Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Tinerii și patrimoniul orădean în mileniul III

Oradea, o comoară redescoperită -

Tinerii și patrimoniul orădean în mileniul III

“Micul Paris”, cum era denumită Oradea Mare la începutul secolului trecut sau “Mica Vienă”, cum i-a spus doamna ing. Aurora Tabacu, face obiectul unui proiect lansat, astăzi (miercuri, 16 mai), de Asociația pentru Cultură, Educație și Dezvoltare “ACCENT” din Oradea, în parteneriat cu Primăria Municipiului Oradea - Direcția Patrimoniu, în cadrul unei conferințe de presă desfășurate la sala multifuncțională din Cetatea Oradea.

Proiectul “Oradea, o comoară redescoperită - tinerii și patrimoniul orădean în mileniul III” a fost prezentat reprezentanților presei de către Laurențiu Droj, șef Birou Documentare Informare, din cadrul Serviciului Administrare Cetate, dr. Dumitru Sim, consilier în cadrul aceluiași birou, și Eugen Negruțiu, președintele Asociației “ACCENT”.
Vorbind despre scopul și motivația proiectului, Dumitru Sim a lansat de fapt propria-i viziune asupra proiectului al cărui inițiator este, arătând că “la școală  învațăm atâtea lucruri, dar știm atât de puțin despre noi”. Din practică a constatat, urmărind grupurile ghidate, că nu se știu prea multe lucruri despre Oradea. “Or, în final, dorim ca cei care vor trece pe-aici să poată deveni orădeni, înainte de a fi orice altceva. E important să cunoști istoria locului și spațiul de care te lovești zilnic, valoarea spațiului pe care îl ocupăm, valoarea ca patrimoniu, precum și ceea ce ne diferențiază pe noi, orădenii, de alții. Dorim ca elevii care vor participa la proiect să devină viitori minighizi… și să nu împărtășească drama dezrădăcinaților”.
Promotorii proiectului au gânduri mari: “realizarea a patru lecții deschise în școli cu privire la istoria și arhitectura orașului Oradea; realizarea a patru tururi  ghidate pentru prezentarea trecutului istoric, arhitectonic și cultural al zonei centrale a orașului; realizarea unui concurs de orientare turistică tematică, cu participarea a minimum șase echipaje a câte cinci elevi selecționați din cadrul celor două licee orădene partenere de proiect (Colegiul Tehnic “Constantin Brâncuși” și Liceul Teoretic “Aurel Lazăr”); realizarea unei campanii de promovare în școli a valorilor locale prin intermediul celor o mie de pliante, 100 de hărți și 50 de  afișe  care vor fi distribuite; realizarea unui raport final și a unei mese rotunde de analiză a rezultatelor proiectului.
Dna ing. Aurora Tabacu, director adjunct al Colegiului Tehnic “Constantin Brâncuși”, s-a arătat deosebit de încântată de acest proiect. Domnia sa chiar a făcut o propunere pentru o mai bună cunoaștere a clădirilor importante – “aceste clădiri să aibă pe fațadă o plăcuță de identificare”... iar factorii responsabili să manifeste mai multă preocupare pentru  renovarea acestora. Reprezentanta Liceului Teoretic “Aurel Lazăr”, doamna profesoară Cristina Brădău, s-a referit la faptul că elevii lăzăriști au șansa de a afla mult mai multe lucruri despre Oradea în cadrul opționalului Istorie și geografie locală.
Din cei 5.900 de RON (altfel spus, 59 de milioane de lei vechi), cât este buget  proiectului, organizatorii sunt deciși să pună la bătaie premii consistente pentru a motiva participarea elevilor.  (Ovidiu Dan)

Trimite email
joi, 25 decembrie 2025 la 04:06:55 Ora standard a Europei de Est