Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Energia adevărată poartă culoarea verde

În ,,Săptămâna verde”

Energia adevărată poartă culoarea verde

Nu știu alții cum sunt, dar eu, când mă gândesc la ,,Săptămâna verde", îmi vin în minte copilăria și toate amintirile care miros a iarbă, a pajiște și a libertate. Verdele era costumul bunicului, dar și starea de spirit pe care tata o numea „voioșie cât iarba e verde". De atunci, am rămas convinsă că verde înseamnă viață. Poate de aceea, pentru mine, verdele nu e doar o culoare, ci un simbol al vitalității, al speranței și al echilibrului interior.

De la pajiștile verzi ale copilăriei, până la cele pe care, peste ani, de-a lungul carierei didactice am avut ocazia să concertez cu elevii mei, am simțit mereu cum natura ne inspiră și ne disciplinează. În acea ieșire memorabilă în natură, când am dirijat corul de voci de copii al școlii pe o pajiște verde, am trăit o emoție unică de parcă însăși natura ne acompania. Priveliștea unui deal urcat cu trudă, dar coborât cu sufletul plin de liniște, rămâne pentru mine imaginea perfectă a energizării naturale. Așa a apărut ideea ca, în școală, să aduc această energie verde în activitățile noastre și în obiceiurile zilnice.
Cu fiecare ediție, Săptămâna verde a devenit mai mult decât un program impus: un cadru de învățare vie, în care elevii și profesorii de la această școală (Școala Gimnazială ,,Avram Iancu") se pot regăsi ca echipă. Am îmbinat activități educative, artistice și practice: am vorbit despre poluare, reciclare, protejarea pădurilor, am plantat pomi, am avut ateliere de ceaiuri medicinale, ecologizare, dar am mers și mai departe - spre energia verde din alimentație și sănătate.
           Anul acesta, în cadrul Proiectului educativ județean „Acces la educație incluzivă facilitat prin arte și educație pentru sănătate" pe care-l coordonez, am căzut de acord împreună cu echipa de la școala aceasta: prof. Claudia Covaci, Alina Mitrașca, Adela Bochiș, Anca Ciupa, Ramona Țărău și partenerii: Școala Gimnazială „Oltea Doamna" (dir. Florina Musca, Cristiana Vidican), C.J.R.A.E. Bihor (dir. Cristina Maria Avrigeanu, Olimpia Marc, Nadia Poleac), Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" (dir. Simona Nicoleta Martin, Patricia Maria Marian), Școala Gimnazială ,,Dimitrie Cantemir" (dir. Anca Teodora Codău, Bianca Georgiana Bara), Școala Gimnazială ,,Dacia" (dir. Alin Florin Novac-Iuhas, Cosmina Mariana Pure, Gheorghina Lavinia Popa), Școala Gimnazială ,,Aurel Pop" Oșorhei (dir. Adrian-Sorin Mohuț, Alina Bianca Drugaci), Școala Gimnazială „Ioan Filip" Sântandrei /structura: G. P. P. Nr. 1 Sântandrei (dir. Ioana-Aurelia Șerfezi, Cristina Mariana Ursz), G.P.P. Nr. 25 Oradea (dir. Lucia Elena