Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

TCM-știi orădeni, încă o generație „de excepție”

Proiectele de diplomă

TCM-știi orădeni, încă o generație „de excepție”

Absolvenții programului de studiu Tehnologia Construcțiilor de Mașini, al Departamentului de Inginerie Industrială, de la Facultatea de Inginerie Managerială și Tehnologică, a Universității din Oradea, și-au susținut joi, 10 iulie 2025, proiectele de diplomă.

După cum spune conf. univ. dr. ing. Traian Buidoș, unul din dascălii veterani ai facultății, care a ținut să fie prezent la acest examen: „A fost o generație de excepție, din rândurile căreia s-au remarcat patru studenți cu adevărat foarte buni. Dacă țara ar avea, la fiecare generație de absolvenți, măcar câte zece studenți atât de valoroși, ingineria românească ar fi departe”.
Cei patru absolvenți apreciați în mod deosebit de membrii comisiei de examen sunt: Andrei Purtan, cu lucrarea „Proiectarea și execuția unui sistem CNC de tip router în trei axe”, Titus Pentie – „Proiectarea și execuția unei mașini unelte de frezat CNC cu trei axe”, Florin Monea – „Proiectarea și execuția unui echipament mecanic destinat obținerii de filament din recipiente PET reciclat” și Kelemen Kristof – „Proiectarea și fabricarea unei matrițe de injecție mase plastice”.
Directorul Departamentului de Inginerie Industrială, prof. univ. dr. habil. Florin Blaga, a ținut să sublinieze că toate cele patru proiecte remarcate de comisie au marele merit de a fi fost realizate și în practică, nu doar pe hârtie. „Au fost utilizate, în acest scop, echipamente din dotarea Facultății de Inginerie Managerială și Tehnologică. Este de apreciat, în primul rând, munca studenților și a cadrelor didactice care au coordonat aceste lucrări. Calitatea profesională a absolvenților programului de studiu TCM îi recomandă, pe de o parte, pentru încadrarea lor în companii din parcurile industriale ale Oradiei, și, pe de altă parte, pentru a-și continua studiile la nivel de masterat”, a declarat prof. univ. dr. habil. Florin Blaga. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:27 Ora standard a Europei de Est