Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Premiera spectacolului „D-ale carnavalului”

Pe 24 și 25 septembrie

Premiera spectacolului „D-ale carnavalului”

Teatrul Regina Maria anunță premiera spectacolului „D-ale carnavalului", de I.L. Caragiale, în regia lui Vlad Trifaș, care semnează și selecția muzicală și adaptarea textului. Scenografia este realizată de Oana Cernea, iar designul de lumini de Ionuț Aldea. Cele două reprezentații cu titlu de premieră vor avea loc pe 24 și 25 septembrie, ora 19.00, la Sala Mare.

La început de stagiune, Teatrul Regina Maria își reafirmă misiunea de a promova valorile culturale românești și de a susține programele educaționale, alegând să introducă în repertoriu două texte emblematice din opera lui Caragiale: „D-ale carnavalului", în regia, adaptarea textului și selecția muzicală semnate de Vlad Trifaș și „Năpasta", în regia Denisei Irina Vlad, a cărei premieră este programată până la sfârșitul anului 2025. Cele două producții au și o semnificație aniversară, marcând 70 de ani de la prima premieră a trupei românești permanente la Oradea, în 1955, cu spectacolul „O scrisoare pierdută".
„D-ale carnavalului" ajunge pe scena orădeană pentru a treia oară, după montarea lui Valeriu Moisescu din 1959 și cea a lui Ion Sapdaru din 2002. În spectacolul din 2002 au jucat mai mulți actori care fac parte și astăzi din Trupa Iosif Vulcan, printre care Șerban Borda și Petre Ghimbășan. După 23 de ani, cei doi se regăsesc în distribuția proiectului din 2025, de această dată în alte roluri.
Regizorul Vlad Trifaș revine la Oradea după succesul spectacolului „Tartuffe", care, în 2022, i-a adus Premiul pentru cel mai bun regizor internațional, iar lui Richard Balint Premiul pentru cel mai bun actor internațional, pentru rolul Orgon. Distincțiile au fost oferite de juriul revistei New Theatre din Turcia, în urma participării trupei orădene la Festivalul Internațional al Teatrelor Balcanice „Balkan Breeze" din Bursa. Această nouă colaborare îl readuce alături de actorii Trupei Iosif Vulcan, despre care spune:
,,I-am regăsit pe actorii Trupei Iosif Vulcan într-o formă excelentă, mulți dintre ei ajungând la o maturitate artistică ce îmi dă încredere în forța acestei trupe. Comunicăm foarte bine, iar perioada în care nu am lucrat împreună a fost una benefică - ne-a făcut să ne fie dor unii de ceilalți. Cred că ne-am reîntâlnit într-un moment foarte bun".  - Vlad Trifaș
Această energie de lucru se reflectă și în montarea spectacolului, care nu se rezumă la o farsă a încurcăturilor amoroase, ci scoate în evidență complexitatea și profunzimea personajelor. Viziunea regizorală le integrează organic în lumea mahalalei, cu toată culoarea și grotescul ei, punând accent pe dramele comice care le definesc. Prin decoruri și interpretări atent construite, spectacolul evocă un univers balcanic, visceral, unde umorul se naște firesc, dintr-o nevoie profund umană.
Montarea spectacolului „D-ale carnavalului" a luat naștere într-o stare de laborator, unde întreaga echipă a explorat umorul profund uman al lui Caragiale. Tipologiile sale nu aparțin doar trecutului, ci respiră în jurul nostru, oameni care ard la temperaturi ridicate, gata să izbucnească în orice moment, pentru că lumea lor - ca și a noastră - funcționează mereu la limită.
,,Carnavalul devine metafora acestui univers tensionat, unde măștile, aparențele și confuziile intenționate creează un permanent pericol al exploziei. Râsul pe care îl propune spectacolul nu este doar comic, ci necesar: un mecanism de eliberare și recunoaștere într-o realitate în care fragilitatea umană și ridicolul coexistă inevitabil". - Vlad Trifaș
Pe lângă regie, Vlad Trifaș semnează și adaptarea textului și muzica originală din spectacol. Din echipa de creație fac parte Carina Bunea, ca asistent regie, scenografa Oana Cernea și light designer-ul Ionuț Aldea, iar în distribuție se regăsesc actorii:  Petre Ghimbășan (Nae Girimia), Șerban Borda (Iancu Pampon), Pavel Sîrghi (Mache Răzăchescu), David Constantinescu (Un catindat), Ioana Dragoș Gajdo (Iordache), Sorin Ionescu (Un ipistat/Un chelner), Adela Lazăr (Didina Mazu), Alina Leonte (Mița Baston).
Cele două reprezentații cu titlu de premieră au loc în 24 și 25 septembrie, de la ora 19.00, la Sala Mare, iar biletele pot fi achiziționate de la agenția teatrului și on-line de pe site-ul Teatrului Regina Maria și PoftimCultură.ro.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:08:11 Ora standard a Europei de Est