„Inimi pe frecvență comună - Antibullying prin artă
3 decembrie - Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități
|
„Inimi pe frecvență comună - Antibullying prin artă |
|
Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, celebrată pe 3 decembrie, reprezintă un moment important de reflecție și acțiune, un prilej de a ne reaminti cât de esențial este să fim alături de cei care, din diverse motive, se confruntă cu provocări mai mari decât ale noastre. La nivel global, această zi are rolul de a sensibiliza comunitățile față de drepturile și nevoile persoanelor cu dizabilități, dar, mai presus de toate, față de demnitatea lor. |
|
|
| Nu doar că le recunoaștem drepturile, dar înțelegem, în același timp, că ele sunt, înainte de orice, persoane cu sentimente, dorințe și aspirații, a căror valoare nu trebuie măsurată prin limita fizică sau mentală cu care se confruntă. În cadrul proiectului educațional județean „Acces la educație incluzivă facilitat prin arte și educație pentru sănătate", echipa noastră a sărbătorit această zi într-un mod autentic, gândindu-ne la cum putem transforma acest moment într-o oportunitate de educație profundă. Educația incluzivă s-a făcut prin educație pentru sănătate, nu numai la nivel teoretic, ci practic, ca la această aniversare celebrarea să fie în stil nou, turnând de exemplu must în pahare și sirop de lavandă (planta simbol al iubirii și relaxantă, calmantă). Pe lângă activitățile educaționale care promovează înțelegerea și respectul față de persoanele cu dizabilități, am vrut să aducem un plus de sensibilitate și umanitate prin artă. Arta, în toate formele sale, este un limbaj universal care trece orice graniță, iar muzica, în special, are darul de a adânci emoțiile și de a ne conecta unii cu alții la un nivel profund. Astfel, activitățile organizate au avut rolul de a promova nu doar incluziunea, ci și un comportament empatic, bazat pe respectul reciproc. Evenimentul din această zi nu a fost doar o activitate de celebrare, ci și o lecție despre cum putem construi o lume mai bună, una în care să nu lăsăm loc pentru bullying, discriminare sau indiferență. La fel cum Ziua Națională a României ne aduce în față momentele de unitate națională, tot așa, Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități ne invită să reflectăm asupra unității între toți membrii unei comunități - indiferent de starea de sănătate, statutul social sau orice altă diferență. În acest context, am avut ocazia să învățăm, prin activitățile desfășurate, ce înseamnă să trăim într-o lume mai incluzivă, în care fiecare individ este apreciat și în care diferențele sunt nu doar acceptate, ci celebrate. Cărțile și lectura au promovat iubirea, empatia și solidaritatea Unul dintre momentele cele mai atrăgătoare ale acestei zile a fost activitatea desfășurată împreună cu Biblioteca județeană, care, cu generozitatea sa, ne-a oferit cărți pentru a sprijini accesul persoanelor cu dizabilități la lectură. Cărțile împrumutate au fost alese cu grijă, fiecare având rolul de a modela sufletele și de a stimula mințile tinerilor participanți. Astfel, lectura a fost mai mult decât o simplă activitate educativă - a fost o lecție despre cum ne putem deschide inimile și mințile către cei care sunt diferiți de noi, dar care, în același timp, sunt parte din aceleași trăiri umane: dorința de a fi acceptați, înțeleși și respectați. Cărțile nu au promovat ura sau excluderea, ci iubirea, empatia și solidaritatea, tematici fundamentale pentru a construi o comunitate educațională sănătoasă. Și, poate că mai important decât orice altceva, aceste cărți au reamintit elevilor noștri că lumea este un loc mai bun atunci când înțelegem diversitatea și o apreciem. Arta are puterea de a transforma o lume plină de prejudecăți într-o lume mai bună În aceeași linie, activitatea