Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Acum plantăm niște semințe, roadele le vom culege mai târziu”

Universitatea din Oradea deschide „Living Labs”

„Acum plantăm niște semințe, roadele le vom culege mai târziu”

Rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău a prezidat, joi, 17 iulie 2025, prima întâlnire a grupului de lucru „Living Labs" din instituția pe care o conduce.

Cu acest prilej, prorectorul prof. univ. dr. Sanda Filip, expertul coordonator al proiectului „Living Labs UO", a anunțat că instituția academică orădeană dă startul primelor astfel de „laboratoare vii", dedicate accelerării dezvoltării globale, inovației deschise și transsectoriale.
Living Labs înseamnă azi: 172 de entități, din 40 de țări, având 14 domenii de activitate: Ape și oceane, Mobilitate, Armonizare, Gen în inovație, Sisteme urbane digitale și soluții pentru tranziție, Agricultură - alimentație - sate, Educație, Sănătate, Inovare societală și drepturi digitale, Energie și mediu, Cultură și creativitate, respectiv Tranziție spre „Super Living Labs".
Universitatea din Oradea își propune ca, pentru început, să „atace" nouă dintre aceste domenii, coordonatorii fiecăruia, cadre didactice universitare, urmând să propună înființarea de „Living Labs" în două direcții aparent divergente: trecut și viitor. Este vorba despre păstrarea moștenirii culturale, protecția mediului, cultura vinului sau despre realitatea virtuală, robotică, educație...
„Acum plantăm niște semințe, roadele le vom culege mai târziu, dar vă rog să priviți acest proiect ca pe o bună oportunitate de a colabora cu diverse instituții, pe diverse domenii, în întreaga lume", le-a spus, la întâlnirea de lucru, rectorul Universității din Oradea colegilor săi. Prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău a mărturisit că vrea să atragă în acest proiect și partenerii din alianța academică europeană EU GREEN, realizând, în interiorul acesteia, hub-uri „Living Labs". „Am convingerea că parteneriatele noastre vor da aripi acestei inițiative a Universității din Oradea", a mai adăugat rectorul.
La rândul său, prorectorul prof. univ. dr. Sanda Filip a subliniat abordarea inovativă a ceea ce sunt „Living Labs". „Este ceva complet diferit față de până acum. Trebuie să ieșim în lume, pentru că aceste «Living Labs» pot deveni conexiunea noastră cu societatea", a spus prof. univ. dr. Sanda Filip.
„European Network of Living Labs" se autodefinește ca o mișcare a organizațiilor ce își doresc să contribuie la accelerarea dezvoltării globale, prin intermediul unor ecosisteme deschise, dedicate creației, inovării incluzive, transfrontaliere și transsectoriale. Participanții împărtășesc, ca valori fundamentale, munca împreună și inovația deschisă. „Living Labs" oferă membrilor săi „oportunități de a-și dezvolta capacitățile și cunoștințele pentru a se întări, în vederea dezvoltării de produse și servicii inovative".
Totul despre „Living Labs" pe: https://enoll.org/. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:33 Ora standard a Europei de Est