Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Aniversarea a 25 de ani de activitate a Fundației Cultural Umanitare ,,Henri Coandă” Oradea

Sâmbătă, 25 octombrie 2025, la Liceul Teoretic ,,Henri Coandă” din Oradea, a fost marcată

Aniversarea a 25 de ani de activitate a Fundației Cultural Umanitare ,,Henri Coandă” Oradea

La ceas aniversar, în sala festivă, au luat loc membri ai fundației și ai conducerii liceului, directori și manageri ai școlilor din rețeaua națională a școlilor postliceale ,,Henri Coandă" din țară, parteneri educaționali, distinși invitați și prieteni. În prezidiu, alături de președintele fundației, doamna Valeria Bonca și sora sa, doamna avocat Olivia-Diana Morar - vicepreședintele fundației, au fost invitați doi inspectori școlari generali adjuncți, doamna prof. Kéry Hajnal, de la Bihor și doamna prof. dr. Adelhaida Kerekeș, de la Cluj, alături de managerul general, doamna prof. Letiția Bogdan.

După intonarea Imnului Național al României, președintele fundației, doamna profesor dr. în economie Valeria Bonca a salutat participanții și a rostit un discurs cuprinzător, referitor la frumosul parcurs al rețelei naționale postliceale ,,Henri Coandă".
        ,,Bun-venit la evenimentul care marchează un moment deosebit pentru noi toți: aniversarea a 25 de ani de activitate a Fundației Cultural Umanitare ,,Henri Coandă" Oradea, timp în care am construit împreună o comunitate a educației, a inovației și a excelenței umane...
Trăim un moment cu adevărat special, sărbătorim cei 25 de ani de activitate. Un sfert de secol în care am crescut, am clădit și am dăruit, inspirându-ne din spiritul marelui savant al cărui nume îl purtăm: Henri Coandă - omul care a îmbinat știința cu arta, rațiunea cu inovația și iubirea de oameni cu dorința de a schimba lumea.
Privind în urmă, doamna Valeria Bonca ne-a prezentat povestea scrisă cu pasiune, responsabilitate și curaj, în care fiecare proiect, fiecare activitate culturală, educațională sau umanitară a fost o picătură de lumină în comunitatea noastră. Fundația a fost alături de copii și tineri, susținându-le educația și promovând cultura și valorile românești și europene și întinzând o mână celor aflați în nevoie, fiind convinși că binele se construiește zi de zi, cu fapte, nu doar cu vorbe.
Acești 25 de ani nu sunt doar un număr. Sunt mărturia unei misiuni împlinite, a unei echipe dedicate și a unei comunități care a crescut alături de noi. În anul 2000, la inițiativa mamei mele, susținută de tatăl meu și sora mea, a fost înființată rețeaua „Henri Coandă", cuprinzând 12 școli postliceale...
Mai mult decât atât, mai aflăm din cuvântul doamnei președinte că Fundația H.C. ,,a fost liantul între reprezentanți ai Ministerului Educației și Universitatea Alsterdorf din Hamburg, în cadrul unui Proiect Leonardo desfășurat în Germania, unde specialiștii români au făcut cunoștință cu sistemul germen de calitate în educație, punând  bazele actualelor standarde de calitate în învățământul preuniversitar românesc.
În continuare, au fost subliniate punctele tari ale Școlii Postliceale ,,Henri Coandă" Oradea, care a fost prima școală Henri Coandă înființată în anul 2000, și a doua școală privată autorizată din România la acea vreme.
Tot în activitatea de pionierat a fundației se înscrie și demersul acesteia în domeniul cercetării, fiind autoare a două curriculum-uri naționale, pentru calificările Agent vamal și Pedagog de recuperare.
De la 12 şcoli ,,Henri Coandă" în anul 2000, în 2025, s-a ajuns la 35 de unități școlare și 10 centre de formare profesională
În prezent, ea s-a extins la 35 de unități școlare, 10 centre de formare profesională și 9 sedii proprii. Am adăugat componente noi, nivelul liceal, gimnazial și grădiniță. Ne mândrim cu un total de aproximativ 250.000 de absolvenți în 25 de ani de activitate. Pentru viitor ne propunem să integrăm și nivelul primar și cel universitar.
Mulţumindu-le tuturor celor care au contribuit la acest parcurs frumos (fondatorilor și membrilor fundației, profesorilor și formatorilor, partenerilor instituționali și, nu în ultimul rând, beneficiarilor), doamna Valeria Bonca a privit și spre viitor, întrezărind ,,un viitor luminos, în care vom continua să credem în educație, cultură și umanitate - cele trei repere care definesc identitatea Fundației „Henri Coandă", păstrând, vie această flacără a binelui.