artistică dedicată Zilei Internaționale a Persoanelor cu Dizabilități a inclus un moment muzical inedit. Profesoara de educație muzicală a creat un scurt cântec special pentru această zi, care a adus în fața elevilor un moment de comuniune prin muzică. Muzica a devenit, astfel, un vehicul al sentimentelor și al înțelegerii, o modalitate de a sensibiliza și de a construi legături mai strânse între participanți. Acest cântec nu a fost doar un moment de divertisment, ci un simbol al solidarității și al respectului reciproc, prin care am învățat că arta are puterea de a transforma o lume plină de prejudecăți într-o lume mai bună. Muzica nu este doar un simplu acompaniament al vieții, ci o formă de educație terapeutică De asemenea, acest moment muzical a fost o deschidere către continuarea proiectului național important, „Ascultă 5 minute de muzică clasică", care are la bază principiul că muzica nu este doar un simplu acompaniament al vieții, ci o formă de educație terapeutică, care ajută la dezvoltarea caracterului și la crearea unui echilibru interior. Mulți dintre noi sunt deja familiarizați cu acest proiect, dar uneori este ușor să pierdem din vedere scopul său profund. Într-o eră în care tehnologia și informațiile sunt la îndemâna tuturor, este mai ușor decât oricând să ascultăm muzică oriunde și oricând. Totuși, acest proiect ne oferă un cadru special, în care nu doar ascultăm muzică, ci și învățăm să o înțelegem, să o simțim și să o folosim ca pe un instrument terapeutic. Muzica clasică, oferită printr-un aparat de înregistrare de înaltă calitate, însoțită de explicații detaliate ale specialiștilor, devine o experiență educațională în adevăratul sens al cuvântului. Este un moment de liniște, de conexiune cu sinele și cu ceilalți, în care putem să ne regăsim și să ne îmbogățim sufletul. Poate că pentru unii, aceste cinci minute de muzică pot părea un lucru trivial, un „dar" fără importanță în contextul unei zile încărcate de activități. Dar pentru aceia care aleg să se implice cu adevărat, acele cinci minute devin un moment de terapie pentru minte și suflet, o oportunitate de a ne recalibra, de a ne reconecta cu valorile esențiale ale vieții: respect, empatie, armonie. Nu este suficient doar să ascultăm muzică, trebuie să o ascultăm cu atenție, să o trăim și să înțelegem ceea ce ne transmite, adică rolul educației prin artă și a impactului său asupra dezvoltării unui comportament non-violent, bazat pe respectul față de ceilalți. De asemenea, a fost un pas spre demontarea unor mituri larg răspândite, cum că muzica populară sau comercială ar fi forme de socializare recreative muzicale, pe când muzica clasică ar fi depășită. Studii științifice atestă că muzica clasică are darul de a tempera, de a calma și de a oferi o „oază de liniște" într-o lume în care adesea haosul și ritmul accelerat al vieții pot crea o presiune constantă asupra sufletului. „Va pensiero", un cor pentru toate timpurile din opera „Nabucco" de Giuseppe Verdi, scrisă pe un libret de Temistocle Solera, a fost interpretat des, live și pe internet. Acest fragment coral există și în manual. De-a lungul anilor, de obicei cu clasele de gimnaziu cu recuzita necostisitoare formată din cearșafuri și ramuri de sălcii (aduse de pe malul Crișului Repede orădean) am regizat interpretarea ei în cor atât în limba originală, italiană, cât și în limba română. „Va pensiero" a fost de mai multe ori lucrare muzicală transmisă în școli prin proiectul „Ascultă cinci minute de muzică clasică" prin care am aflat de ce a cucerit inimile oamenilor cu atâta intensitate: „Melodia este simplă. Începe cu toată lumea cântând la unison, ceea ce le dă încredere celor care se tem să cânte. Experiența de a interpreta aceeași muzică îi ajută să-și exprime sentimentele în timp ce le împărtășesc cu oamenii din