Balaj, Ancuța Dumea), G.P.P. „Aleodor" Oradea (dir. Diana Heredea, Ada Kovacs, Laura Sălăjan, Ioana Porțan), Liceul Tehnologic ,,Felix" Sânmartin (dir. Ramona Bocșan, Alina Maria Roșu), Liceul Teoretic „Aurel Lazăr" (dir. Ioana Claudia Mladin, Livia Ghiurcuța, Andreea Mada, Rodica Berdie, Flavia Oprean), Liceul de Arte (dir. Mihaela Bondor, Larisa Zopota), Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai" (dir. Ancuța Florina Șchiop, Anca Nuțaș), Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 (dir. Teodora Pantazi, Rodica Haș) să alegem tema complexă comună „Băuturi în culori vii - Înlocuirea cola și cafea cu shake-uri și smoothie-uri sănătoase" încadrând în programul național ,,Săptămâna verde", ca parte integrată în tema Consum și produse sustenabile și în tema Energie verde. Ne-am propus să facem o paralelă între energia verde din natură și energia verde alimentară, fără aditivi și cofeină. Copiii au pregătit propriile băuturi din fructe și legume de sezon, reducând consumul de produse procesate și ambalaje. S-au implicat cu entuziasm în colectarea de capace pentru reciclare. Cadrele didactice au creat resurse educaționale originale: poezii („Leacul vindecării la prețul calității") clipuri video („Adevărul din ceașcă - Renunță smart!", „Bei cola, vezi ce se poate întâmpla!") cântece pentru corul claselor de elevi („Renunț la otrava neagră", „Educație pentru sănătate", „Mere, stafide") afișe, desene și prezentări PowerPoint despre impactul băuturilor cofeinizate asupra mediului și sănătății. Pentru a susține alegerea băuturilor sănătoase, am adus în discuție și latura științifică. Am prezentat cofeina, care deși oferă o „scânteie rapidă", fiind un stimulent artificial, pe termen lung, obosește organismul. Da, este un stimulent al sistemului nervos central, care blochează receptorii de adenozină - substanța responsabilă de relaxare și somnolență. Pe termen scurt, ea oferă senzația de energie, dar efectul este iluzoriu: urmează epuizare, dependență și tulburări de somn, anxietate, dureri de cap sau palpitații. Studiile arată că metilxantinele (precum cofeina) afectează direct metabolismul celular, cauzând uzură biologică premature, precum un motor alimentat cu combustibil greșit. „Energie pe credit", cum am numit-o noi în cadrul proiectului, nu e energie reală. În schimb, energia naturală - din apă, somn, mișcare și alimentație sănătoasă - oferă rezistență și claritate mentală.
          Copiii, de la mic la mare, au participat la jocuri de rol și la chestionare („Despre sănătate și băuturi pe bază de cofeină", „Obiceiuri sănătoase pentru dezvoltarea mea"), învățând să distingă între impulsul artificial și energia autentică.
                                              Au comparat simplu:

