Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

„Ținând Adevărul întru Iubire” (Efeseni 4, 15)

SCRISOARE CĂTRE BIHORENI

„Ținând Adevărul întru Iubire” (Efeseni 4, 15)

În atenția:
Domnului Marcel-Daniel Dragoș, Prefect al Județului Bihor
Domnului Mircea Mălan, Președinte al Consiliului Județean Bihor
Domnului Florin Birta, Primar al Municipiului Oradea
Reprezentanților instituțiilor mass-media din Județul Bihor

Trăim vremuri în care pacea și liniștea unei comunități sunt tot mai ușor de tulburat, iar echilibrul social - construit de înaintașii noștri în timp, cu mult sacrificiu - poate fi zdruncinat nu doar de crize exterioare, ci mai ales de tensiuni care apar dinăuntru, din felul în care ne raportăm unii față de alții, la diferențele dintre noi. În acest context, luând act de intenția organizării, la finalul lunii iulie, a unei parade publice sub titulatura „Oradea Pride", simțim - în calitate de slujitori ai Bisericilor creștine și ai Comunității evreilor mesianici din Oradea și Bihor - chemarea și datoria lăuntrică de a adresa un cuvânt în spațiul public. Nu în spirit polemic, ci ca o mărturisire responsabilă, izvorâtă din grija sinceră pentru binele comun.
Nu ne situăm în postura de a fi împotriva vreunei persoane și cu atât mai puțin de a judeca, de a condamna sau de a stigmatiza, căci „Dragostea nu se poartă cu necuviinţă, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândeşte răul" (I Corinteni 13, 5). Din contră, așadar, ne doare orice formă de izolare sau excludere între oameni, pentru că știm că atunci când comuniunea se frânge, apar în suflet tristețea, frica, dezorientarea, rușinea. Singurătatea adâncă, sentimentul de neapartenență și lipsa de sens sunt răni tăcute care pustiesc tot mai mult sufletul omului contemporan și îl vulnerabilizează în fața neliniștii, a depresiei și a vidului interior care copleșește și care nu poate fi plinit numai de Dumnezeu. Tocmai pentru că prețuim omul, în toată complexitatea și unicitatea lui, simțim nevoia să rămânem lucizi și atenți la direcțiile culturale, pur omenești, care, deși prezentate adesea ca pași spre „libertate" și „open-mindedness", pot aduce cu ele confuzie valorică și tensiune socială, contribuind și mai mult la polarizarea spațiului public. Nu orice noutate este progres și nu orice acceptare publică este un semn de sănătate socială. A iubi cu adevărat înseamnă și a îndrăzni să pui întrebări atunci când liniștea unei comunități riscă să fie tulburată în numele unor agende grăbite sau insuficient înțelese. Ne îngrijorează nu doar ceea ce se afirmă, ci mai ales imposibilitatea acestor curente de a-și defini propriile conținuturi fără să se contrazică. Când identitatea devine un teritoriu incert, fără hotare, iar cuvintele nu mai au ancoră în real, rămâne în urmă o lume fără temelie, în care omul nu se mai regăsește și își pierde întru totul punctele cardinale ale existenței.
Într-un timp în care mintea și sufletul celor mai tineri sunt tot mai expuse la o avalanșă de mesaje contradictorii, devine esențial să fim atenți ce valori se transformă în sărbătoare publică și ce simboluri ajung să modeleze imaginarul unei generații aflate deja în căutare de sens și stabilitate. O paradă, oricât de bine intenționată, nu este doar o plimbare, ci o afirmație colectivă cu putere formativă și forță simbolică. Nu de puține ori, astfel de manifestări sunt alcătuite din grupuri venite din afara comunității locale, oferind iluzia unui consens sau a unei prezențe masive care, în realitate, nu reflectă firescul social al locului. Această discrepanță între decor și fond trădează adesea un caracter forțat și neadecvat contextului cultural și social în care este inserată. Când această afirmare-manifest vine în numele unui curent ideologic care contestă sau relativizează viziunea fundamentală asupra omului, asupra familiei, asupra trupului, nu putem rămâne indiferenți. Una dintre marile confuzii ale epocii noastre este tendința de a discredita ceea ce este vechi, ca și cum trecerea timpului ar știrbi valoarea, nu i-ar confirma profunzimea. Dar tocmai acele valori care au traversat veacurile - păstrate cu grijă, nu din inerție, ci din convingere - sunt adesea cele care conțin adevărată înțelepciune a vieții, descoperită omului și nicidecum un construct realizat de om.
