Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Concursul național cu participare internațională de proiecte de voluntariat domeniu: educație civică, voluntariat, proiecte caritabile

Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș” Beiuș

Concursul național cu participare internațională de proiecte de voluntariat domeniu: educație civică, voluntariat, proiecte caritabile

În perioada 18-22 august 2025, Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș" Beiuș a organizat Concursul național cu participare internațională de proiecte de voluntariat, proiect ajuns la cea de-a XII-a ediție. Concursul național cu participare internațională de proiecte de voluntariat „Pentru noi, oamenii" s-a adresat cadrelor didactice și elevilor din clasele V- XII care, pe parcursul anului școlar curent, au implementat proiecte de voluntariat și care s-au înscris în competiție.

         Concursul este inclus în Lista proiectelor de educație extrașcolară naționale și internaționale 2024-2025, finanțate de Ministerul Educației și Cercetării, la poziția 43 (Anexa 1 la OMEC nr. 3026/14.01.2025), eveniment dedicat promovării spiritului civic, implicării tinerilor în comunitate și dezvoltării unei culturi a solidarității.
         Pentru buna organizare și desfășurare a acestui proiect am avut sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, prin domnul profesor dr. Alin-Serafim Ștefănuț, inspector școlar general și prin doamna profesor Carmen-Corina Dume, inspector școlar pentru educație permanentă și activități extrașcolare, dar și sprijinul financiar al Primăriei Municipiului Beiuș.
         Din partea Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice am avut onoarea să îl avem alături de noi pe domnul profesor dr. Mircea Bertea, președintele asociației și pe doamna profesor Iuliana Șarlea, secretarul asociației. 
Fiecare echipaj participant a fost alcătuit din trei elevi și un cadru didactic coordonator. Toate cheltuielile de organizare, cazare și masă fiind suportate de organizatori, proiectul având finanțare susținută și de Primăria Municipiului Beiuș. 
Pe parcursul celor cinci zile, aceștia au luat parte la activități recreativ-creative, dar și la crearea de noi acțiuni de voluntariat, în colaborare cu profesorii.
Tabăra a reprezentat o oportunitate deosebită de intercunoaștere și dezvoltare personală atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice, prin experiențe de învățare, colaborare și socializare.
Ediția din acest an a reunit echipaje din 18 unități școlare din județe diferite: Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș" Beiuș, Colegiul Național Pedagogic „Regele Ferdinand" Sighetu Marmației, Liceul Teoretic Negrești Oaș,  Liceul „Constantin Brâncoveanu" Horezu, Liceul Tehnologic „Carsium" Hârșova, Colegiul Național „Alexandru Lahovari" Râmnicu Vâlcea, Colegiul „Ion Kalinderu" Bușteni, Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" Oradea, Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian" Zalău, Liceul Tehnologic de Transport Feroviar „Anghel Saligny" Simeria, Liceul Tehnologic „Țara Moților" Albac, Colegiul Tehnic „Gh. Cartianu" Piatra Neamț, Liceul cu Program Sportiv Slatina, Școala Gimnazială „Teodor Murășanu" Turda, Colegiul „Ion Kalinderu" Bușteni, Liceul Energetic Craiova, Școala Gimnazială „Mihai Veliciu" Șepreuș, Școala Gimnazială Băutar, un student voluntar de la  Struer Statsgymnasium Denmark și un echipaj internațional Instituția Publică Colegiul de Medicină din Orhei, Republica Moldova, fapt ce a consolidat dimensiunea internațională a concursului.
