director adjunct,
Prof. Galutz Carmen

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:01 Ora standard a Europei de Est