Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai” a fost reabilitată, din fonduri europene

Luni, 1 septembrie, conferință de presă la finalul proiectului de renovare și digitalizare

Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai” a fost reabilitată, din fonduri europene

Proiectul de renovare și digitalizare a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai" din Oradea, finanțat din fonduri europene, a fost finalizat. Modernizarea bibliotecii județene face parte dintr-un proiect mai amplu prin care au fost renovate complet trei biblioteci comunale, cele din Oșorhei, Sântandrei și Sânmartin. Iar alte 26 de biblioteci din județul Bihor au fost dotate cu aparatură nouă.

            Noile facilități ale Bibliotecii Județene au fost prezentate luni, 1 septembrie 2025, în cadrul unei conferințe de presă, la care au participat: Mircea Mălan, președintele Consiliului Județean Bihor, Ancuța Șchiop, managerul Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai", Gavrilă Ghilea, reprezentantul firmei „Construcții Bihor", care a realizat lucrările, Iulius Delorean, managerul de proiect, angajat al Consiliului Județean Bihor, și Csaba Giras, reprezentantul firmei SoftLink, care a asigurat echipamentele digitale.
            Deschiderea oficială a bibliotecii va avea loc astăzi, marți, 2 septembrie 2025.
„Biblioteca Județeană are o nouă înfățișare. Este în măsură să ofere noi funcțiuni pentru bihoreni, adaptate vremurilor de astăzi, și va avea un rol important, mai important, în comunitatea bihoreană. Practic, aici vor veni cei din mediul academic, de la elevi, studenți și profesori, pentru că au carte dedicată fiecărui domeniu științific în parte. Vor veni familii cu copii, pentru ca părinții să citească sau să servească cafea, în timp ce copiii lor vor putea participa la activități educative desfășurate la parterul bibliotecii. Vor veni iubitorii de carte, practic toți cei care vor să păstreze legătura cu universul lecturii", a spus Mircea Mălan, președintele Consiliului Județean Bihor.
Modernizarea sediului central al Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai" a presupus reorganizarea clădirii în două zone distincte: una destinată depozitării cărților și spațiilor administrative, iar cealaltă, deschisă publicului, care include un atrium și zone adiacente pentru diverse activități culturale și educaționale.
La parter - cea mai mare încăpere - a fost amenajată o cafenea literară, o librărie Humanitas și o terasă exterioară.
„Suntem foarte bucuroși că s-a încheiat contractul cu rețeaua de librării Humanitas și în cadrul acestui contract nu vom avea doar o librărie la parter, vom avea și servicii de cafenea pe care cei de la Humanitas le vor furniza, dar ce este și mai important și împlinitor pentru misiunea bibliotecii noastre este faptul că împreună cu rețeaua de librării Humanitas vom avea acces la autori care își găsesc astăzi volumele în librării, la autori contemporani (...) și împreună vom găzdui în acest atrium al bibliotecii noastre lansări de carte, întâlniri cu scriitori. Ne propunem ca lunar să venim cu ofertă nouă de evenimente culturale către bihoreni. De asemenea, tot în cadrul parteneriatului cu librăriile Humanitas ne-am asumat organizarea a câtorva evenimente anual cu scriitori de anvergură internațională", a declarat Ancuța Șchiop, managerul Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai".
La parter au fost amenajate mai multe spații dedicate copiilor, dar și o zonă unde se vor organiza ateliere creative, folosindu-se noile aparate achiziționate: mașini de cusut, imprimante 3D.
La etajul 1, spațiile au fost reconfigurate pentru birouri administrative și spații de depozitare, un auditorium pentru adulți, săli de lectură, zone pentru training de competențe digitale și zone de expunere de cărți. La etajul 2 a fost amenajată o ieșire pe terasă, o sală de conferințe, o sală de lectură, mediatecă și un studio pentru înregistrări de tip podcast. Toate spațiile sunt adaptate pentru accesul persoanelor cu dizabilități. Totodată, au fost montate două lifturi pentru a facilita accesul.
De asemenea, în bibliotecă au fost montate rafturi pe aproape toți pereții. Folosindu-se de scările speciale, cititorii, îndrumați de bibliotecari, pot să-și ia cartea indiferent unde este amplasată. Datorită acestor noi elemente de mobilier, Biblioteca își valorifică mai bine colecțiile, inclusiv fonduri care, din lipsă de spațiu, nu au fost disponibile anterior pentru public. Printre acestea se numără secțiunea pentru copii, literatură, critică literară și alte domenii de interes.
Un element important al investiției este procesul de digitalizare a bibliotecii. Au fost instalate 20 de stații de lucru pentru organizarea cursurilor de formare digitală și mai multe de echipamente performante pentru scanarea și arhivarea cărților în format digital. De asemenea, prin intermediul aplicației „Cloud Library", publicul va avea acces la cărți electronice (e-books) și cărți audio (audiobooks).
Toate cele 550.000 de volume ale Bibliotecii au fost introduse în noul sistem digital de gestionare a fondului de carte folosind etichetele RFID (Radio-Frequency Identification - un sistem de identificare și gestionare a fondului de carte bazat pe unde radio). Datorită acestui sistem, toate titlurile vor putea fi împrumutate non-stop, prin stațiile destinate ridicării și returnării, de la intrarea în instituție. Abonații își vor putea rezerva cărțile prin aplicația „Liberty Link", iar ridicarea acestora se va face simplu, pe baza cardului de bibliotecă, la orice oră, din dulăpioare special amenajate.
Valoarea totală a lucrărilor și dotărilor la cele 30 de biblioteci din proiect a fost de 26,4 milioane de lei, finanțarea fiind asigurată prin fonduri europene, în cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Trimite email
vineri, 17 octombrie 2025, 09:52:23 Ora de vară a Europei de Est

Poza zilei

To Chefs Oradea

To Chefs Oradea - rafinament, gust și pasiune în fiecare preparat!
Descoperă un restaurant elegant, cu bucătărie modernă, semnată de Chef Samuiel Rus.
Perfect pentru cine romantice, prânzuri de afaceri sau seri relaxante pe terasă.
Str. Principatelor Unite nr. 32, Oradea
Luni-Sâmbătă, orele 11.30-22.30