Elevii au avut ocazia să participe zilnic la ateliere, menite să stimuleze creativitatea, colaborarea și interesul pentru cultură și tradiții: Tradiții și obiceiuri din zona Beiușului, Călătorie în lumea culorilor, Fluent Horizons, Utilizarea creionului 3D, Sportul - sănătate și binefacere, Atelier de dezvoltare personală. Atelierele au fost susținute de către cadre didactice ale liceului ajutate de un grup minunat de elevi voluntari.
De asemenea, au fost organizate programe culturale și turistice, prin care participanții au descoperit frumusețile locale: drumeție la Muzeul din Pătrăhăițești unde copiii au avut șansa să descopere ultimii meșteri populari din Munții Apuseni, producători de tulnice, simbolul Țării Moților. Tot aici au avut parte de un atelier demonstrativ de prelucrare a lemnului și confecționare a tulnicelor și a altor obiecte tradiționale din lemn. În timpul degustării plăcintelor pe lespede, copiii și cadrele didactice au ascultat cântece la tulnic. Descoperirea zonei a continuat cu drumeția spre Cascada Buciniș, vizitarea Ghețarului de la Scărișoara și a împrejurimilor. Seara s-a încheiat cu prezența rapsozilor populari din zonă pentru a încânta auditoriul și a promova tradițiile zonei Munților Apuseni.
Profesorii coordonatori au beneficiat de cursuri de formare, desfășurate prin parteneriate educaționale: Filiala Beiuș a C.C.D. Bihor: „Comunicarea activă, asertivă, non-violentă și rolul acesteia în cultivarea rezilienței în context școlar" și prin Asociația Centrul de Voluntariat „Volsim" Simeria: „Atelierul verde. Învățare cu resurse din natură. Proiect STEM".
Concursul a avut un impact semnificativ asupra elevilor, care și-au exersat: abilități sociale - comunicare, cooperare, responsabilitate socială, precum și abilități organizatorice - planificare, implementare, autoevaluare și autoreglare.
Evenimentul s-a încheiat prin prezentarea proiectelor realizate și o festivitate de premiere, urmată de o seară tradițională unde fiecare echipaj a expus obiecte și produse  culinare tradiționale din zona pe care a reprezentat-o. Elevii participanți au beneficiat de cadouri dulci prin grija sponsorilor Ety Market Beiuș și SC Transilvania General Import Export SRL Oradea.
PREMIILE ediției
La secțiunea liceu
Locul I: Liceul Teoretic Negrești Oaș-SM; Locul II: Colegiul Național Pedagogic „Regele Ferdinand" Sighetu Marmației - MM; Instituția Publică Colegiul de Medicină din Orhei, Republica Moldova; Locul III: Colegiul Tehnic ,,Traian Vuia" Oradea - BH; Colegiul Tehnic „Alesandru Papiu Ilarian" Zalău - SJ;
La secțiunea gimnaziu:
Locul I: Școala Gimnazială „Mihai Veliciu" Șepreuș - Arad; Locul II: Colegiul Național „Alexandru Lahovari" Râmnicu Vâlcea - VL.
Seara, s-a încheiat cu un foc de tabără, cântece și un autentic schimb de experiență între participanți.
Tabăra și-a realizat scopul și obiectivele de a promova voluntariatul, munca în echipă, de a susține acțiunile civice, făcându-i pe elevi conștienți de problemele existente. Tabăra a încurajat interacțiunea socială între voluntari din diferite regiuni și medii. Concursul și tabăra au demonstrat că voluntariatul și educația civică pot crea punți între comunități, dezvoltând atât spiritul de echipă, cât și identitatea culturală. Evenimentul a reprezentat un exemplu de bune practici educaționale, reunind tineri și profesori în jurul unor valori fundamentale: solidaritate, responsabilitate și implicare socială.
              Coordonator proiect, profesor Cioloș Adina-Ionela
 
