Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Management pentru sustenabilitate

În aceste zile, sub auspiciile EU GREEN, la Universitatea din Oradea, are loc

Management pentru sustenabilitate

Timp de cinci zile, între 7 și 11 iulie 2025, Universitatea din Oradea este gazda întâlnirilor directe din cadrul Programului Intensiv Mixt (BIP) al alianței academice EU GREEN; „Project Management Toolkit for Sustainability".

Circa 20 de studenți și 10 cadre didactice universitare de la: Atlantic Technological University (Irlanda), Universitatea din Angers (Franța), Universitatea din Evora (Portugalia), Universitatea din Extremadura (Spania), Universitatea din Gavle (Suedia), Universitatea pentru Științele Vieții și ale Mediului din Wroclaw (Polonia), Universitatea din Parma (Italia) și Universitatea din Oradea (România) vor învăța împreună cum să se folosească de managementul proiectelor în slujba sustenabilității.
„Este un program cu un puternic caracter interdisciplinar, dedicat în special studenților la nivel licență, indiferent de domeniul de studiu, care sunt interesați de managementul de proiect ca instrument pentru abordarea provocărilor de durabilitate din regiunile lor. Acest program intensiv are ca obiectiv dotarea studenților cu abilitățile și cunoștințele necesare pentru a concepe și implementa proiecte eficiente, axate pe soluționarea problemelor de sustenabilitate în regiunile universităților membre EU GREEN", explică conf. univ. dr. Tomina Săvean, unul dintre organizatorii programului.
La scurta ceremonie de deschidere care a avut loc luni, 7 iulie 2025, a fost prezent și prorectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Anca Dodescu. Coordonatorul activităților EU GREEN la nivelul universității le-a spus celor prezenți că acest Program Intensiv Mixt este primul organizat și găzduit integral de instituția academică pe care o reprezintă. „Este, pentru noi, un eveniment cu totul și cu totul special, a declarat prof. univ. dr. habil. Anca Dodescu. În special, pentru că avem traineri excepționali, cărora țin să le mulțumesc pentru că sunt aici. Apoi, acest program este un vis devenit o frumoasă realitate pentru Universitatea din Oradea. Datorită tematicii sale, acest program este importat, în egală măsură, pentru EU GREEN, pentru Oradea și pentru universitatea noastră. Spun acest lucru gândindu-mă la faptul că Oradea este un oraș modern, recunoscut la nivel național, pentru bunele practici în administrație, conservarea mediului, a patrimoniului construit și mobilitate urbană, a cărui universitate se dezvoltă în paralel cu orașul. Aveți șansa de a lucra și de a învăța în acest laborator viu care este Oradea și universitatea noastră", a mai afirmat prof. univ. dr. habil. Anca Dodescu.
La rândul ei, prof. univ. dr. habil. Diana Sabău - Popa, decanul Facultății de Științe Economice, gazda programului EU GREEN, și-a exprimat speranța că acesta va contribui la explorarea academică a noi parteneriate și soluții pentru provocările ce vizează sustenabilitatea. „Împărtășiți-vă ideile și învățați tot ce se poate unii de la ceilalți!", i-a încurajat prof. univ. dr. habil. Diana Sabău Popa pe studenții europeni.
În zilele următoare, studenții și cadrele didactice de la cele șase universități membre EU GREEN își vor însuși noțiuni legate de managementul proiectelor, vor lua parte la activități practice, prezentări, vizite de studiu și vor lucra în echipe interdisciplinare, astfel ca, la finalul programului să poată să formuleze soluții inovatoare și interdisciplinare pentru provocările regionale de sustenabilitate existente, să planifice, implementeze și gestioneze proiecte în diferite domenii, să elaboreze un plan de proiect echilibrat, care să includă obiective clare, activități detaliate, diagrame, buget și resurse, precum și să analizeze critic ori să aplice principiile dezvoltării durabile în contexte diverse. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:31:42 Ora standard a Europei de Est