jurul lor. În a doua secțiune, se intră în armonie, dar poți totuși să cânți melodia și să lași armonia celor care au capacitatea să o cânte. În cele din urmă, muzica revine la un cor la unison, unde toată lumea este din nou unită cu o singură voce. Giuseppe Verdi a fost un compozitor care a fost impresionat de versuri și de modul în care acestea exprimă condiția umană. El nu a scris despre zei și zeițe, ci despre oameni. Oameni care împărtășesc aceleași sentimente, indiferent de societatea din care fac parte și indiferent de locul lor în cadrul acelei societăți. Fie că vorbește despre babilonieni, evrei, regi, regine, mari războinici, țărani sau curtezane, el ne face să simțim bucuriile și suferințele tuturor celor pe care îi reprezintă pe scenă. De aceea, în fiecare colț de țară din lume unde se interpretează „Va pensiero", poporul știe să-și amintească de propria istorie scrisă prin suferințele neamului". Dorul de țară și benzile desenate Titlul în traducerea din limba română este foarte reușit „Dor de ţară" și am dat ca sarcină de lucru elevilor care au ascultat acest cor să realizeze benzi desenate în care să surprindă ceva din meleagurile românești, care să facă parte din natura care îi înconjoară și de care și-ar aminti cu drag dacă ar fi departe cuprinși de dor de țară. Elevii au analizat textul de la finalul corului „Va pensiero" („Dor de ţară") „Suferinţa s-o ştim a-ndura, Noi să ştim a-ndura" accentuând caracteristica poporului român, care nici în vremuri grele n-a încetat să-și cânte suferința și dorul legat de patrie în cântece precum doine, balade. Da, muzica este graiul universal care însoțește omul de la naștere până la moarte. Dacă s-ar scrie istoria unei vieți, poate unele pagini ar fi presărate cu mai multe note disonante, dar tocmai acestea ar evidenția fragmentele frumoase care se aud cu atât mai splendid. În muzică există tensiune și rezolvare și așa cum nu este monotonă, tot astfel și istoria e plină de momente mai mult sau mai puțin plăcute - important e ca finalul să fie într-un acord consonant. Adevărata Românie nu a dispărut! Ea trăiește în gesturile mici:*în soldatul care ajută în tăcere*în omul care trimite o melodie celui aflat în suferință*în profesorul care depune efort pentru a aduce armonie în clasă • în elevii care participă cu entuziasm la activitățile culturale ale școlii, care uneori aduc bucurie spectatorilor, iar participanților - bogăție sufletească. Patriotismul adevărat se regăsește în vechile, dar mereu actualele noțiuni: bunătate, disciplină, curaj și solidaritate. De Ziua Națională a României, când am privit drapelul ridicându-se, ne-am întrebat: suntem la fel de uniți și în felul în care ne purtăm pe suflet unii pe alții, zi de zi indiferent de vârstă, sex, religie, stare de sănătate, sau financiară? România nu este doar pământ și istorie. România este omul de lângă noi. Avem compozitori valoroși, un patrimoniu cultural bogat și un proiect național pus la dispoziție cu generozitate. Să folosim aceste momente pentru curățire sufletească, pregătindu-ne pentru faptele bune și pentru lumina ce vine odată cu vremea colindelor. Pentru elevi - cei care duc România mai departe - aceste minute pot deveni un moment de creștere, de liniște, de apartenență. Sufletul care nu mai ascultă muzică bună s-ar asemăna cu o grădină lăsată în paragină: în lipsa îngrijirii, natura umplându-se cu spini. La fel se întâmplă și cu omul grăbit, obosit, rupt de sine și de ceilalți - fie el elev, profesor sau părinte - care își caută binele doar în lucruri trecătoare, uitând de resursele simple și profunde care i-ar putea readuce echilibrul. Dacă stau să reflectez, pentru elevi, cele cinci minute ar putea însemna:*o pauză de respirație în mijlocul unei zile încărcate*o fărâmă de frumos într-o lume tot mai grăbită*un exercițiu de