Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„International Enterp-Botcamp”: învățare, creativitate și distracție

Viitor antreprenor - cinci zile de tabără

„International Enterp-Botcamp”: învățare, creativitate și distracție

Studenți și cadre didactice, membri ai Societății Antreprenoriale Studențești - Universitatea din Oradea (SAS-UO) au luat parte la „International Enterp-Botcamp" Cluj-Napoca 2025, „o experiență incredibilă, alături de oameni pasionați și idei inovatoare", după cum o descriu cei ce-au fost acolo.

La evenimentul care s-a desfășurat între 14 și 18 iulie 2025, dedicat sustenabilității și antreprenoriatului, au luat parte 35 de studenți din opt țări.
Printre provocările puse înaintea studenților, organizați în echipe mixte, reprezentând universități din România și din străinătate, s-a numărat și tema competiției acestei tabere, soluții inovatoare pentru reducerea timpului de așteptare în timpul încărcării unei mașini electrice. Doi membrii ai echipei câștigătoare sunt studenți ai Universității din Oradea, studenți de la Facultatea de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației (FIETI). Este vorba de Paul Bondici, anul III - Calculatoare, și Iana Sorohova anul II - Calculatoare.
În afara competiției, studenții au mai luat parte la diferite ateliere, precum cel în care au învățat cum să identifice publicul țintă al unui produs, tehnici eficiente de vânzare ori despre importanța alinierii soluțiilor la nevoile reale ale clientului.
În cadrul sesiunii de tip „Entrepreneurs Talk", studenții au ascultat poveștile inspiraționale și sfaturile unor antreprenori de succes precum: Cristin Iosif, Claudiu Abrudan, Alexandru Luchiian și Vadim Fintanari. Printre trainerii evenimentului s-a numărat și conf. univ. dr. Ovidiu Constantin Novac, cadru didactic al FIETI și coordonatorul activităților SAS-UO, care le-a vorbit tinerilor despre modul în care pot fi transformate idei sustenabile în povești antreprenoriale de succes.
Alte două workshop-uri aplicate le-au prilejuit participanților discuții centrate pe personal branding și video marketing și o întâlnire, online, cu David Mammano, de la Rochester University (SUA), în care s-a discutat despre storytelling în contextul antreprenorial.
Pe lângă orele de muncă, găzduite de spații ale UTCN, participanții au vizitat și o centrală hidroelectrică de pe râul Someșul Cald. Cazați într-o cabană, pe malul lacului Tarnița, viitorii antreprenori au avut posibilitatea de a supune unui test drive, două autoturisme Tesla, de a participa la activități acvatice recreative: plimbări cu hidrobicicleta sau caiacul, precum și drumeții în natură. Într-una din serile de tabără, pe un ponton plutitor, s-a desfășurat și petrecerea „all white".
Toți participanții, studenți și cadre didactice, au primit diplome, căni și șepci personalizate. „Întregul eveniment s-a desfășurat într-o atmosferă prietenoasă, cu zâmbete, legând noi prietenii și cu lecții valoroase pentru viitoare inițiative antreprenoriale. Această experiență i-a ajutat pe studenți să înțeleagă mai bine etapele necesare pentru dezvoltarea și rafinarea unor idei de afaceri, oferindu-le, totodată, contextul potrivit pentru a-și exersa capacitatea de adaptare în echipă și pentru a contribui eficient la atingerea obiectivelor comune ale proiectului. Mulțumim tuturor organizatorilor, mentorilor și colegilor pentru această experiență memorabilă!", spune conf. univ. dr. Ovidiu Constantin Novac.
Participarea orădenilor la „International Enterp-Botcamp" Cluj-Napoca 2025 s-a derulat în cadrul proiectului FDI-D4: CNFIS-FDI-2025-F-0376, „Antreprenoriatul Studențesc în Era Digitală. Dezvoltarea Durabilă și Continuă a Societății Antreprenoriale Studențești în Universitatea din Oradea". (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:36:17 Ora standard a Europei de Est