Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

O șansă de formare profesională și dezvoltare personală pentru liceenii și profesorii Liceului Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș

Peda-Erasmus VET 4

O șansă de formare profesională și dezvoltare personală pentru liceenii și profesorii Liceului Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș

Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș" Beiuș a scris, în anul școlar 2024-2025, o nouă pagină în povestea internaționalizării educației prin proiectul Erasmus+ VET „Peda-Erasmus VET 4" (referință proiect: 2024-1-RO01-KA121-VET-000201430 ). Trei fluxuri de mobilitate au adus împreună profesori și elevi în instituții de prestigiu din Grecia, oferindu-le șansa de a învăța, de a exersa și de a descoperi o altă cultură.

Primul flux, desfășurat în perioada 28 octombrie - 1 noiembrie 2024, a reunit trei cadre didactice din învățământul primar și preșcolar, care au participat la activități de formare la Platon Schools din Katerini. Profesorii au luat parte la sesiuni de job shadowing, ateliere și seminare pe teme actuale, precum digitalizarea educației, incluziunea sau protecția mediului și, în același timp, au dobândit cunoștințe prețioase despre sistemul de învățământ din Grecia. Ei au comparat asemănări și diferențe între școala publică și cea privată, au dezvoltat instrumente moderne de evaluare și mentorat și și-au îmbunătățit competențele digitale și pedagogice. Astfel, s-au întors acasă cu mai multă flexibilitate în planificarea și desfășurarea lecțiilor, cu noi metode inovative de predare și cu o mai bună capacitate de a promova educația ecologică și toleranța.
În perioada 19 - 30 mai 2025, al doilea flux a adus în Grecia, un grup de 11 elevi de clasa a X-a, specializarea „educator-puericultor". Sub îndrumarea specialiștilor de la Platon Schools, aceștia au observat și au participat direct la activități educative și de îngrijire în creșe și grădinițe. Elevii au conceput fișe de lucru, jocuri didactice și materiale educative, dar mai ales au învățat ce înseamnă răbdarea, responsabilitatea și munca în echipă. Au dobândit competențe în planificarea activităților zilnice, în analiza strategiilor didactice și în observarea comportamentului copiilor, iar resursele create de ei au optimizat procesul de predare-învățare. Totodată, și-au perfecționat limba engleză, și-au dezvoltat abilitățile de comunicare interculturală și au câștigat încredere în sine.
Cel de-al treilea flux, desfășurat între 9 și 20 iunie 2025, a vizat 14 elevi de la profilul „matematică-informatică", care au efectuat un stagiu la PI Private Company din Katerini. Aici, tinerii au aprofundat limbajele de programare C++ și C#, au descoperit metoda backtracking și principiile recursivității și au parcurs etapele de proiectare a interfețelor și dezvoltare a aplicațiilor software. Ei au învățat să aplice algoritmi în situații reale, să lucreze în echipă la rezolvarea problemelor și să înțeleagă aplicabilitatea informaticii în viața de zi cu zi. Competențele tehnice dobândite s-au împletit cu cele de adaptare, cooperare și comunicare în contexte internaționale.
Învățarea nu s-a oprit însă la sala de clasă sau la laborator. În timpul liber, profesorii și elevii au descoperit frumusețea Greciei prin vizite la Meteora, Salonic, Edesa și Muntele Olimp. Aceste experiențe au completat mobilitățile printr-o pregătire culturală autentică, deschizând orizonturi noi și stimulând curiozitatea pentru civilizația și tradițiile elene.
Proiectul „Peda-Erasmus VET 4" a demonstrat că educația nu are granițe. Profesorii și elevii din Beiuș s-au întors acasă mai pregătiți profesional, mai încrezători și mai deschiși către diversitate. În plus, prin dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză și prin contactul direct cu valorile și tradițiile Greciei, participanții au trăit o veritabilă experiență de integrare europeană, care le va influența atât parcursul școlar, cât și viitoarea carieră.
Prof. Adina-Ionela Cioloș,
director al Liceului Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș" Beiuș

Trimite email
miercuri, 12 noiembrie 2025, 07:26:43 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Oglinda spartă

Duminică și luni (16 și 17 noiembrie 2025), de la ora 19.00,
vă așteptăm la Teatrul ,,Regina Maria" din Oradea, la premiera spectacolului „Oglinda spartă", un scenariu de Roman Doljanski, inspirat din opera lui Arthur Miller, în regia unuia dintre cei mai importanți regizori europeni ai momentului, Timofei Kuliabin.
Cine ne așteaptă la Teatru?
Ramona Nemeș.
Vă mulțumim, Ramona!