Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Chestionar dedicat companiilor din Euroregiunea Bihor-Hajdú-Bihar

Companii, lucrați cu AI?

Chestionar dedicat companiilor din Euroregiunea Bihor-Hajdú-Bihar

Facultatea de Științe Economice, din cadrul Universității din Oradea a lansat public un chestionar dedicat companiilor din Euroregiunea Bihor-Hajdú-Bihar.
Sondajul își propune să determine măsura în care inteligența artificială este integrată în domeniul financiar-contabil și în administrarea afacerilor.

Chestionarul poate fi completat aici:
https://forms.gle/ws7Q7eM2KPrNy7xp8
Sondajul face parte din Proiectul ROHU00120 - „Exchange of Experience for research and usage of Artificial Intelligence' Advanced Techniques in finance, accounting and business administration in Bihor-Hajdu Bihar Region", o inițiativă transfrontalieră a Universității din Oradea, Facultatea de Științe Economice, și a Universității din Debrecen, Facultatea de Economie și Business.
„Pe baza răspunsurilor date de reprezentanții companiilor la acest chestionar, intenționăm să realizăm «Strategia de includere a tehnicilor avansate de AI în finanțe, contabilitate și administrarea afacerilor în Euroregiunea Bihor-Hajdu Bihar», în scop de promovare a inovației, creșterii economice și competitivității mediului de afaceri", explică prof. univ. dr. habil. Diana Sabău - Popa, decanul Facultății de Științe Economice.
Mai multe detalii despre proiect și activitățile acestuia pot fi vizualizate la link-ul: https://steconomice.uoradea.ro/proiecte-in-implementare/.
„Prin acest sondaj urmărim evaluarea nivelului actual de cunoștințe, adoptare și nevoi, legate de inteligența artificială (AI) în finanțe, contabilitate și administrarea afacerilor. Sondajul se adresează exclusiv companiilor care operează în Euroregiunea Bihor-Hajdú-Bihar. Răspunsurile vor rămâne confidențiale și vor fi utilizate strict în scopuri de cercetare și planificare strategică. Contribuția dumneavoastră va sprijini dezvoltarea unei strategii regionale pentru integrarea tehnicilor avansate de AI și accelerarea transformării digitale. Mulțumim pentru implicare și pentru sprijinul oferit viitorului inovației digitale în regiunea noastră!", a mai precizat prof. univ. dr. habil Diana Sabău Popa. (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:36 Ora standard a Europei de Est