Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

România mea frumoasă!

Privind prin ochii copiilor

România mea frumoasă!

Săptămâna premergătoare Zilei Naționale a României a adus în Școala Gimnazială „Avram Iancu" Oradea o atmosferă de poveste, plină de culoare, emoție și mândrie națională.

Elevii claselor a II-a B, a III-a B și a III-a C au transformat învățarea într-o adevărată călătorie prin România, descoperindu-i frumusețile prin ochi de copil și împărtășindu-le cu întreaga comunitate școlară. Holul clădirii A, de la parter, a prins viață printr-o expoziție impresionantă, intitulată „România mea frumoasă". Pe o sfoară simbolică a călătoriei, micii exploratori au agățat fotografii surprinse în cele mai îndrăgite colțuri ale țării: pe creste de munte, pe malul mării, în Delta Dunării, la mănăstiri, în peșteri, pe Dunăre, în orașe mari și mici, fiecare cu povestea și obiectivele sale.
Prin privirea limpede a copiilor, România se dezvăluie autentică, diversă și uimitor de frumoasă. Această inițiativă a urmărit să îi apropie de patrimoniul natural și cultural al țării, să le trezească interesul pentru detalii și locuri noi și să le ofere bucuria de a descoperi România împreună cu colegii lor. Totodată, activitatea a cultivat sentimentul de apartenență, mândria națională și dorința de a proteja locurile vizitate.
Felicitări tuturor copiilor pentru creativitate, implicare și deschidere! Mulțumim, de asemenea, familiilor care au susținut această activitate, însoțindu-i pe cei mici în mici expediții fotografice prin România.
Pe parcursul a trei zile dedicate Zilei Naționale, elevii clasei a II-a B au împletit jocul cu învățarea, bucuria cu tradiția, într-o suită de activități desfășurate la ore, în pauze, în programul prelungit, la activitățile remediale sau în cadrul Întâlnirii de dimineață. Printre acestea: au colorat obiective turistice, simboluri naționale și elemente din tradițiile românești; au citit și au transcris o poezie dedicată României; au învățat două cântece („România, dulce plai" și „România mea"), unul dintre ele sub îndrumarea studentei practicante, Ștefania; au completat două cartograme tematice; au rezolvat o fișă de vocabular cu termeni specifici; au audiat materialul „Doina", din seria „A fost odată"; au descoperit dansuri populare românești - Hora de mână, Ciuleandra, Călușarii și dansuri din Bihor; s-au documentat despre români celebri, folosind cărțile din biblioteca clasei și împărtășind apoi informațiile cu colegii; au participat la un brainstorming despre dovezi ale dragostei de țară; au folosit eșarfe tricolore în momentele de muzică și mișcare.
„Cireașa de pe tort" a fost darul muzical al colegului Mihail, care a încântat întreaga clasă interpretând la vioară o colindă autentic românească - „Am plecat să colindăm" - și celebra „Ciuleandra", dar și darul muzical oferit de Milan M. prin interpretarea Imnului național ,,Deșteaptă-te , române"! la pianină. De asemenea, o zi specială a fost aceea în care ia românească a luat locul uniformei, umplând sala de clasă de tradiție, frumusețe și simboluri vii.
Într-o lume aflată într-o continuă schimbare, cadrele didactice și-au propus să le ofere copiilor nu doar cunoștințe, ci și repere: respect, bunătate, generozitate, empatie, recunoștință și iubire față de țara în care trăiesc. Prin activitățile desfășurate, ei speră că acest mic sâmbure al dragostei de neam se va transforma, în timp, într-un comportament civic sănătos și în fapte frumoase, oriunde vor merge acești copii.
Pentru weekendul prelungit, elevii clasei a II-a B au primit o provocare de suflet: să posteze pe grupul închis al clasei imagini în cadrul albumului „Românii și România de ieri", ca omagiu adus strămoșilor și țării noastre. Această activitate i-a ajutat să înțeleagă mai profund valorile trecutului și să le privească cu emoție și respect. Prin entuziasm, curiozitate și cu o inimă mare, copiii au reușit să transforme o săptămână obișnuită într-un prilej minunat de a descoperi România.
România e, într-adevăr, mai frumoasă când o privim prin ochii copiilor!
Prof. Monica Toader

Trimite email
joi, 4 decembrie 2025, 10:36:53 Ora standard a Europei de Est