România nu este și nici nu „trebuie" să fie o copie fidelă a altor societăți occidentale. Nu suntem nici Franța, nici Rusia, nici Olanda, nici China, nici Spania și nici Statele Unite ale Americii. Și tocmai de aceea, contribuim la identitatea europeană nu prin imitare, ci prin ceea ce suntem: un popor cu rădăcini profunde, cu credință temeinică, cu un simț al comuniunii și al măsurii. În loc să nivelăm diferențele sub presiunea unor modele importate, ar trebui să le înțelegem și să le asumăm. Adevărata diversitate europeană nu înseamnă uniformitate sau uniformizare continuă, ci armonia simfonică a diferențelor autentice. România are propriul chip în acest concert splendid al Europei, un chip care merită să fie păstrat cu scumpătate, nicidecum dizolvat cu orice preț, iar cultele, ca factori ai păcii sociale, au un rol esențial în această păstrare.
Dumnezeu este Cel Care ne învață mai bine ca oricine că libertatea omului este inalienabilă și absolut esențială. Dar, în plan comunitar, libertatea adevărată înseamnă mai mult decât a putea face orice: înseamnă a ști ce e bine de făcut pentru toți. Nu solicităm interdicții, dar cerem discreție, cumpătare și respect pentru sensibilitățile unei majorități silențioase. Această majoritate nu urăște, ci binecuvântează, se roagă și caută să înțeleagă vremurile, fără a dori să fie reeducată de curentele unei lumi autosuficiente, care se înstrăinează de Dumnezeu, a Cărui Prezență a devenit din ce în ce mai incomodă, realmente un obstacol în calea „fericirii" omului.
Oradea a fost și este un oraș al diversității, dar și al decenței și al echilibrului. Este locul în care oamenii trăiesc alături de alte confesiuni, etnii, orientări - fără ură, dar și fără a fi obligați să celebreze ceea ce nu împărtășesc. Ceea ce apărăm și susținem nu este o dogmă abstractă, ci o viziune despre om care a fundamentat, timp de secole, conștiința Europei și i-a oferit reperele care au făcut din ea un spațiu al culturii, al drepturilor și al demnității. Este vorba despre o înțelegere holistică a omului: omul ca ființă creată, nu redefinită; omul ca legătură vie cu ceilalți, nu ca proiect de sine; omul care se descoperă ieșind din sine, nu închizându-se în sine; omul care are nevoie și de planul vertical al unei Transcendențe, ce nu dictează tiranic porunci, ci revelează sensul propriei existențe. Drepturile omului nu trebuie să excludă dreptul la mărturisire, dreptul de a fi prudent, dreptul de a spune, cu smerenie și cu fermitate: „nu suntem de acord". A spune adevărul cu dragoste nu este ofensă.
Cerem, cu respect, autorităților să cântărească cu discernământ organizarea unor astfel de evenimente în spațiul public și să țină cont nu doar de libertatea de expresie, ci mai ales de unitatea și pacea socială, formarea copiilor și sensibilitățile morale ale unei comunități întregi. A vorbi astăzi în apărarea firescului pare pentru unii un act retrograd. Pentru noi, este o datorie. Și o formă de iubire. „Şi El, răspunzând, a zis: «Zic vouă: Dacă vor tăcea aceştia, pietrele vor striga»" (Luca 19, 40).
Cu nădejdea că acest cuvânt va fi primit în duhul în care este rostit, adică în pace și cu bunăvoință, Îl rugăm pe Dumnezeu să ierte cu milă și să binecuvinteze cu dragoste!
Semnături:
P S Sofronie - Episcopul Ortodox Român al Oradiei
P S László Böcskei - Episcop Romano-Catolic de Oradea
P S Virgil Bercea - Episcop Greco-Catolic de Oradea
P S Bogdán Szabolcs János - Episcop Eparhia Reformată de pe lângă Piatra Craiului
Pastor Ioan Moldovan - Președinte Comunitatea Penticostală de Oradea
Pastor Mihai Micula - Președinte Comunitatea Baptistă de Oradea
Pr. Mátyás Attila - Paroh Biserica Evanghelică Lutherană din Oradea
Shaliach David

Trimite email
vineri, 7 noiembrie 2025, 05:12:41 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...