Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Locul I pentru elevii noștri la concursul dedicat lui Avram Iancu

Când istoria prinde viață

Locul I pentru elevii noștri la concursul dedicat lui Avram Iancu

Ca profesor coordonator, am trăit alături de elevii claselor a IX-a B și a X-a B de la Liceul Teologic Baptist ,,Emanuel" Oradea una dintre acele experiențe care îți reamintesc, cu profundă emoție, de ce merită fiecare clipă investită în educație. Implicarea lor în proiectul județean cu participare internațională „200... pentru AVRAM IANCU", desfășurat în anul școlar 2024-2025 la Universitatea din Oradea, a fost mai mult decât pregătire pentru un simplu concurs: a fost o călătorie în sufletul istoriei noastre, o întâlnire cu valorile pe care Avram Iancu le-a întruchipat și o ocazie pentru acești tineri de a le da glas în felul lor unic.

Sceneta filmată pe care au realizat-o, cu dăruire și seriozitate, a reușit să surprindă nu doar momente din viața „Crăișorului Munților", ci și respectul, sensibilitatea și maturitatea lor artistică. Faptul că, dintre cele 76 de școli participante, ei au obținut locul I este o confirmare a muncii lor neobosite, dar și a pasiunii cu care s-au apropiat de acest proiect. Pentru mine, să îi văd crescând prin astfel de experiențe este o adevărată binecuvântare și o sursă de adâncă recunoștință.
Alături de mine, în calitate de profesori coordonatori, s-au aflat și colegii mei Florin Iștoc și Adriana Silaghi-Lucaci, care au sprijinit desfășurarea proiectului. Elevilor noștri li se cuvine însă toată aprecierea, ei au dus greul pregătirilor, alături de familiile lor, au dat viață personajelor și au demonstrat, prin talent și muncă, că pot transforma o idee într-o reușită remarcabilă. De aceea, am solicitat feedback de la coordonatoarea echipei, Maya Stranici, în prezent elevă în clasa a XI-a B:
,,Ca elev care a avut bucuria de a coordona realizarea scenetei „Avram Iancu, eroul moților", pot spune că această experiență a fost una dintre cele mai frumoase și mai profunde activități din viața noastră de liceeni. Ideea a pornit din dorința de a aduce un omagiu unuia dintre cei mai mari eroi ai neamului românesc și de a transforma o lecție de istorie într-o trăire artistică și spirituală. Împreună cu colegii mei din clasele a IX-a B și a X-a B, am reușit să dăm viață unei povești care vorbește despre curaj, credință și dragoste de țară.
Pregătirile au început cu o etapă de documentare. Ne-am împărțit pe echipe, am citit texte despre Revoluția de la 1848 și despre personalitatea lui Avram Iancu, am discutat cu profesorii de istorie și religie, și am încercat să înțelegem nu doar faptele, ci și spiritul acelor vremuri. Am descoperit în Avram Iancu nu doar un erou al luptei pentru libertate, ci și un om al credinței și al jertfei, un model de tânăr care și-a dedicat viața idealurilor sale.
Repetițiile au fost pline de entuziasm și provocări. Fiecare dintre noi a avut un rol bine definit, iar atmosfera de colaborare a făcut ca totul să prindă contur treptat. Unii colegi au interpretat personaje istorice, alții s-au ocupat de decor, costume sau partea tehnică. Am învățat ce înseamnă munca de echipă, perseverența și atenția la detalii. De multe ori am repetat până târziu, iar fiecare scenă reușită ne-a adus tot mai aproape de rezultatul dorit. Un moment deosebit a fost filmarea scenetei, pe care am realizat-o atât în cadrul liceului, cât și la Cetatea Oradea. În sălile de clasă și pe holuri am filmat scenele de pregătire a revoluționarilor, dialogurile și momentele de reflecție. Apoi, la Cetatea Oradea, printre zidurile istorice, am recreat scenele de luptă și discursurile lui Avram Iancu. Atmosfera a fost impresionantă - vântul, ecoul pașilor pe piatră și emoțiile noastre au făcut ca totul să pară autentic. Mulți dintre colegi au spus că, pentru câteva clipe, au simțit că trăiesc cu adevărat în acele vremuri.
Costumele tradiționale, drapelele tricolore și decorurile simple, dar expresive, au contribuit la redarea atmosferei epocii. Profesorii și părinții ne-au sprijinit cu materiale, sfaturi și încurajări, iar fiecare detaliu a fost gândit cu grijă. La final, când am vizionat împreună filmul scenetei, am simțit o bucurie profundă și o mândrie sinceră. A fost mai mult decât un proiect artistic - a fost o lecție despre istorie, despre credință și despre identitatea noastră ca români.
Această experiență ne-a unit ca echipă și ne-a făcut să privim altfel trecutul. Am învățat că libertatea și demnitatea se clădesc prin curaj și credință, iar exemplul lui Avram Iancu rămâne o sursă de inspirație pentru fiecare dintre noi.
Pentru mine, ca elev coordonator, a fost o onoare să lucrez alături de colegii mei și de profesorii care ne-au susținut. Privind înapoi, cred că sceneta „Avram Iancu, eroul moților" nu este doar o activitate reușită, ci o amintire care ne va însoți mult timp, amintindu-ne că dragostea de țară și credința în Dumnezeu sunt valori care nu se demodează niciodată".
Iată lista participanților în proiect, pe care îi felicităm din inimă: Stranici Maya, Yannis Vidican, Cosma Sharis, Minea Klaus, Cioara Nicolas, Lăzău Georgiana, Ursuț Miriam, Lucaci Miriam, Popoviciu Miriam, Mag Cristina, Csadi Dragoș, David Pop, Iosua Scorțe, Marcus Racz, Rebeca Dudaș, Cristina Sabo, Alexis Lata, Andreea Popa, Bogdan Gomboș, Carla Văsălie, Cristian Palladi, Iosua Popa, Luca Ghib, Maria Lascu, Miriam Soporan, Iulia Haiaș, Sara Gliția, Raisa Urs și Bulea Eliza.
   Prof. RAMONA IȘTOC, cooordonator proiect și consilier educativ
            MAYA STRANICI, coordonator echipă elevi

Trimite email
vineri, 21 noiembrie 2025, 13:50:26 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Sărbătoarea Subcarpați
La Arenele Romane, București,
duminică, 30 noiembrie 2025, ora 19.00;
acces de la ora 18.00...