Din mărturiile participanților
„Tabăra de la Arieșeni a fost o experiență de neuitat pentru noi, elevii Liceului Teoretic Negrești-Oaș. Pentru prima dată am pășit pe aceste meleaguri minunate și ne-am bucurat din plin de frumusețea lor: drumeția până la cascada Buciniș și vizita la Ghețarul Scărișoara ne-au oferit peisaje spectaculoase și clipe de relaxare în mijlocul naturii.
Ne-am bucurat să cunoaștem alți tineri din toate colțurile țării, să legăm prietenii și să împărtășim tradiții. Atelierele de pictură și jocurile interactive ne-au adus zâmbete și momente creative, iar concursul de voluntariat ne-a provocat să fim inventivi și implicați. Expoziția cu obiecte tradiționale și preparate culinare din zonele noastre a fost un prilej de mândrie și emoție pentru fiecare.
Plecăm acasă cu amintiri frumoase, lecții de viață și dorința de a reveni în acest loc minunat. Mulțumim organizatorilor pentru această oportunitate unică"!
Bud Tudor, Pocicaischi Ioana, Pop Maia, clasa a XI-a, Liceul Teoretic Negrești-Oaș, Satu Mare
 
„Tabăra a fost o experiență minunată! M-am simțit foarte bine și am legat prietenii noi. Am descoperit locuri frumoase și am învățat lucruri interesante. Cel mai mult mi-au plăcut activitățile de echipă și serile petrecute împreună, când ne-am distrat și am râs mult. Voi păstra mereu în amintire aceste zile"!
Alisa-Ștefania Lazăr, Colegiul Național ,, Alexandru Lahovari "din Râmnicu Vâlcea
 
„Am petrecut zile frumoase în Tabăra Arieșeni, zile pline de activități, prietenie și descoperiri. Am avut parte de excursii deosebite la Cascada Pătrăhăițești, Muzeu, Cascada Vârciorog și Ghețarul de la Scărișoara, fiecare loc lăsându-ne amintiri și impresii de neuitat. A fost o experiență educativă și recreativă, care ne-a oferit ocazia să descoperim frumusețea naturii, dar și bucuria de a fi împreună.
De asemenea, participarea la Concursul național de proiecte de voluntariat cu participare internațională, ediția a XII-a (2024-2025), a reprezentat o experiență valoroasă pentru noi. Am avut ocazia să prezentăm proiectele noastre, să învățăm din exemplele elevilor din școlile din România și să descoperim frumusețea voluntariatului. Suntem onorați că munca noastră a fost apreciată, obținând Premiul II la această ediție.
Adresăm mulțumiri deosebite doamnei Cioloș Adina-Ionela, director al Liceului Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș", organizatoarea acestui concurs, pentru invitație, ospitalitate și experiența de neuitat pe care am trăit-o"!
               Elevii IP Colegiul de Medicină Orhei, Republica Moldova: Popescu Eugen, Savcova Dionisia, Moraru Tudor
 
„A fost o săptămână în care am descoperit frumusețea muntelui, dar și frumusețea sufletului. Am învățat că voluntariatul nu înseamnă doar muncă, ci și bucuria de a fi împreună, de a ajuta și de a învăța din fiecare experiență.
 Plimbările și vizitele ne-au purtat prin locuri minunate. Am descoperit tradițiile locale și am simțit că fac parte dintr-o poveste veche, spusă de munți și de oamenii de aici".
Maya, Școala Gimnazială „Mihai Veliciu" Șepreuș, jud. Arad
 
„Tabăra de la Arieșeni nu a fost doar o vacanță, ci o școală a vieții: am învățat să fim responsabili, să ne bucurăm de natură, să respectăm tradițiile și, mai ales, să prețuim oamenii de lângă noi. Pentru noi, voluntarii, rămâne amintirea unei săptămâni de neuitat și dorința de a duce mai departe deviza proiectului: „Pentru noi, oamenii"!
Prof. Grec Mihaela, Școala Gimnazială „Mihai Veliciu" Șepreuș, jud. Arad
 
„O experiență minunată în care am întâlnit oameni fascinanți și dedicați și locuri minunate. Mulțumim pentru ospitalitatea și inimile deschise cu care ne-ați primit".
Vă îmbrățișăm cu drag de la Horezu".

Trimite email
miercuri, 12 noiembrie 2025, 07:26:43 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Oglinda spartă

Duminică și luni (16 și 17 noiembrie 2025), de la ora 19.00,
vă așteptăm la Teatrul ,,Regina Maria" din Oradea, la premiera spectacolului „Oglinda spartă", un scenariu de Roman Doljanski, inspirat din opera lui Arthur Miller, în regia unuia dintre cei mai importanți regizori europeni ai momentului, Timofei Kuliabin.
Cine ne așteaptă la Teatru?
Ramona Nemeș.
Vă mulțumim, Ramona!