Să ne lăsăm inspirați de geniul și modestia lui Henri Coandă, și să ducem mai departe moștenirea lui - aceea de a crea, de a inova și de a sluji oamenii prin ceea ce facem", a conchis președintele fundației, doamna Valeria Bonca.
,,Astăzi, Henri Coandă este un liceu, o fundație, o școală, un centru de formare, gimnaziu, grădiniță și sperăm că și primar, în scurt timp, dar este tot ce înseamnă sistemul educațional. Au pornit de la un vis și au ajuns să fie una dintre cele mai mari școli particulare din Bihor, din România", a adăugat inspectorul școlar general adjunct al I.S.J. Bihor, doamna prof. Kéry Hajnal.
,,În anul 2000, fondatorii au visat, au văzut, au auzit acel vânt al educației. Am avut deosebita plăcere să-i cunosc, ca oameni deosebiți. Și îmi pare bine că tineretul continuă ceea ce familia a început. Sper să simțiți acel vânt în continuare care să vă ducă în continuare spre culmile performanței în educație", a spus inspectorul școlar general adjunct al I.S.J. Cluj, doamna prof. dr. Adelhaida Kerekeș.
În cuvântul său, doamna avocat Olivia-Diana Morar, vicepreședintele fundației, a folosit mereu apelativul ,,familia H.C.", cuprinzându-i pe toți colegii, truditorii, făuritori de caractere și oameni, adevăratul spirit H.C. Profund emoționată, până la lacrimi, doamna avocat ne-a creionat personalitățile părinților săi, fondatorii H.C., ca pe niște vizionari, plini de energie creatoare, în care mama era ,,motorul", iar tatăl conducătorul de corabie... Noi nu vorbim doar de o rețea școlară, ci de o familie, ,,familia H.C.", a conchis doamna avocat Olivia-Diana Morar, fost secretar de stat la Ministerul Justiției și deputat în Parlamentul României.
,,Fapte, împliniri și perspective"
Sub acest generic, am urmărit apoi demersul managerului general, doamna prof. Letiția Bogdan, care și-a asezonat discursul substanțial, pe alocuri, cu picanterii, pentru a relaxa și a ,,fura" zâmbete.
,,Vorbesc cu prețuire și respect despre familia Bonca Dana și Valeriu, ca soți înzestrați cu daruri de la Dumnezeu și împodobiți cu înțelegere și dragoste pentru semeni, care în timp s-au adeverit. Împreună au fost doi vizionari, care prin genialitatea și perseverența lor  au anticipat deschiderea către alternativa particulară în învățământul românesc. Au fost doi oameni înțelepți, cumpătați, empatici și generoși", ca să mai reținem patru calități din panoplia de însușiri și trăsături ale distinșilor fondatori. Prin intermediul prezentărilor în PowerPoint, doamna manager general ne-a servit pe tavă fapte, împliniri, evenimente dintr-un sfert de veac, dar și perspective de luat în seamă. 
Revenind la microfon, președintele fundației, doamna Valeria Bonca, a continuat cu prezentările, mulțumindu-le distinșilor invitați și prieteni pentru prezență și colaborarea fructuoasă avută în perioada celor 25 de ani de activitate (dna prof. Elena-Maria Erdeli și dna prof. Lavinia Violeta Groza, inspectori școlari ai I.S.J. Bihor, dl prof. Dan Bența, inspector școlar la I.S.J. Cluj, dl prof. Alin-Florin Novac-Iuhas, director al Școlii Gimnaziale „Dacia" și dna prof. Carmen-Diana Cosman, director adjunct)...
După care Părintele Viorel Samașca-Nemeș a săvârșit Ectenia (un parastas) pentru părinții fondatori și alți colegi plecați în Împărăția Cerurilor...
La ceas aniversar, au fost acordate șapte distincții
Tot președintele fundației a revenit pentru a înmâna șapte distincții: celor doi inspectori școlari generali adjuncți: Kéry Hajnal și Adelhaida Kerekeș, managerului general Letiția Bogdan; expertului contabil al rețelei Cristina Leu; precum și unor directori și manageri de școli (Ioana Popa, coordonator al școlilor H.C. din județele Timiș și Caraș Severin; Simion Nechiti, jud. Bistrița-Năsăud; Vasile Stăhiescu, Dej, județul Cluj).
După pauză, participanții au vizitat noul sediu al instituției și au putut dialoga cu organizatorii și invitații.
La final, le dorim sărbătoriților un viitor prosper întru ,,zidirea cetății și întărirea numelui fundației ce patronează rețeaua școlilor Henri Coandă", ca să o cităm pe doamna prof. dr. Dana Valeria Bonca, președintele Fundației Cultural Umanitare ,,Henri Coandă" Oradea.
Pe Facebook OviDan, pagină de educație și evenimente, vă prezentăm momentul discursului doamnei președinte Dana Valeria Bonca...
Moise-Ovidiu DAN

Trimite email
luni, 22 decembrie 2025 la 20:24:46 Ora standard a Europei de Est