Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Dialog instituțional pentru adaptarea standardelor de calitate

Luni, 15 decembrie, on-line

Dialog instituțional pentru adaptarea standardelor de calitate

Inspectoratul Școlar Județean Bihor este preocupat constant de consolidarea dialogului instituțional cu unitățile de învățământ particular de la nivelul județului pe componenta managementului calității și adaptării standardelor de evaluare externă la specificul acestui sector educațional.

În acest sens a fost organizată o întâlnire online, desfășurată luni, 15 decembrie 2025 care a reunit directorii unităților de învățământ particular din județul Bihor, în prezența inspectorului școlar general, prof. dr. Alin Serafim Ștefănuț, fiind coordonată de prof. dr. Simona-Violeta Ardelean, inspector școlar pentru învățământul particular și alternative educaționale, și beneficiind de participarea doamnei prof. dr. Virginia Marcus, reprezentant al Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP). „Cooperarea instituțională dintre Inspectoratul Școlar, unitățile de învățământ particular și ARACIP este esențială pentru construirea unui cadru de asigurare a calității coerent, aplicabil și orientat spre îmbunătățirea reală a procesului educațional", a subliniat în debutul întâlnirii, prof. dr. Simona-Violeta Ardelean.
Activitatea s-a înscris firesc în cadrul demersului inițiat în luna noiembrie 2025, cu ocazia cercului pedagogic al directorilor instituțiilor școlare particulare, organizat la Liceul „Don Orione" din Oradea.
Discuțiile au vizat clarificarea aspectelor legate de autonomia instituțională, responsabilitățile manageriale și aplicarea standardelor de calitate în unitățile de învățământ particular. Directorii unităților evaluate de ARACIP în acest an școlar au oferit feedback structurat privind experiența evaluării externe, evidențiind atât elementele funcționale ale procesului, cât și direcții de îmbunătățire, în special în ceea ce privește volumul documentelor solicitate și interpretarea unitară a cerințelor.
Un rezultat concret al întâlnirii îl reprezintă constituirea unui grup de lucru dedicat formulării de propuneri privind actualizarea și adaptarea standardelor de evaluare ARACIP, cu accent pe claritate, aplicabilitate și reducerea sarcinii administrative implicit obținerea unei liste de documente necesare mai scurtă. „În contextul procesului continuu de îmbunătățire a sistemului de management educațional din România și în vederea alinierii acestuia la cele mai înalte standarde de calitate, considerăm că formarea grupului de lucru de la nivelul județului Bihor privind standardele ARACIP reprezintă un pas important în reorganizarea și optimizarea acestora", a declarat prof. Alexandru Stoica, directorul Liceului „Don Orione" din Oradea.
Demersul confirmă importanța unui dialog constructiv între instituțiile de reglementare și unitățile de învățământ particular, orientat spre îmbunătățirea continuă a calității educației și adaptarea politicilor de evaluare la realitățile din teren.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 17:31:33 Ora standard a Europei de Est