atenție, calm și așezare*o ocazie de a descoperi bucuria de a fi împreună în tăcere.Iar pentru profesori, aceste momente ar putea fi o unealtă educativă valoroasă: liniștesc, creează atmosferă, deschid elevii spre reflecție, spre cultură și spre dialog. Dacă aș pune pasiune în ce fac, dar aș neglija audițiile muzicale care, în trecut, au contribuit la binele elevilor și al nostru, al corpului profesoral implicat, aș fi nerecunoscătoare față de acest dar gratuit. Din propria experiență știu beneficiile aduse. Știința ne arată că muzica inhibă centrii fricii și trezește curajul și nu întâmplător popoarele se pregăteau de luptă prin cântări. În zilele noastre, poate că în loc să ne luptăm unii cu alții pentru drepturi, avantaje sau orgolii, ar fi mai bine să ne luptăm cu propriile limite. Iar în această luptă, muzica este un aliat neașteptat: ne liniștește, ne apropie, ne face mai buni. Uneori, cel mai mare act de solidaritate nu este o paradă, o sponsorizare substanțială, ci un gest simplu, pe care-l poate avea oricine la îndemână: să trimiți cuiva o melodie care să aline sufletul, să creeze stare de bine, să pui în clasă un fragment muzical care calmează, să dăruiești cinci minute de liniște unui copil care nu știe cum să și-o găsească singur. Încă mai cred în forța miraculoasă a muzicii și în efectul ei meloterapeutic, dovedit științific. Tinerii nu sunt indiferenți la cultură Dacă privim în urmă, românii cântau împreună la șezători, munceau umăr la umăr și își trăiau viața în comunitate. Astăzi, în schimb, unii se luptă pentru aparențe, alții se închid în tehnici moderne de „stare de bine" care îi îndepărtează de spiritul de echipă, iar ritmul vieții rupe punțile dintre oameni. Tinerii asociază crearea de muzică cu afișarea de vedetism pe rețele de socializare, unde postează fără filtru. Nu se supun rigorilor cerute de o instituție abilitată cultural, precum Radio România Muzical. Dacă am scoate imaginile din postările tinerilor și ar rămâne doar sunetul, multe ar fi lipsite de obișnuitele „like"-uri. Așa cum materialele muzicale din proiect sunt însoțite de succinte explicații cu privire la piesa ascultată și reprezintă o înregistrare sonoră a istoriei muzicale desfășurate în sălile de concerte românești, tot astfel se păstrează în mintea ascultătorilor amintirile sonore care stau mărturie că omul e o ființă ce poate fi modelată. Gusturile muzicale se pot educa, pot deveni rafinate - desigur, cu multă răbdare și tact pedagogic. Nu se scrie istorie pripit. Tot așa, nici oamenii nobili nu se formează printr-o singură audiție de muzică clasică. În anii trecuți, implicarea elevilor în proiectele muzicale, entuziasmul lor, dar și darurile și bucuria descoperirii muzicii, au demonstrat clar că tinerii nu sunt indiferenți la cultură. Aceștia trebuie, însă, ghidați cu blândețe și răbdare spre ea. Audițiile muzicale să fie interactive în afară de concursul muzical online oferit în cadrul proiectului național, am creat jocuri muzicale online, chestionare adecvate audițiilor muzicale, muzicograme și am strâns impresiile participanților. Printre cadrele didactice participante la proiect multora muzica le-a devenit dragă, testând efectul ei ca meloterapie atât asupra propriei ființe, cât și asupra elevilor, inclusiv a celor cu CES. Continuând colaborarea interdisciplinară, cu profesoara de educație plastică Crăciun Alina, am căutat din patrimoniul cultural românesc valorificarea artei lui Constantin Brâncuși pe suport muzical. Concursurile muzicale online au testat, printre altele, cunoștințele legate de Imnul național, demonstrând cum națiunea respectă trecutul, îmbinându-l armonios cu noile tehnologii, ce sunt utilizate cu mare drag de tânăra generație. Pentru tinerii din România, aceste „5 Minute de Muzică Clasică" sunt mai mult decât un simplu exercițiu