Energie falsă

                        Energie reală

Cafea, cola, energizante
Apă, fructe, somn, mișcare
Dă un impuls scurt, urmat de epuizare
Menține energia constantă și claritate mentală
Creează dependență
Nu creează dependență
Poate provoca iritabilitate, anxietate
Susține claritatea și buna dispoziție
„Foc de paie" - se stinge rapid
„Foc lent" - încălzește toată ziua
     
Cadrele didactice au prezentat copiilor:
Cafeaua e ca un super-erou cu două fețe - la început te salvează, apoi te prinde în capcană. A bea cafea e ca și cum ai alimenta un motor cu benzină greșită - merge un pic, apoi se strică", în timp ce „apa e secretul cel mai bine păstrat al creierului - fără ea, e ca un telefon fără baterie".
A fost creat și un mic test amuzant despre cofeină, iar răspunsurile au provocat zâmbete și dezbateri. „Cofeina e ca o explozie de energie care îți termină bateriile și nervii" - au spus elevii râzând, dar cu înțelegere. S-au propus sloganuri proprii grupei sau clasei de elevi: „Smoothie-ul bate cafeaua la orice test"! „Fără cafea, viața e mai dulce". „Energie reală, fără căderi"!
În activitățile „Energie naturală în pahar" și „Energizați natural!", copiii de la școala noastră și de la partenerii implicați au devenit adevărați „smoothiști" - au mixat fructe, au gustat combinații, au învățat că verdele din natură poate deveni verdele din paharul de dimineață. Activitățile practice cu ateliere de preparare și degustare de smoothie-uri, au culminat cu surpriza care a venit când produsele realizate au fost oferite persoanelor vârstnice din comunitate. Bucuria acestor persoane a fost sinceră - „energia verde" le-a adus zâmbet și vitalitate. Chipurile senine și recunoștința acestora au fost autentica răsplată - dovada că energia verde nu se bea doar, ci se dăruiește. Totul s-a desfășurat prin voluntariat, cu implicarea cadrelor didactice partenere, fără colecte sau contribuții financiare din partea elevilor ori părinților.
Putem spune că această ,,Săptămână verde" a fost o demonstrație de ingeniozitate, implicare și colaborare. Cadrele didactice au dat dovadă de creativitate pedagogică, găsind forme atractive de predare prin artă, știință și gust, iar copiii au arătat curiozitate, responsabilitate și dorință de a experimenta sănătatea în mod activ. Rezultatul? O comunitate educațională mai unită, mai conștientă și mai plină de viață. Am dovedit că educația ecologică nu înseamnă doar protejarea mediului, ci și formarea obiceiurilor sănătoase, sustenabile, începând cu propria farfurie și propriul pahar, elevii fiind mesageri în familie și comunitate. Activitățile (Atelier practic unde elevii au preparat smoothie-uri naturale din fructe și legume de sezon, combinând știința nutriției cu spiritul ludic. Experiment științific demonstrativ prin care s-au analizat efectele cofeinei asupra organismului, folosind prezentări, grafice și discuții interactive. Chestionar on-line aplicat elevilor și profesorilor, pentru a identifica frecvența consumului de cafea, băuturi energizante sau cola. Rezultatele au fost discutate cu sociologi și transformate în afișe motivaționale. Joc de rol „Cofeina pe banca acuzaților", în care elevii au argumentat pro și contra consumului de cafea, interpretând roluri de medici, nutriționiști și „avocați ai cofeinei". Activitate artistică - crearea de sloganuri, poezii și cântece tematice „Renunț la otrava neagră", „Energie naturală în pahar", dar și afișe eco cu mesaje pozitive. Gest comunitar prin care s-au oferit băuturile preparate persoanelor vârstnice, în semn de respect și grijă. Bucuria de pe chipurile acestora a fost dovada că energia verde se împarte, nu se ține doar pentru sine) vorbesc de la sine: prin creativitatea cadrelor didactice, prin implicarea copiilor și prin originalitatea temei. Am arătat că „verde" nu este doar o culoare, ci o atitudine - una care hrănește trupul, mintea și sufletul. Așa s-a scris povestea noastră din această ,,Săptămână verde": cu idei vii, oameni dedicați și copii mici și mari care au demonstrat că energia adevărată e cea care vine din natură... și din inimă.
