Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce înseamnă să citești, să alegi și să îngrijești o carte

La clasa a II-a B

Ce înseamnă să citești, să alegi și să îngrijești o carte

La clasa a II-a B, învățarea a prins culoare în jurul unei teme mereu actuale: cartea.
Timp de trei zile, copiii au descoperit, prin joc și activități creative, ce înseamnă să citești, să alegi și să îngrijești o carte.

Pornind de la textul „Cartea lui Andrei", de Manuela Oana, au aflat elementele componente ale unei cărți și au jucat roluri de autori, ilustratori și cititori. Microfonul împrumutat de la Riana, elevă din generația anterioară, a dat curaj glasurilor timide, în spiritul proiectului „Fii curajos, vorbește!", de  care ne amintim cu drag. Au creat semne de carte, au descoperit proverbe, au analizat manuale, auxiliare, enciclopedii, dicționare și alte cărți, au citit o „poză grăitoare" și au aflat cum să aleagă o carte potrivită pentru fiecare dintre ei. Vizita la biblioteca școlii, lectura textului „Ce e cartea?", după Lane Smith, exercițiile de vocabular și completarea fișei unei cărți citite au încheiat frumos săptămâna. La final, fiecare elev și-a ales o carte din biblioteca clasei pentru lectura de weekend. Cu pași mici, dar siguri, nădăjduim să punem începutul unei prietenii de lungă durată între copii și lectură.
În concluzie, au fost utilizate strategii didactice integrate - jocuri de rol, activități creative și argumentative, lectura independentă, brainstorming și descoperirea directă - care au favorizat implicarea activă a elevilor și atingerea obiectivelor de învățare.
Activitățile au inclus: identificarea elementelor componente ale unei cărți; realizarea de semne de carte și interpretarea unor imagini sugestive; descoperirea proverbelor legate de lectură; vizită la biblioteca școlii și lectura textului „Ce e cartea?"; exerciții de vocabular (familia de cuvinte); completarea fișei unei cărți citite; provocare: de a argumenta anumite situații; alegerea unei cărți pentru lectura de weekend.
Rezultatele obținute: elevii au manifestat curiozitate, curaj în exprimare (în acord cu proiectul „Fii curajos, vorbește!") și interes crescut pentru lectură, ceea ce creează premise pentru formarea unor cititori activi și autonomi.
Prof. Monica Toader

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:16:02 Ora standard a Europei de Est