Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Copiii din Tinca descoperă lumea poveștilor printr-un program de literație dedicat lor

Începutul unei povești noi

Copiii din Tinca descoperă lumea poveștilor printr-un program de literație dedicat lor

Tinca, septembrie 2025 - Prima săptămână din septembrie a adus în comunitatea din Tinca începutul unei povești noi: copiii din comunitatea de romi au pășit într-o lume a cuvintelor și a imaginației prin intermediul unei școli de vară de literație, organizată în parteneriat cu Teach for Romania.

Pe parcursul acestor zile, școala a prins culoare din râsetele copiilor și din curajul lor de a descoperi literele, silabele și sensurile ascunse în povești. A fost ca și cum ușa către o bibliotecă imaginară s-ar fi deschis pentru prima dată: fiecare carte a devenit un drum, fiecare poveste - o fereastră spre alte lumi.
Această inițiativă nu se oprește aici. Programul de literație continuă pe tot parcursul anului școlar, aducând în viața copiilor ocazia de a învăța, de a se exprima și de a-și construi treptat propriul viitor. Prin activități adaptate nevoilor lor și prin implicarea profesorilor și voluntarilor din comunitate, elevii vor fi încurajați să citească, să scrie și să își lase imaginația să crească odată cu fiecare pagină.
„Credem că fiecare copil are dreptul să descopere frumusețea literelor și a poveștilor. În Tinca, am văzut copii care au intrat într-o lume magică, unde cuvintele se transformă în prietenii lor cei mai buni. Dorim să păstrăm vie această flacără pe tot parcursul anului școlar", a declarat directorul unității, Daniela Tütös.
Prin acest program, Tinca devine un loc unde educația își țese firele într-un covor al șanselor, al bucuriei și al descoperirii. Și, mai ales, un loc unde fiecare copil poate spune: „Povestea mea abia începe."
În Școala de Vară, pe parcursul a cinci zile, copiii au participat la sesiuni interactive de lectură, explorarea de texte non-literare, jocuri de rol și activități creative de scriere. Proiectul s-a încheiat cu o excursie-recompensă la Peștera Urșilor din Chișcău, județul Bihor, unde elevii au pus în practică cunoștințele dobândite și abilitățile sociale în contexte reale.
Rezultate remarcabile: *Creșterea motivației și încrederii în sine *Îmbunătățirea competențelor de citire, scriere și comunicare *Dezvoltarea abilităților sociale și practice prin activități aplicate *Îmbogățirea bibliotecii școlii cu cărți alese împreună cu elevii.
„Am reușit să facem lectura distractivă și utilă, iar progresul fiecărui copil se vede cu ochiul liber. Proiectul ne arată cât de mult contează activitățile interactive și personalizate pentru succesul copiilor", a declarat Daniela Tütös, coordonatorul proiectului.
Proiectul a demonstrat că educația creativă poate transforma comunități și poate deschide noi oportunități pentru copiii din medii vulnerabile.
Școala de vară a avut loc în cadrul Caravanei Literației, un proiect ambițios implementat de Teach for Romania cu sprijinul Pepco. Caravana este un program complex, cu abordare 360°, care sprijină dezvoltarea literației prin formarea profesorilor din școlile publice, dar și prin activități dedicate copiilor și părinților, atât la școală, cât și acasă.
Daniela Tütös, coordonator proiect
Școala Creștină Privată Tinca

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:50 Ora standard a Europei de Est