Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O zi plină de idei, culoare și colaborare

Ziua Educației la „Henri Coandă” Oradea

O zi plină de idei, culoare și colaborare

De Ziua Educației, elevii și profesorii de la Liceul Teoretic „Henri Coandă" din Oradea, împreună cu cei de la Școala Gimnazială „Henri Coandă", au transformat o zi obișnuită într-o adevărată sărbătoare a creativității și a spiritului de echipă.

Activitățile au fost diverse și interactive, punând accent pe implicarea elevilor și pe dorința lor de a aduce un suflu nou în mediul școlar. Printre cele mai apreciate momente s-au numărat prezentările PowerPoint realizate de elevi, care au avut ca temă „Școala în viitor" - un subiect care a stârnit curiozitate, zâmbete și multe idei ingenioase.
Participanții au discutat despre cum își imaginează școala ideală, despre ce tehnologii și activități ar face învățarea mai plăcută și mai eficientă. Tot în acest spirit, au fost realizate două chestionare la care elevii au răspuns sincer și creativ, exprimându-și opiniile despre ce s-ar putea schimba și ce s-ar putea adăuga în școală pentru a o face mai prietenoasă și mai adaptată nevoilor lor.
Printre propunerile votate s-au numărat și amenajarea unor locuri de relaxare, cu pufuri și zone de destindere, unde elevii să se poată relaxa în pauze sau să lucreze în echipă într-un cadru mai confortabil.
Atmosfera a fost una plină de entuziasm, iar colaborarea dintre gimnaziu și liceu a demonstrat cât de frumos pot lucra împreună elevi de vârste diferite, uniți de aceleași valori și dorința de a construi o școală mai bună.
La finalul zilei, totul a fost surprins de fiecare clasă într-un videoclip emoționant, care a surprins momentele cele mai frumoase ale activităților, zâmbetele elevilor și munca din spatele fiecărei echipe.
Această zi a fost nu doar o celebrare a educației, ci și o dovadă că vocea elevilor contează, că școala poate fi un spațiu al ideilor, al colaborării și al visurilor care prind contur atunci când sunt ascultate.
„Educația înseamnă viitor. Iar viitorul începe chiar aici, la Henri Coandă".

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:08:49 Ora standard a Europei de Est