Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Despre ieșirea în stradă a dascălilor bihoreni, protestul (și petiția) maghiarilor, reacția premierului la schimbarea, pe criterii politice, a unor directori...

Vineri, interviu cu dl prof. Dorel Luca, generalul Inspectoratului Școlar al județului Bihor

Despre ieșirea în stradă a dascălilor bihoreni, protestul (și petiția) maghiarilor, reacția premierului la schimbarea, pe criterii politice, a unor directori...

La sfârșitul săptămânii trecute și la mijlocul primei săptămâni de școală, în peisajul învățământului bihorean, au avut loc două evenimente mai puțin obișnuite: „răzmerița” maghiarilor și ieșirea în stradă a dascălilor bihoreni.

-Stimate domnule general, Dorel Luca, întâi de toate, succes în noul an școlar, ca profesor și ca general al Inspectoratului Școlar!
-Mulțumim. Dacă vor fi bani, vom avea și succes.
-Luni (14 septembrie 2009), au început cursurile noului an școlar, miercuri (16 septembrie), dascălii bihoreni au ieșit în stradă, iar astăzi (vineri, 18 septembrie), premierul, Emil Boc, a ieșit pe „sticlă”, amenințând cu demiterea ministrului de resort, dna prof. Ecaterina Andronescu, pentru că, în virtutea descentralizării, generalii inspectoratelor școlare județene „și-au făcut de cap”, schimbând, pe criterii politice, unii directori de unități de învățământ. În plus, la sfârșitul săptămânii trecută, dumneavoastră ați mai avut parte de o ieșire (în stradă), cea a maghiarilor...
Să le luăm în ordine cronologică. Vineri (11 septembrie), protestul (și petiția) maghiarilor...
-Fără nicio somație, vineri (11 septembrie), m-am trezit cu o mulțime de oameni, de naționalitate maghiară, în stradă, în fața Inspectoratului Școlar, în frunte cu onor conducerea U.D.M.R., conducere revoltată de faptul că au fost schimbați unii directori de școli, iar în numirea noii conduceri nu a fost consultată și conducerea U.D.M.R., ajungându-se astfel ca pe scaunele de  director sau director adjunct să ajungă persoane care nu sunt membri U.D.M.R. Cu acest prilej, mi-au și înmânat o petiție în care se spune, printre altele: „În numele elevilor și cadrelor didactice maghiare ne exprimăm nemulțumirea și îngrijorarea pentru măsurile luate de Inspectoratul Școlar Județean Bihor cu privire la schimbarea din funcții de conducere – pe criterii politice – a directorilor maghiari. Atragem atenția că astfel a fost sfidată Legea educației (84/1995) și nu ați ținut cont de procesul de descentralizare, în acestea fiind consfințite reprezentarea minorităților în conducerea unităților școlare, respectiv atribuirea deciziilor comunităților locale...
Considerăm că imixtiunile nepermise și nefericite în cadrul sistemului de învățământ maghiar trebuie să se oprească imediat înainte ca acest climat tolerant să fie stricat datorită unor orgolii personale sau eventual de partid”, se spune în încheierea petiției.
Nu comentăm textul petiției, dar nu putem fi de acord cu exprimarea (nefericită) de genul „sistemul de învățământ maghiar”, ca și cum ar exista două sisteme de învățământ, unul românesc și altul maghiar. Lucrurile s-au lămurit și s-au rezolvat favorabil.
-Miercuri, au ieșit în stradă dascălii bihoreni. Vă propun să lecturați motivele protestatarilor, așa cum au fost ele formulate de către conducerea S.L.I. Bihor, precum și Hotărârea Consiliului Național al Federației Educației Naționale, și să le comentați, ca profesor, dar și ca general al Inspectoratului Școlar.
-E clar că învățământul este subfinanțat, față de complexitatea muncii didactice, dar trebuie să fim conștienți și realiști că în condiții de criză, trebuie să acceptăm și măsuri excepționale.
Din păcate, reducerile de posturi, la nivelul județelor, nu s-au făcut în funcție de numărul de elevi. Noi, Bihorul, avem, în 2009, o populație școlară de 99.504 elevi și preșcolari, iar în anii următori, datele recensământului ne dau motive de bucurie întrucât populația școlară din Bihor e în creștere ușoară. Ni s-a cerut să reducem 581 de norme. Mai sunt de rezolvat 72 de norme, până la 1 octombrie. Lucrurile au fost bine gestionate la nivelul unităților de învățământ, așa încât, aceste reduceri nu au afectat buna desfășurare a activității didactice.
„Reforma în învățământ – cacealma, Legea 221/2008 – țeapă”. E distractiv ceea ce citesc. Au imaginație bogată și putere de sugestie sindicaliștii noștri, dar nu e chiar așa. Finanțarea pe elev va elimina clasele simultane. Elevii se vor concentra spre o școală de centru. În învățământ s-a ajuns la saturație, iar lumea vrea să facă reformă. Lasă școala să-și angajeze omul potrivit și lucrurile vor merge într-o direcție bună. Părinții au devenit tot mai exigenți și acest lucru ne bucură. Ei își vor alege școlile și dascălii în funcție de performanță. A început să se dea drumul la parteneriatele publice private. În acest sens, am obținut un spațiu (gratuit, pe trei ani) de la Selina, în calea Aradului, pentru Grădinița nr. 36. E, totuși, ceva să nu mai plătești chirie timp de trei ani, care nu este deloc puțină. Desigur, este peste mână pentru cei ce locuiesc în centru să naveteze zilnic până acolo, dar aceasta este situația în această toamnă. De la anul, lucrurile se pot regla.
