Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Formă, sunet și culoare, un experiment dedicat echilibrului interior la Biblioteca Universității din Oradea

Starea de bine. Artele orădene s-au făcut văzute și auzite în universitățile EU GREEN

Formă, sunet și culoare, un experiment dedicat echilibrului interior la Biblioteca Universității din Oradea

Studenți, cadre didactice și, on-line, peste 80 de parteneri ai Universității din Oradea din instituțiile academice membre ale alianței EU GREEN, și-au dat întâlnire, vineri, 31 octombrie 2025, în holul bibliotecii. Expoziția și webinar-ul „Cum influențează arta stările noastre emoționale și echilibrul interior?", parte a proiectului EU GREEN „Împreună pentru Sănătatea Mintală: 9 Tematici, 9 Universități, 9 Motive pentru Acțiune", au umplut generosul spațiu al manifestării cu: muzică, pictură, instalații artistice, fotografie, machete și planșe.

Amfitrionul evenimentului, ș. l. dr. arh. Ioana Francesca Hanga-Farcaș, reprezentanta Departamentului de Arhitectură al Facultății de Cadastrul, Construcții și Arhitectură, i-a avertizat pe toți cei prezenți că participă la „un exercițiu care își propune să ne restaureze starea de bine și echilibrul interior, un experiment artistic care demonstrează că artele fac bine sufletului".
Solo și împreună cu două studente, Daniela Cobolaș și Adina Botănel, conf. univ. dr. Ariadna Mircescu, directorul Departamentului de Muzică al Facultății de Arte, a susținut un adevărat recital de flaut. „Pastel de toamnă" de V. Jianu, „Cântec vechiu" de P. Constantinescu, „O idilă" de P. Elinescu, două valsuri de Weber și Valsul 2 de Shostakovich, au spus o poveste. „Este vorba despre copilărie, nostalgii, dragoste, nuntă și, mai ales, despre multă emoție", a explicat conf. univ. dr. Ariadna Mircescu.
Directorul Departamentului de Arte Vizuale al Facultății de Arte, conf. univ. dr. Teofil Știop a spus: „Avem nevoie de artă în viețile noastre. Arta este peste tot, trebuie doar să fim atenți la ea, iar evenimente ca acesta au tocmai rolul de a ne reaminti cât de importantă este arta în viața noastră. Să repetăm cât mai des astfel de experimente, pentru binele nostru". Departamentul de Arte a contribuit la experimentul dedicat îmbunătățirii stării emoționale cu o serie de lucrări, intitulată „Căderea îngerilor", ale Iuliei Zigmond, și cu „Geometrie interioară", instalații ale Elenei Popa.
La rândul ei, ș. l. dr. arh. Ioana Francesca Hanga-Farcaș a explicat asistenței că studenții de la Departamentul de Arhitectură expun rezultatele unei provocări la limita dintre artă și meșteșug. „Au avut de modelat un volum dat, pornind de la o emoție exprimată într-un cuvânt. Cum cuprindem această emoție într-un sațiu dat?" Așa cum au fost prezentate pe simeze, proiectele viitorilor arhitecți pot deveni oricând monumente de for public, adevărate metode terapeutice aplicate la scară urbană. Nu e deloc întâmplător că titlurile lucrărilor vorbesc, aproape fără excepție, despre: năzuințe, angoase și devenire.
La final, participanții aflați la distanță s-au bucurat de un tur virtual al expoziției.
Judecând după chipurile zâmbitoare ale celor din public ori după reacțiile venite on-line, experimentul EU GREEN „Cum influențează arta stările noastre emoționale și echilibrul interior?" a fost unul reușit. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:11 Ora standard a Europei de Est