Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Pe urmele lui Nicolae Bogdan”

O tabără cu caracter cultural-educativ la Moieciu de Sus

„Pe urmele lui Nicolae Bogdan”

În perioada 25.08-28.08.2025, Școala Gimnazială „Nicolae Bogdan" Vașcău a desfășurat o tabără cu caracter cultural-educativ la Moieciu de Sus, parte integrantă a proiectului PNRAS - Prevenirea Abandonului Școlar.

Activitățile s-au desfășurat sub tematica „Pe urmele lui Nicolae Bogdan", eroul local care dă numele unității de învățământ și care și-a găsit sfârșitul în contextul evenimentelor tragice din primăvara anului 1919, în județul Bihor.
Elevii, însoțiți de cadrele didactice: prof. Mirela Meza, directorul școlii, prof. drd. Iulia Vaisărhofer, prof. drd. Mihaela Veisa, prof. Maria Lupaș și prof. Lidia Stanciu, au urmat un traseu istorico-geografic semnificativ: Făgăraș - Brașov - Sighișoara, locuri care marchează reperele formării intelectuale și profesionale ale lui Nicolae Bogdan, dar și secvențe importante din viața sa de familie. Un moment de profundă încărcătură emoțională al taberei a fost reprezentat de întâlnirea elevilor și a profesorilor cu doamna Aura Săbăduș, strănepoata eroului, și cu domnul Mihai Săbăduș, tatăl acesteia, care i-au primit cu aleasă ospitalitate și le-au împărtășit informații prețioase despre viața lui Nicolae Bogdan.
Pe lângă componenta memorială, tabăra a urmărit obiective educative mai ample, precum:
*Descoperirea și valorificarea patrimoniului cultural-istoric românesc, prin vizitarea unor obiective de referință din Făgăraș, Brașov și Sighișoara;
*Formarea respectului pentru trecut, prin raportarea la viața și idealurile lui Nicolae Bogdan;
*Dezvoltarea spiritului de apartenență și identitate culturală;
*Încurajarea implicării elevilor în activități extracurriculare și de stimulare a motivației pentru învățare;
*Consolidarea relației dintre elevi.
Această inițiativă confirmă misiunea Școlii Gimnaziale „Nicolae Bogdan" Vașcău de a perpetua memoria eroului local, integrând în formarea elevilor dimensiunea istorică a sacrificiului său și valorile fundamentale ale identității naționale. În egală măsură, demersul contribuie la consolidarea spiritului cultural în rândul tinerei generații, prin contactul direct cu patrimoniul istoric și prin asumarea unor modele autentice de viață și conduită civică.
Prof. drd. Iulia Vaisărhofer

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:00:23 Ora standard a Europei de Est