Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Modificare esențială a Legii educației fizice și sportului, adoptată astăzi în Camera Deputaților: un pas important pentru incluziunea persoanelor cu dizabilități intelectuale

Parlamentul României/ Camera Deputaţilor (Comunicat)

Modificare esențială a Legii educației fizice și sportului, adoptată astăzi în Camera Deputaților: un pas important pentru incluziunea persoanelor cu dizabilități intelectuale

Miercuri (18 iunie 2025), Camera Deputaților, în calitate de camera decizională, a adoptat propunerea legislativă pentru modificarea Legii educației fizice și sportului nr. 69/2000, în vederea sprijinirii integrării prin sport a persoanelor cu dizabilități intelectuale din România. Inițiatoarea proiectului este deputata de Bihor, Arina Moș, care a susținut această inițiativă încă din perioada în care activa în Senat și a continuat să o susțină activ și în actualul mandat de deputat.

Modificarea legislativă are la bază o motivație profund umană: aceea de a crea un cadru clar și funcțional prin care copiii, tinerii și adulții cu dizabilități intelectuale să aibă acces real la activități sportive, într-un mod adaptat nevoilor și potențialului lor. Proiectul propune, astfel, o reglementare clară a rolului sportului în procesul de incluziune socială a acestei categorii, dar și mecanisme concrete de sprijin și organizare a competițiilor și programelor de pregătire.
Suntem diferiți, dar egali! Avem obligația morală de a susține copiii și tinerii cu Sindrom Down din România! Sunt alături de acești tineri de ani de zile și am scris acest proiect din suflet, cu gândul la toate familiile în care acești copii speciali răspândesc iubire, zâmbete și lumină!", transmite Arina Moș, subliniind caracterul profund personal și social al acestui demers legislativ.
Adoptarea acestui proiect a presupus un efort susținut și o bună înțelegere din partea colegilor parlamentari, în contextul unui subiect sensibil, dar esențial pentru mii de familii din România. Este un exemplu de solidaritate politică în jurul unui obiectiv comun: crearea unei societăți incluzive și echitabile.
Potrivit datelor Fundației Special Olympics România, peste 27.000 de persoane cu dizabilități intelectuale au fost implicate în programe care demonstrează puterea transformatoare a sportului: îmbunătățirea abilităților fizice și sociale, a sănătății, creșterea independenței și facilitarea relațiilor de prietenie. Sportul devine, astfel, un mijloc de afirmare, integrare și participare reală în viața comunității.
Dreptul persoanelor cu dizabilități de a face sport este recunoscut și garantat prin mai multe documente fundamentale, atât naționale, cât și internaționale: Convenția ONU privind drepturile persoanelor cu dizabilități; Legea 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap; Strategia UE pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități 2021-2030; Strategia Națională „O Românie echitabilă" 2022-2027.
Din punct de vedere sportiv, este esențial ca persoanele cu dizabilități intelectuale să beneficieze de un cadru participativ, diferit de modelul sportului de performanță. În timp ce sportivii paralimpici concurează după criterii standardizate, sportivii cu dizabilități intelectuale au nevoie de grupe de competiție adaptate abilităților lor, astfel încât fiecare participant să aibă șansa de a-și atinge potențialul maxim într-un mediu echitabil și motivant.
Această modificare legislativă este, așadar, mai mult decât o schimbare tehnică: este un gest de recunoaștere, un pas către normalitate și o reafirmare a valorilor unei societăți în care fiecare cetățean contează.
Cabinet parlamentar
Deputat Arina Moș

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:08:53 Ora standard a Europei de Est