Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai” a fost reabilitată, din fonduri europene

Luni, 1 septembrie, conferință de presă la finalul proiectului de renovare și digitalizare

Biblioteca Județeană ,,Gheorghe Șincai” a fost reabilitată, din fonduri europene

Proiectul de renovare și digitalizare a Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai" din Oradea, finanțat din fonduri europene, a fost finalizat. Modernizarea bibliotecii județene face parte dintr-un proiect mai amplu prin care au fost renovate complet trei biblioteci comunale, cele din Oșorhei, Sântandrei și Sânmartin. Iar alte 26 de biblioteci din județul Bihor au fost dotate cu aparatură nouă.

            Noile facilități ale Bibliotecii Județene au fost prezentate luni, 1 septembrie 2025, în cadrul unei conferințe de presă, la care au participat: Mircea Mălan, președintele Consiliului Județean Bihor, Ancuța Șchiop, managerul Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai", Gavrilă Ghilea, reprezentantul firmei „Construcții Bihor", care a realizat lucrările, Iulius Delorean, managerul de proiect, angajat al Consiliului Județean Bihor, și Csaba Giras, reprezentantul firmei SoftLink, care a asigurat echipamentele digitale.
            Deschiderea oficială a bibliotecii va avea loc astăzi, marți, 2 septembrie 2025.
„Biblioteca Județeană are o nouă înfățișare. Este în măsură să ofere noi funcțiuni pentru bihoreni, adaptate vremurilor de astăzi, și va avea un rol important, mai important, în comunitatea bihoreană. Practic, aici vor veni cei din mediul academic, de la elevi, studenți și profesori, pentru că au carte dedicată fiecărui domeniu științific în parte. Vor veni familii cu copii, pentru ca părinții să citească sau să servească cafea, în timp ce copiii lor vor putea participa la activități educative desfășurate la parterul bibliotecii. Vor veni iubitorii de carte, practic toți cei care vor să păstreze legătura cu universul lecturii", a spus Mircea Mălan, președintele Consiliului Județean Bihor.
Modernizarea sediului central al Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai" a presupus reorganizarea clădirii în două zone distincte: una destinată depozitării cărților și spațiilor administrative, iar cealaltă, deschisă publicului, care include un atrium și zone adiacente pentru diverse activități culturale și educaționale.
La parter - cea mai mare încăpere - a fost amenajată o cafenea literară, o librărie Humanitas și o terasă exterioară.
„Suntem foarte bucuroși că s-a încheiat contractul cu rețeaua de librării Humanitas și în cadrul acestui contract nu vom avea doar o librărie la parter, vom avea și servicii de cafenea pe care cei de la Humanitas le vor furniza, dar ce este și mai important și împlinitor pentru misiunea bibliotecii noastre este faptul că împreună cu rețeaua de librării Humanitas vom avea acces la autori care își găsesc astăzi volumele în librării, la autori contemporani (...) și împreună vom găzdui în acest atrium al bibliotecii noastre lansări de carte, întâlniri cu scriitori. Ne propunem ca lunar să venim cu ofertă nouă de evenimente culturale către bihoreni. De asemenea, tot în cadrul parteneriatului cu librăriile Humanitas ne-am asumat organizarea a câtorva evenimente anual cu scriitori de anvergură internațională", a declarat Ancuța Șchiop, managerul Bibliotecii Județene „Gheorghe Șincai".
La parter au fost amenajate mai multe spații dedicate copiilor, dar și o zonă unde se vor organiza ateliere creative, folosindu-se noile aparate achiziționate: mașini de cusut, imprimante 3D.
La etajul 1, spațiile au fost reconfigurate pentru birouri administrative și spații de depozitare, un auditorium pentru adulți, săli de lectură, zone pentru training de competențe digitale și zone de expunere de cărți. La etajul 2 a fost amenajată o ieșire pe terasă, o sală de conferințe, o sală de lectură, mediatecă și un studio pentru înregistrări de tip podcast. Toate spațiile sunt adaptate pentru accesul persoanelor cu dizabilități. Totodată, au fost montate două lifturi pentru a facilita accesul.
De asemenea, în bibliotecă au fost montate rafturi pe aproape toți pereții. Folosindu-se de scările speciale, cititorii, îndrumați de bibliotecari, pot să-și ia cartea indiferent unde este amplasată. Datorită acestor noi elemente de mobilier, Biblioteca își valorifică mai bine colecțiile, inclusiv fonduri care, din lipsă de spațiu, nu au fost disponibile anterior pentru public. Printre acestea se numără secțiunea pentru copii, literatură, critică literară și alte domenii de interes.
Un element important al investiției este procesul de digitalizare a bibliotecii. Au fost instalate 20 de stații de lucru pentru organizarea cursurilor de formare digitală și mai multe de echipamente performante pentru scanarea și arhivarea cărților în format digital. De asemenea, prin intermediul aplicației „Cloud Library", publicul va avea acces la cărți electronice (e-books) și cărți audio (audiobooks).
Toate cele 550.000 de volume ale Bibliotecii au fost introduse în noul sistem digital de gestionare a fondului de carte folosind etichetele RFID (Radio-Frequency Identification - un sistem de identificare și gestionare a fondului de carte bazat pe unde radio). Datorită acestui sistem, toate titlurile vor putea fi împrumutate non-stop, prin stațiile destinate ridicării și returnării, de la intrarea în instituție. Abonații își vor putea rezerva cărțile prin aplicația „Liberty Link", iar ridicarea acestora se va face simplu, pe baza cardului de bibliotecă, la orice oră, din dulăpioare special amenajate.
Valoarea totală a lucrărilor și dotărilor la cele 30 de biblioteci din proiect a fost de 26,4 milioane de lei, finanțarea fiind asigurată prin fonduri europene, în cadrul Programului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:15 Ora standard a Europei de Est