Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Parcarea supraetajată cu 516 locuri de lângă Spitalul Județean

Primăria Oradea finalizează o nouă investiție

Parcarea supraetajată cu 516 locuri de lângă Spitalul Județean

Primarul Florin Birta a susținut astăzi (30 septembrie 2025) o conferință de presă cu ocazia inaugurării parcării supraetajate de pe strada Gheorghe Doja, construită în imediata vecinătate a Spitalului Clinic Județean de Urgență Oradea. Investiția, în valoare de aproximativ 12 milioane de euro, a fost realizată integral din bugetul local și răspunde unei nevoi majore de infrastructură într-una dintre cele mai aglomerate zone ale orașului.

Noua parcare are un regim de înălțime de cinci niveluri (demisol, parter, două etaje și terasă), cu o înălțime totală de 14,5 metri, o lungime de 80 de metri și o lățime de 48 de metri. Suprafața desfășurată este de 17.500 mp. Capacitatea totală este de 516 locuri, dintre care 21 sunt dedicate persoanelor cu handicap, iar 10 sunt prevăzute pentru mașini electrice și dotate cu cinci stații de încărcare amplasate la etajul al doilea.
Structura de rezistență este realizată din cadre de beton cu planșee dală, cuprinzând trei case de scară și două ascensoare. Lucrările au presupus 2.700 mc de excavări, realizarea a 177 de piloți forați cu diametre variabile între 600 și 1000 mm, 58 de ancore cu lungimi între 30 și 50 de metri, precum și turnarea a 11.500 mc de beton armat (27.600 tone) și utilizarea a 1.500.000 kg de armătură din oțel beton. La nivelul terasei a fost realizată o structură metalică destinată panourilor fotovoltaice, iar rezervoarele din beton, cu o capacitate totală de 485 mc, asigură alimentarea rețelelor de sprinklere, hidranți, heliport și apă potabilă pentru parcare, spital și noul ambulatoriu.
Din punct de vedere al instalațiilor, parcarea este dotată cu un sistem de panouri fotovoltaice cu o capacitate totală de 330 KW, sprinklere la nivelul demisolului și parterului, sisteme moderne de detecție și alarmare împotriva incendiilor, precum și senzori de prezență pentru fiecare loc de parcare.
Arhitectura construcției a fost concepută astfel încât să ofere atât funcționalitate, cât și un aspect modern. Fațada principală este compusă dintr-o structură metalică placată cu tablă cutată perforată și perete cortină la nivelul demisolului, unde au fost amenajate spațiile comerciale. Fațadele laterale au un finisaj realizat din tencuială nobilă, completată de placări cu fibrociment și tablă perforată expandată. Pardoselile tuturor nivelurilor sunt finisate integral cu rășină epoxidică, iar terasa este acoperită cu rășină epoxidică specială, rezistentă la razele UV. La etajul al doilea a fost construită o pasarelă metalică, ce va asigura legătura directă cu clădirea ambulatoriului.
Proiectul a presupus și o serie de lucrări suplimentare, precum realizarea unei canalizări pluviale DN500 cu o lungime de 220 de metri, montarea de grupuri de pompare noi, alimentarea cu apă a spitalului și a rezervei de incendiu a sistemelor de hidranți, a sprinklerelor și a heliportului, modificarea rampelor auto în zona sudică, posterioară a parcajului, instalarea de posturi de transformare și celule TRAFO atât pentru parcare, cât și pentru spital. Totodată, au fost efectuate consolidări cu foraje, ancore și ziduri de sprijin, excavări, lucrări de infrastructură rutieră, și o copertină metalică pentru accesul reconfigurat spre terasă.
În cadrul conferinței de presă, primarul Florin Birta a explicat diferența dintre valoarea inițială a contractului și costul final al lucrării, subliniind că aceste ajustări sunt firești și reglementate de lege:
„Costul inițial al contractului este de aproximativ 45 de milioane de lei al parcării, dar este important de subliniat că acest cost va diferi față de costul final al parcării. Contractele de execuție pot crește prin două moduri: prin lucrări suplimentare, atunci când acestea sunt justificate, și prin actualizarea prețurilor conform legislației. La această parcare au fost lucrări suplimentare perfect justificate. Proiectul inițial prevedea ca toate accesele, cu excepția primului, să fie realizate lateral. Între timp însă, spitalul a fost obligat de Inspectoratul pentru Situații de Urgență să construiască o scară de incendiu, ceea ce a impus modificarea proiectului astfel încât accesele la ultimele două niveluri să fie realizate prin spate. Sunt situații inerente în lucrările de execuție, care conduc la modificări ale valorii contractului. A doua categorie de modificări este reprezentată de actualizarea prețurilor, care este obligatorie prin lege. În fiecare lună, Institutul Național de Statistică publică un indice al costurilor în construcții, care reflectă prețurile materialelor, manopera, salariile și inflația. Legea obligă autoritatea contractantă să actualizeze contractele în funcție de acest indice, iar toate firmele care participă la licitații în Oradea cunosc aceste prevederi, deoarece sunt incluse în documentațiile de atribuire".
Primarul a ținut să adreseze mulțumiri echipelor implicate:
„Vreau să îi mulțumesc domnului Lucian Popa și colegilor de la Direcția Patrimoniu Imobiliar, care s-au ocupat de implementarea proiectului parcării, dar și domnului Gheorghe Carp, care a urmărit îndeaproape derularea lucrărilor atât la ambulatoriu, cât și la parcare, având interesul legitim ca acestea să fie realizate în cele mai bune condiții. Mulțumesc colegilor de la achiziții publice și, nu în ultimul rând, firmei Selina, care a realizat efectiv construcția".
Noua parcare supraetajată reprezintă un pas important în modernizarea infrastructurii urbane din Oradea, contribuind la fluidizarea traficului în zona Spitalului Județean și la creșterea confortului pacienților, aparținătorilor și cadrelor medicale. Investiția confirmă preocuparea constantă a administrației locale pentru dezvoltarea orașului și utilizarea responsabilă a fondurilor publice.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:15:11 Ora standard a Europei de Est