Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Săptămâna Mondială a Spațiului Cosmic 2025 la Colegiul Național ,,Samuil Vulcan” Beiuş

În perioada 4-10 octombrie

Săptămâna Mondială a Spațiului Cosmic 2025 la Colegiul Național ,,Samuil Vulcan” Beiuş

În perioada 4-10 octombrie, elevii și profesorii Colegiului Național Samuil Vulcan au celebrat Săptămâna Mondială a Spațiului Cosmic, un eveniment internațional coordonat de Organizația Națiunilor Unite și World Space Week Association - WSWA, pentru a evidenția rolul esențial al tehnologiei spațiale în viața modernă.

   Pentru a surprinde frumusețea și importanța Spațiului Cosmic, elevii clasei a X-a A, diriginte, prof. Radu Boloș, au realizat o serie de proiecte și prezentări  tematice. Activitățile au reușit să capteze atenția colegilor și să îi poarte într-o adevărată călătorie interstelară.
   Cele șase echipe au sintetizat informații despre structura Universului și formarea planetelor, dar și despre teoriile enigmatice ale găurilor negre și ale galaxiilor îndepărtate. Pe lângă prezentările fascinante, elevii au creat și desene spectaculoase, care au ilustrat viziunea lor asupra cosmosului și dorința de cunoaștere.
   Prin intermediul subiectelor abordate, elevii au reușit să conștientizeze importanța explorării spațiului și să descopere noutăți fascinante despre mediul înconjurător. Aceste proiecte reușesc să stârnească curiozitatea și interesul tinerilor, îmbinând armonios știința cu imaginația.
   Echipa 1 a prezentat un subiect mai apropiat de casă - Sistemul Solar. Comparativ cu celelalte echipe, proiectul lor a fost realizat în totalitate în format fizic, nu digital și l-au prezentat sub forma unei machete. Fiecare planetă a fost descrisă succint și exemplificată prin intermediul unei replici confecționate din polistiren.
    Echipa 2 a abordat același subiect ,însă într-o manieră complet digitală. În prezentarea fiecărei planete s-au folosit de animații scurte, tranziții interesante și au inserat informații fascinante și uneori haioase despre corpurile cerești și astronomie.
   Echipa 3 a ales să exploreze concepte generalizate despre cosmos. Prezentarea lor a fost în întregime digitală, abordând și subiecte mai neobișnuite, precum corelarea  formațiunilor stelare cu zodiile, prezentarea  fiecărei  zodii aparte și exemplificarea lor prin desene digitale.
   Echipa 4 a surprins un subiect mai distant și în același timp, mult mai înfricoșător - găurile negre. Membrii au descris generalizat conceptul de gaură neagră, componentele unei găuri negre și fenomenele caracteristice unui astfel de corp ceresc. Pentru a accentua informațiile oferite, echipa s-a folosit de scene din filme Hollywood, precum și de un desen foarte bine realizat de către unul dintre membri.
   Echipa 5 a prezentat informații mai descriptive despre Sistemul Solar. Ei s-au folosit de un meniu de selectare realizat în PowerPoint pentru a-și marca propriul proiect drept unic. În mare parte, informațiile oferite de această echipa au fost mult mai detaliate, dar modul în care au fost prezentate a ajutat la bună înțelegere a acestora.
   Echipa 6 a ales un subiect mai rar întâlnit - Sistemele Binare și Exoplanetele. Elevii au descris în mare parte cum funcționează un astfel de sistem, au oferit exemple ilustrate prin fotografii astronomice și au descris conceptul de Exoplanete. În final, au prezentat desene fizice cu diferitele planete reprezentative pentru subiectul abordat.
   Prin diversitatea temelor atinse și originalitatea prezentărilor, elevii clasei a X-a A au dat dovadă de creativitate, curiozitate și colaborare excelentă. Activitatea a reprezentat o călătorie reușită prin Univers, în care fiecare a contribuit la explorarea tainelor cosmosului.
   Îmbinând știința cu arta, Săptămâna Mondială a Spațiului Cosmic a obținut o experiență educativă captivantă în care tinerii, dar și profesorii au descoperit noutăți și au pătruns în fascinantele minuni ale Universului.
Prof. Boloș Radu Vasile

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 16:15:05 Ora standard a Europei de Est