Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

37 de elevi de la Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaş” Beiuș au fost formați profesional în companii europene

Prin proiectul ERASMUS+

37 de elevi de la Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaş” Beiuș au fost formați profesional în companii europene

Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaş" Beiuș este beneficiarul proiectului de ACREDITARE VET nr. 2021-1-RO01-KA120-VET- 000043378 (până în anul 2027) prin care promovăm incluziunea şi creştem egalitatea de şanse la un învăţământ de calitate pentru elevii școlii proveniți din medii dezavantajate, le facilităm tranziţia de la şcoală la locul de muncă și reducem absenteismul și abandonul școlar.

Am oferit posibilitatea elevilor noștri prin proiectul ERASMUS+ nr. 2024-1-RO01-KA121-VET- 000196530 (ACREDITARE VET - anul III) de a accede la un mediu economic eficient, i-am integrat în echipe de lucru multinaționale pentru a-și forma unități de învățare specifice calificării, dar și competențe lingvistice, sociale și culturale, care să îi motiveze în finalizarea studiilor și dezvoltarea carierei.
Stagiile de formare profesională în altă ţară îmbunătăţesc procesul de tranziţie de la educaţie şi formare către piaţa muncii, consolidând în acelaşi timp, cooperarea europeană în domeniul educaţiei şi formării profesionale între școala noastră și agenții economici și centrele de formare VET europene.
            Programul Erasmus+ a oferit și în proiectul ERASMUS+ nr. 2024-1-RO01-KA121-VET- 000196530 oportunităţi pentru 37 de elevi de la Colegiul Tehnic ,,Ioan Ciordaș" Beiuș din învăţământul profesional și tehnic de a se forma profesional şi de a dobândi experienţă la locul de muncă în companii europene, experienţă care să le permită dezvoltarea de cunoștințe, abilități și atitudini specifice calificării, dar și dezvoltarea de competenţe de comunicare într-o limbă străină și culturale.
Participanții la acest proiect:
-14 elevi calificarea Tehnician în activități economice - parteneri de practică - MODELO CONTINENTE HIPERMERCADOS, S.A., CONTINENTE HIPERMERCADOS, S.A. și organizația suport CASA DA EDUCACAO - din LISABONA
-14 elevi calificarea - Tehnician proiectant CAD - partener de practică CENTRO DE FORMAÇÃO PROFISSIONAL DA INDÚSTRIA METALÚRGICA METALOMECÂNICA (CENFIM) și organizația suport CASA DA EDUCACAO - LISABONA
- 9 elevi calificarea - Bucătar - partener TOURISTIKES KAI XENODOHIAKES EPIHEIREISEIS AKTI MUSSON A.E- DIN PARALIA KATERINI, GRECIA și organizația suport PRO EUROPEAN EDUCATION M.I.K.E.- Grecia
Prin acest proiect s-a realizat:          
*evoluția personală, profesională şi socială prin dezvoltarea de rezultate de învățare într-un context internaţional precum şi recunoaşterea acestora în România;
*s-a îmbunătățit portofoliul personal al celor 37 de participanți cu Documentul Europass Mobility, Certificatul de participare la mobilitate și Certificatul lingvistic
*crearea de legături între educaţia formală, învăţarea nonformală şi formarea profesională;
*aprofundarea unor limbi străine prin utilizarea platformei lingvistice OLS;
*conştientizarea importanţei şi înţelegerea unor culturi din alte ţări, dezvoltând astfel sentimentul de apartenenţă la valorile europene şi implicarea activă în comunitate;
*dezvoltarea capacităţii organizaţionale în contextul cooperării europene şi internaţionale;      
*urmărirea unor sinergii cu câmpul muncii.
Aspecte din mobilitățile celor două proiecte se regăsesc pe www.ciordas.ro.
Bibliografie: https://www.erasmusplus.ro/formare-profesionala-vet-1
Monenciu Rodica,
responsabilă cu diseminarea proiectului

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 01:49:09 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!