Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Povești și educație digitală în cadrul mobilității Erasmus+

La Școala Gimnazială „Avram Iancu” Oradea

Povești și educație digitală în cadrul mobilității Erasmus+

Deși a început vacanța, aceasta a debutat cu o săptămână de activitate intensă la Școala Gimnazială „Avram Iancu" Oradea; mai exact a avut loc mobilitatea a doua a proiectului Erasmus+ „Sharing Heritage Inclusion Narratives Empathy", număr de referință: 2024-1-IT02-KA210-SCH-000246275, finanțat de Comisia Europeană. Școala orădeană a fost gazda unei mobilități, având calitatea de partener în acest proiect, alături de școli din Italia, Grecia, dar și de o organizație non-guvernamentală din Turcia, coordonator de proiect fiind școala din Italia.

Mobilitatea s-a derulat în săptămâna 30.06.2025 - 4.07.2025 sub coordonarea doamnei profesor Voicu Roxana, alături de membrii echipei de proiect: prof. Serac Călin, directorul școlii, prof. Jurcan Loredana, director adjunct al școlii, prof. Bungău Angela, prof. Iovan Florica, prof. Șpan Claudia și contabil Lucuș Mirela.
Au fost prezenți câte patru profesori din fiecare țară parteneră, iar tema mobilității a fost Stories in Romania (Povești în România), obiectivul principal al proiectului fiind acela de a studia poveștile din fiecare țară, de a descoperi modalități de integrare a instrumentelor digitale în procesul de predare-învățare-evaluare și de a susține o educație incluzivă. Proiectul vizează dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin utilizarea platformelor digitale, împărtășirea tradițiilor și a poveștilor, schimburi de bune practici și mobilități internaționale.
Activitățile mobilității au stat sub semnul învățării digitate și a utilizării resurselor online în cadrul activităților didactice. Fiecare zi a fost o experiență valoroasă, de la jocurile de cunoaștere sau de dinamizare a lecțiilor, la prezentarea patrimoniului cultural, la descoperirea unor aplicații sau platforme noi și versatile și până la periplul prin lumea poveștilor românești, prin intermediul căruia oaspeții au aflat despre Greuceanu, despre Sfântul Ladislau sau despre căutarea tinereții fără bătrânețe și a vieții fără de moarte.
Elevii noștri au luat parte la activități precum: atelier de învățare a expresiilor în limba română, lecție deschisă în cadrul căreia a fost aplicată teoria inteligențelor multiple pe baza basmului Greuceanu și lecție deschisă în cadrul căreia au fost integrate mai multe platforme și resurse digitale pe baza Legendei Sfântului Ladislau. Toate acestea le-au oferit ocazia de a-și exersa abilitățile de comunicare în limba engleză, de a utiliza instrumente digitale și de a-și îmbogăți tolba de cunoștințe.
Nu au lipsit nici momentele de explorări culturale, astfel după-amiezele au fost marcate de vizite la Biserica cu Lună, Palatul Vulturul Negru, Biserica Sf. Ladislau, Cetatea orașului Oradea, centrul pietonal, promenada din zona râului, Primăria Oradea și Turnul Primăriei, care le-a oferit o panoramă spectaculoasă asupra orașului. Nu în ultimul rând au vizitat stațiunea Băile Felix și Peștera Urșilor, bucurându-se de natură și de alte experiențe inedite.
Impactul activităților în ansamblu s-a manifestat  la nivelul participanților, la nivelul organizației si la nivelul beneficiarilor direcți si indirecți ai procesului educațional și se va resimți atât pe termen scurt, dar mai ales pe termen mediu și lung.
Astfel cadrele didactice implicate în proiect au dezvoltat competențe esențiale privind integrarea jocului și a aplicațiilor digitale în procesul instructiv-educativ, demers ce facilitează nu doar diversificarea strategiilor pedagogice, ci și crearea unui mediu de învățare atractiv, stimulativ și adaptat nevoilor elevilor din generația actuală. Astfel, prin utilizarea unor metode inovatoare, profesorii pot spori gradul de implicare activă și motivația elevilor, generând un impact pozitiv asupra calități actului educațional.
Prof. Claudia Șpan, responsabil diseminare

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:10 Ora standard a Europei de Est