Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Minți curioase – workshopuri de gândire sănătoasă pentru copii și adolescenți”

„Laboratorul de idei”,

„Minți curioase – workshopuri de gândire sănătoasă pentru copii și adolescenți”

Luni, 16 iunie 2025, Teatrul Arcadia a găzduit ,,Laboratorul de idei", workshopul pilot al proiectului „Minți curioase - workshopuri de gândire sănătoasă pentru copii și adolescenți". Timp de trei ore, 20 de adolescenți cu minți curioase au explorat concepte legate de gândirea sănătoasă și mecanismele emoționale, au participat la exerciții interactive și au contribuit cu propriile idei de jocuri educative.

Evenimentul a fost coordonat de psihologul școlar Ioana Drugaș - Drugaș' Club, și a marcat lansarea unui proiect educațional inovator, dezvoltat de Asociația Culturală Eclectica în parteneriat cu Teatrul Regina Maria.
Proiectul „Minți curioase" este un demers de educație non-formală cu suport artistic și are ca scop dezvoltarea gândirii critice, a empatiei și a capacității de argumentare în rândul copiilor și adolescenților.
Întâlnirea pilot a acestui proiect, workshopul „Laboratorul de idei", a fost coordonată de psihologul școlar Ioana Drugaș - Drugaș' Club, și a adus împreună elevi din nouă instituții de învățământ din Oradea: Liceul Don Orione, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr", Școala Gimnazială Nr. 11, Colegiul Național „Onisifor Ghibu", Colegiul Național „Mihai Eminescu", Colegiul Național „Emanuil Gojdu", Colegiul Economic „Partenie Cosma", Colegiul Național „Iosif Vulcan" și Liceul Greco-Catolic „Iuliu Maniu".
Activitatea a avut loc la Teatrul Arcadia, într-un format interactiv care a stimulat atât reflecția individuală, cât și colaborarea. Adolescenții au explorat noțiuni precum tipurile de gândire și de mentalitate, au analizat harta emoțiilor și au fost provocați să ia decizii în contexte-limită, prin exerciții și jocuri care le-au pus la încercare gândirea critică și empatia. Spre final, participanții au devenit, la rândul lor, creatori: au propus activități și idei care ar putea fi incluse în edițiile viitoare ale workshopului, contribuind astfel activ la dezvoltarea acestui demers educațional.
Atmosfera a fost caldă, deschisă, iar curiozitatea lor s-a transformat treptat în idei articulate și inițiative creative. Fiecare participant a plecat acasă cu o diplomă simbolică de „ambasador al gândirii sănătoase", o carte oferită de Librăria Ratio et Revelatio, precum și cu o listă de lecturi special pregătită pentru ei, o selecție de titluri din mai multe domenii care să le stimuleze gândirea critică și dorința de a înțelege lumea în profunzime.
Le mulțumim pe această cale și sponsorilor Editura Ratio et Revelatio, Bunexim și European Drinks, care au susținut acest demers cu generozitate.
Proiectul „Minți curioase" va continua în perioada următoare cu noi workshopuri dedicate adolescenților, având ca obiectiv dezvoltarea gândirii critice, a inteligenței emoționale și a unei mentalități deschise, flexibile. În același timp, Asociația Eclectica își propune să extindă acest demers și către publicul adult, răspunzând unei nevoi reale de orientare și claritate într-o societate în care suntem expuși zilnic la un flux constant de informații, opinii și influențe contradictorii. Gândirea critică devine astfel mai mult decât o competență utilă, devine o formă necesară de igienă mentală, care îi ajută pe participanți să gândească limpede, conștient și independent
Ramona Gabriela Nemeș

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:08:11 Ora standard a Europei de Est