Pornind de la concluziile acestor activități, am simțit că ideea de „energie verde" poate merge mai departe și așa s-a născut în echipa noastră gândul de a extinde tema sănătății și responsabilității personale și către adulți - profesorii, directorii, secretarii și toți cei care, prin ritmul alert al zilei, caută surse rapide de energie. Vă invităm, așadar, dragi colegi din alte școli, să încercați în propriile voastre instituții ideea Pauza de cafea reinventată", o activitate veselă, sănătoasă și simplă, care poate schimba nu doar rutina, ci și starea de spirit a întregii echipe. Pentru inspirație, am conceput și un mesaj-model adresat domnilor directori, cu speranța că se vor regăsi în tonul cald, dar provocator al acestor cuvinte: „Domnule director, știm cât de important este pentru dumneavoastră să rămâneți energic și atent pe tot parcursul zilei, mai ales când conduceți echipa și aveți de luat decizii importante. Pauza de cafea a devenit o tradiție, un mic ritual al socializării de birou, dar dacă am transforma-o într-un moment cu adevărat revitalizant?În locul clasicului espresso, ați putea încerca smoothie-uri naturale sau shake-uri vegane, care oferă energie constantă, claritate și echilibru. Astfel, ați păstra atmosfera de echipă, dar ați adăuga un plus de sănătate și inspirație. Haideți să vedem împreună dacă la următoarea ședință ne-am simți mai calmi, mai atenți, mai fresh! Fiți trendsetter, nu cafegist! Alegeți shake, zâmbiți, repetați: Am renunțat la cafea și m-am făcut smoothist"! Și, pentru colegele noastre din secretariate, care duc greul zilnic al hârtiilor, telefoanelor și solicitărilor fără sfârșit, am pregătit un mesaj la fel de simpatic și mobilizator: „Dragele noastre secretare, știm că e ușor să apeși un buton la aparat și să torni cafeaua în ceașcă. Dar la fel de simplu și mult mai cool, este să pregătiți un smoothie sănătos, care să vă țină în formă și cu zâmbetul pe buze. Nu e nevoie de liste interminabile sau de complicații: dacă aveți fructele pregătite, băutura iese în două minute. E mai mult decât o pauză, e un moment de răsfăț care merită repetat! Așa că, în loc să spuneți „Hai la cafea", încercați „Hai la un shake de energie"! Pentru a sprijini ideea, am gândit un calendar săptămânal de aprovizionare, o cutie etichetată „Ingrediente smoothie", un mini-frigider pentru fructe și o listă de cumpărături afișată în cancelarie sau în sala de mese, pentru a transforma o simplă pauză într-o experiență verde și revigorantă. Ca această inițiativă să prindă rădăcini în cât mai multe unități, fiecare cititor al acestor rânduri s-ar putea întreba Cum ar fi dacă în loc de cafea, am alege o băutură care dă energie reală? iar Corpul și mintea ne vor mulțumi dacă pauza de cafea ar deveni pauza de sănătate în care profesorii să-și poată împărtăși o băutură care dă energie constantă, nu pe credit?
Privind în ansamblu, această săptămână dedicată mediului și sănătății a fost pentru noi o demonstrație de ingeniozitate, implicare și bucurie autentică. Cadrele didactice au reușit să transforme cunoștințele științifice despre cofeină, metabolism și alimentație într-o poveste accesibilă, prin jocuri de rol, chestionare on-line și experimente simple. Copiii, la rândul lor, au răspuns cu o curiozitate contagioasă și cu un entuziasm molipsitor. Creațiile artistice - poeziile, cântecele, afișele și chiar micile filme educative - au arătat că educația ecologică și grija pentru sănătate pot stârni zâmbetul pe buze. Rezultatul a fost mai mult decât o activitate tematică: a fost un exercițiu de comunitate și de conștiință verde, în care fiecare a avut un rol important. Am descoperit că natura poate fi profesorul cel mai răbdător, iar culoarea verde - liantul dintre generații. Dacă cineva ar citi aceste rânduri într-un catalog de bune practici, suntem convinși că ar simți că fiecare activitate a avut un rost, un mesaj și o vibrație. Nimic din toate acestea nu ar fi fost posibil fără munca și entuziasmul copiilor, părinților, cadrelor didactice și partenerilor implicați. Fiecare a adus ceva unic - o idee, un zâmbet, o prezentare, un desen, o rețetă sau o mână de ajutor la blender. Am arătat că se poate învăța cu sufletul, se poate colabora frumos și se poate crea educație care atinge, în același timp, mintea și inima.
Pentru noi, ,,Săptămâna verde" nu s-a încheiat odată cu activitățile raportate. Ea continuă în fiecare alegere conștientă, în fiecare pahar cu apă, shake sau smoothie băut în locul băuturilor pe bază de cofeină. Așa s-a scris povestea noastră: o poveste despre culoare, curaj și creativitate. O poveste în care verdele nu e doar o culoare, ci o convingere că energia adevărată vine din natură și din oameni care se cred capabili în a face schimbarea spre o viață sănătoasă.
 Prof. Bondar Zita

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:12:55 Ora standard a Europei de Est