Legea unică a salarizării nu e rea, dar sunt de acord că trebuie să fim puși acolo unde ne este locul. Din nou... reduceri, peste reduceri. Sunt efectele crizei și nu avem ce face. Nu sunt de acord că în 2008, investițiile au fost inexistente. Cred că au greșit anul. Poate voiau să spună în 2009. În 2008, noi am primit circa 400 de milioane. În 2009, au venit bani puțini. La nivelul întregului județ, avem nevoie de circa o mie de miliarde ca să terminăm toate lucrările începute. Despre mărirea normei didactice nu am aflat nimic...
„Avem o inflație de profesori”
-Domnule inspector general, la ora începerii cursurilor, avem școli fără profesori sau dascăli fără loc de muncă?
-Avem o inflație de profesori. Închipuiți-vă că am avut înscriși 2.911 dascăli, care au dorit să ia în această toamnă un post în învățământ, ori noi am dispus doar de 424 sau 427 de posturi. Au fost colegi care au luat post în iulie, iar în urma reducerilor, în toamnă, s-au trezit că trebuie să opteze pentru altceva. Ne doare sufletul să punem oamenii pe drumuri, dar uneori nu avem ce face. Noi avem noroc, totuși, că am început mai devreme cu restructurările și comasările, care ne-au salvat în multe situații. Pentru transportul elevilor la școlile din mediul rural, dispunem de 87 de microbuze școlare. Am mai avea nevoie de circa 42. Dar sunt și situații în care transportul nu este posibil, chiar dacă am avea mijloacele necesare...
-Cunosc și eu un asemenea caz. E vorba despre elevii din Șușturogiu (comuna Cetariu), care nu au școală corespunzătoare în sat și cărora li s-a propus naveta (cu microbuzul școlar) la Școala cu clasele I-VIII „Ion Bogdan” din Oradea.
-Este adevărat, dar acea soluție nu este realistă. Nu avem cum să le asigurăm transportul la Școala „Ion Bogdan” nici în condiții prielnice, darmite în timpul iernii.
-La Grădinița nr. 46 din Oradea, am descoperit, în această toamnă, o situație de „criză” (criză de personal sau mai bine zis personal nedidactic insuficient). Potrivit numărului de grupe (și de copii înscriși), grădinița ar avea dreptul (legal) la 22 de angajați din rândul personalului nedidactic, dar nu are decât 15. Directorul unității nu are pretenția să primească încă șapte angajați, dar măcar doi (o îngrijitoare și o spălătoreasă).
-Cunosc situația și le va avea. În aceeași situație este și Grădinița nr. 51. Și ei vor primi încă doi angajați din rândul personalului nedidactic. Să știți însă că la grădinițe, ne confruntăm cu o situație neplăcută. Nu toți copiii înscriși frecventează zilnic grădinița. Una este situația pe hârtie și alta, pe teren. Dacă am da o îngrijitoare la 15 copii, cum spune normativul, ne-am trezi cu mai multe îngrijitoare decât educatoare. Vom face o regularizare între unitățile de învățământ.
-După cum știm, nici Inspectoratul Școlar Bihor nu a scăpat de restructurări. Și aici a fost nevoie să reduceți vreo șapte norme...
-Exact. De la 49, a trebuit să ajungem la 42. Unora le-a încetat contractul de management, iar în cele mai multe cazuri a trebuit să ne reorganizăm, reducând câte o jumătate de normă. Așa am ajuns la o sumedenie de jumătăți de normă (la educație fizică, arte, slovacă și maghiară, religie, educativ, proiecte și programe, informatică...). Unii, din inspectori, au ajuns directori, iar alții ne-au dat în judecată. Am redus două posturi de la personalul nedidactic și cinci de la cel didactic.
-Problema cea mai spinoasă, aflată pe agenda de lucru și în atenția dlui prim-ministru, Emil Boc (care a și ieșit, astăzi, vineri, cu declarații și amenințări la posturile de televiziune), este problema schimbării directorilor și directorilor adjuncți, schimbări care s-au făcut, după cum se spune, pe criterii politice, la nivelul inspectoratelor școlare, fără acordul ministrului. Este adevărat?
-Este adevărat, dar cum puteam să stăm cu mâinile în sân din moment ce multor directori (numiți cu delegație) le-a încetat contractul în 31 august? Din cei 324 de directori și directori adjuncți, la 96 le-a expirat contractul (din care 92 erau cu delegație). Patru și-au dat demisia. Din cei 96, am schimbat 30.
Miercuri, am primit de la cabinetul doamnei ministru, Ecaterina Andronescu, ordinul nr. 5.139 (din 16 septembrie 2009), în care se spune (la articolul 1) „Detașarea în interesul învățământului pentru funcțiile de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar de stat neocupate prin concurs se realizează prin ordin al ministrului Educației, Cercetării și Inovării, la propunerea Consiliului de administrație al Inspectoratului Școlar.”
Noi ne-am conformat, iar astăzi (vineri-n.n.), în cadrul Consiliului de administrație, am aprobat și am trimis tabelul cu directorii și inspectorii propuși pentru funcțiile actuale, să fie numiți prin ordin de doamna ministru, Ecaterina Andronescu. Am numit cadre competente, titulare. Era și normal să schimbăm acolo unde am găsit în funcția de director cadre suplinitoare. Și am avut șase asemenea cazuri...
-Domnule inspector general, vă mulțumim pentru interviul acordat.
Ovidiu DAN  

Trimite email
marți, 16 aprilie 2024, 09:38:11 Ora de vară a Europei de Est