Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Năpasta”

O nouă premieră Caragiale la Teatrul Regina Maria

,,Năpasta”

Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria anunță premiera spectacolului „Năpasta", de Ion Luca Caragiale, în regia Denisei Irina Vlad, care va avea loc miercuri, 22 octombrie, de la ora 19.00, la Sala Mare.

I.L. Caragiale a cunoscut toate abisurile și strădaniile vieții teatrale: a urmat cursul de declamație și mimică al lui Costache Caragiale, a fost sufleor și copist de roluri la Teatrul Național, a făcut traduceri, a fost actor improvizat, director de scenă, director al Teatrului Național din București și dramaturg, unul dintre cei mai mari pe care avea să-i cunoască literatura română.
„Năpasta" este singura piesă scrisă de Ion Luca Caragiale în registru tragic, o creație care a stârnit de-a lungul timpului o receptare critică polarizată. Unii au contestat textul, mergând până la a formula acuzații de plagiat, infirmate ulterior în celebrul „proces Caion", în timp ce alții au susținut valoarea dramaturgică a piesei și autenticitatea personajelor sale. Cert este că „Năpasta" a continuat să provoace și să inspire regizori, inclusiv pe cei formați în tradiția comediei caragialene, care au dorit să exploreze cealaltă dimensiune a universului lui Caragiale: tragicul nedisimulat.
Tragicul din opera „Năpasta" se manifestă pe mai multe planuri. Pe de o parte, există răul individual, născut dintr-o crimă pasională care marchează ireversibil destinul personajelor: un om nevinovat este zdrobit de nedreptate, o femeie este prinsă într-un vârtej al răzbunării pe care îl duce până la capăt cu orice preț, un criminal este mistuit de vinovăție și de ura soției sale, iar un bărbat ajunge să-și sacrifice demnitatea pentru o iubire nelegitimă. Pe de altă parte, se conturează răul social, întruchipat de o justiție oarbă, care nu doar că pedepsește un nevinovat și îl distruge irecuperabil, ci lasă ca restabilirea dreptății să se înfăptuiască după logica legii răzbunării. Și nu în ultimul rând, cel universal, care definește o lume mincinoasă și crudă, mereu sumbră și tensionată, în care fiecare devine prizonier al propriei drame și nimeni nu poate evada.
Regia spectacolului este semnată de actrița Denisa Irina Vlad, care își completează talentul scenic prin înclinația spre regie, preferând texte de factură realistă, cu personaje complexe și mesaje profunde. Decorul și costumele sunt realizate de Oana Cernea, scenografă a Teatrului Regina Maria, o artistă cu un spectru amplu de preocupări vizuale, distinsă cu premii pentru scenografia de teatru de păpuși și apreciată pentru creațiile sale din teatrul dramatic. Muzica originală a spectacolului este creată de Ionuț Chiș, membru al Filarmonicii de Stat Oradea, activ în orchestra simfonică și în ansambluri camerale, implicat în numeroase proiecte muzicale și spectacole interdisciplinare.
Din distribuția spectacolului fac parte actorii Sorin Ionescu (Dragomir), Anda Tămășanu (care va interpreta alternativ cu Denisa Irina Vlad rolul Anca), David Constantinescu (Gheorghe) și Petre Ghimbășan (Ion).
Mai sunt câteva bilete pentru premieră și pot fi achiziționate de la agenția teatrului (Piața Regele Ferdinand I, nr. 6) sau on-line de pe platforma de ticketing Poftim Cultură (https://www.poftimcultura.ro/bilete-teatru/oradea-napasta-sorin-ionescu-anda-tamasanu-denisa-vlad-492). Mai multe informații despre spectacolele și proiectele Teatrului Regina Maria găsiți pe site-ul teatrulreginamaria.ro (https://www.teatrulreginamaria.ro/).
Vă așteptăm cu drag la teatru!
----------
DISTRIBUȚIA:
Dragomir: Sorin Ionescu
Anca: Anda Tămășanu/Denisa Irina Vlad
Gheorghe: David Constantinescu
Ion: Petre Ghimbășan
 
Regia: Denisa Irina Vlad
Scenografia: Oana Cernea
Muzica: Ionuț Chiș
 
Data premierei: 22 octombrie 2025, Sala Mare
Spectacol nerecomandat persoanelor sub 14 ani!
Florina Dometi

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:08:01 Ora standard a Europei de Est