Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Lecție de bunătate și solidaritate la „Henri Coandă” Oradea

În vizită la Adăpostul de Noapte din Oradea

Lecție de bunătate și solidaritate la „Henri Coandă” Oradea

Timp de câteva ore, persoanele aflate în nevoie de la Adăpostul de Noapte din Oradea, situat pe strada Gutenberg nr. 8, au avut parte de o experiență diferită - una plină de căldură, grijă și empatie.

Elevii din clasele a XI-a A și a XI-a B de la Liceul Teoretic „Henri Coandă" Oradea, împreună cu elevele de la cursul de coafură-frizerie din cadrul învățământului profesional, au mers să-i viziteze pe beneficiarii adăpostului, ducând cu ei pachete cu alimente și produse de igienă personală, dar și dorința sinceră de a ajuta.
Activitatea a fost completată de un moment educativ susținut de specialiști din domeniul medical, care le-au vorbit celor prezenți despre importanța igienei, prevenirea bolilor, inclusiv a celor transmisibile, și îngrijirea corectă a rănilor.
 Dr. Doina Cacuci, dr. Mircea Sabău și asistenta medicală Carolina Groza au oferit informații esențiale și sfaturi practice, într-o manieră deschisă și ușor de înțeles.
„Acțiunea se realizează printr-un parteneriat între Școala Postliceală Henri Coandă, Liceul Henri Coandă și DGASPC Bihor. Este foarte important că voluntarii noștri doresc să participe și se implică. Elevii află poveștile acestor persoane, văd cum ajung vulnerabile și învață din aceste exemple. Îi sensibilizăm. Pentru persoanele vulnerabile am pregătit pachete cu obiecte de igienă personală și alimente, iar elevii de la postliceală îi tund", a declarat Carmen Nemeș, directoarea Școlii Postliceale „Henri Coandă", care a mulțumit Fundației Culturale Umanitare „Henri Coandă" pentru sprijin.
La rândul său, Ioana Ghirdan, reprezentanta Adăpostului de Noapte, a subliniat importanța acestor inițiative:
„Adăpostul de noapte este un serviciu subordonat Direcției de Asistență Socială Oradea. Avem din când în când astfel de acțiuni și sunt binevenite. Acum sunt în jur de 50 de persoane, dar pe timp de iarnă avem și câte 80".
Atmosfera a fost una plină de emoție și recunoștință. Elevii au stat de vorbă cu beneficiarii, au oferit tunsori celor dornici și au demonstrat că faptele bune pornesc din inimă.
 Felicitări tuturor celor implicați - elevi, cadre didactice, personal medical și parteneri - pentru implicare, dăruire și exemplul frumos oferit comunității!

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:08:09 Ora standard a Europei de Est