auditiv. Sunt un exercițiu de creștere personală, de înțelegere a valorilor noastre naționale și universale, de reîntoarcere la rădăcini și de formare a unei comunități mai unite și mai sensibile. Unitatea nu se construiește doar prin steaguri și parade, ci prin înțelegerea și respectul față de fiecare individ Muzica a făcut trecerea de la celebrarea Zilei Naționale a României, din 1 decembrie, la Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități, 3 decembrie, două evenimente aparent separate, dar unite de un punct comun: importanța unității, atât la nivel național, cât și la nivel global. Dacă Ziua Națională ne reamintește de istoria noastră și de unirea teritorială, Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități ne învață că adevărata unitate nu se construiește doar prin steaguri și parade, ci prin înțelegerea și respectul față de fiecare individ, indiferent de statutul său. Deși mulți dintre noi am auzit de proiectul național „Ascultă 5 minute de muzică clasică" este esențial să înțelegem scopul său profund. Nu este vorba doar despre a asculta muzică „ca fundal" pentru activitățile zilnice, ci despre a dedica, cu adevărat, câteva momente pentru a ne conecta la frumusețea și liniștea pe care muzica clasică o poate aduce în viața noastră. Este un proiect care promovează un alt tip de educație, una care nu doar încurajează ascultarea muzicii, ci și înțelegerea și simțirea ei la un nivel profund. Aceste cinci minute, care pentru unii ar putea părea „o pauză" banală, sunt, de fapt, un exercițiu de reconectare cu sine și cu ceilalți, o formă de educație non-formală prin cultură. Muzica clasică este o artă nobilă, care se hrănește din tradiție, dar care are puterea de a modela sufletele tinere și de a adânci sensibilitatea acestora. Deși suntem înconjurați de muzică populară, comercială, adesea accesibilă și ușor de consumat, muzica clasică rămâne un instrument de educație mai profund, capabil să construiască o stare de calm și să ne ajute să ne înțelegem mai bine pe noi înșine și pe cei din jurul nostru. Aș putea adăuga că, în aceste vremuri, în care tinerii au acces la tot mai multe surse de divertisment, proiecte precum „Ascultă 5 minute de muzică clasică" sunt o oportunitate rară de a învăța cum să ascultăm cu adevărat, să simțim și să ne exprimăm prin intermediul unui limbaj universal care ne apropie unii de alții. Muzica drept un liant între oameni, un limbaj universal Impactul activităților a fost pozitiv, marcând muzica drept un liant între oameni, un limbaj universal care ne reamintește că, indiferent de diferențele noastre, toți suntem conectați prin aceleași trăiri fundamentale. De aceea, Ziua Internațională a Persoanelor cu Dizabilități nu a fost doar despre celebrarea unui moment, ci despre crearea unui cadru în care elevii să învețe și să simtă ce înseamnă cu adevărat să fii parte dintr-o comunitate, să fii alături de ceilalți și să îți oferi sprijinul într-o formă autentică și plină de sens. Ceea ce am învățat astăzi nu este doar o lecție despre respectul față de diversitate, ci și despre puterea micilor gesturi de solidaritate. De la un cântec comun, la câteva minute de muzică clasică, fiecare moment în care ne deschidem inima față de ceilalți contează. Muzica, în mod special, ne arată că, indiferent de diferențele dintre noi, suntem conectați prin aceleași sentimente și trăiri. Așadar, să nu uităm niciodată că, pentru a construi o lume mai bună, nu trebuie să începem prin ceva măreț, ci prin a fi mai atenți și mai empatici unii cu ceilalți - să trimitem o melodie, să ascultăm cu atenție, să oferim cinci minute de înviorare. Asta face diferența între o lume care se grăbește și una în care inimi se conectează la frumosul muzical. Prof. Bondar Zita |
|
|
|
joi, 4 decembrie 2025, 10:34:55 Ora standard a Europei de Est
|
|